Inlägg från: Grunkemoj |Visa alla inlägg
  • Grunkemoj

Gravid med tvillingar

Hej! 

Är gravid med tvåäggstvillinga i vecka 19 (18+4). BF 19 december (men kommer sista veckan i november mest troligt). 

Är våra första barn som vi fått till via IVF i Uppsala/gävle. 

Hur mår du? Själv har jag haft absolut noll symptom förutom trötthet. Men även det är borta. Fick mage väldigt tidigt och känner mig nu som en uppblåst ballong 😁😅 men det gör väl till. 

vi ska inte ta reda på kön, men det kanske ni ska? 

ska bli kul att få följa er :)

mvh
    linnea 

• Grunkemoj

Hej!

Det var inte vi som föreslog det utan Uppsalas läkare och embryologer som kom fram till det. 

Vi genomförde totalt tre omgångar med sprutor och äggplock. Första gången fick vinit massor av ägg men inget av de 11 befruktade klarade sig hela vägen till frysen (odlade till dag 5/6). Så den första omgången räknades inte in i våra tre försök. Andra omgången ville Uppsala sätta in ett embryo på dag 2 vilket genomfördes men som slutade i tidigt missfall tre dagar efter positivt test, ingenting till frysen den omgången heller. När nästa planering genomfördes av läkarna så fick vi inte besked som vanligt utan jag fick faktiskt ringa och höra vad som pågick. Då fick vi veta att de funderade på att sätta in två embryon eftersom vi inte fått någon indikation alls på att det skulle fungera för oss. Vilket vi var positiva till (vi trodde ju inte heller det då). Sista omgången vi genomförde så fick de ut 8 ägg varav alla blev befruktade. Två sattes in dag 2 och resten odlades vidare. Den här gången tog sig båda i magen och vi fick dessutom två till frysen 😅 

embryologen vi hade var väldigt begeistrad och sa att hon inte satt in multipla embryon på ca 10-15 år. 

Vår utgångspunkt i ivf/icsi var oförklarlig vilket säkert också bidrog till varför man satte in två. 

Jag mår fortfarande bra och är i vecka 20 nu, känt sprattel i magen till och från men längtar ihjäl mig till RUL på måndag så vi får se att allt är bra med dem. 

Jag har fått frågan om kejsarsnitt vs vaginalt men efter allt vi varit igenom så spelar det absolut ingen roll för mig så länge de kommer ut friska. Har känt mig så oerhört trygg med vården inom ivf och på mvc osv sedan vi startade den här resan.

Anonym (43) skrev 2024-07-23 17:44:06 följande:

Grunkemoj:

Grattis till graviditeten! Hur fick ni tvåäggstvillingar genom ivf? Min svägerska kämpar på med ivf och de vill gärna att det ska sättas in två på en gång för att öka chanserna, men får bara beskedet att så gör man inte i Sverige. 

Vi har inte tagit reda på könet vid någon av våra graviditeter, men den här gången har jag varit frestad. Vet inte varför, men jag är bara extra nyfiken den här gången. Men jag får nog snart veta. Jag tycker att det är en förändring i kroppen nu. Precis som de tidigare gångerna så har jag börjat tappa aptiten helt. Under mina andra graviditeter så har det varit så den sista 1-2 veckan. Hoppas att det är nära så att jag slipper all press från vården. Senast idag försökte de övertala mig till planerat kejsarsnitt, men det vill jag inte utan en riktigt bra anledning. 

• Grunkemoj
    Anonym (Rosa) skrev 2024-08-11 20:39:27 följande:

Är idag i vecka 22, har haft ett rutinultraljud och har fått veta att allt ser bra ut. Tvillingarna väger knappt 500 gram och det finns en tillväxtskillnad på 5% och doktorn sa att allt såg bra ut. Livmodertappen är 31 mm vilket oroar mig lite då den för ett par veckor sedan var 38 mm. Doktorn sa att allt över 20 mm är BRA. Fick höra av en vän idag att mätningen beror på om man kissat innan och vem doktorn är och vilken teknik. 

Har fruktansvärt ont i kroppen, promenerade lite i staden och känner att jag måste smörja någonting i ryggen. Fy. 

Hur går det för er andra? 

är också i vecka 22 nu. Börjar bli rejält tungt 😅 fick sjukskrivning på 50% i början av förra veckan vilket har gjort underverk med ork och värk! 

Känner att måendet och kroppsplågorna får gå först, allt annat är mycket sekundärt. Kan rekommendera Ice gel från apoteket, hjälpte mig mkt när jag hade spänningshuvudvärk i början av vecka 13. 

I övrigt tror jag att tvillingarna har irländskt påbrå då det dansas riverdance för fullt där inne 😂

• Grunkemoj

Jag har ju aldrig varit gravid förut så svårt att jämföra för min del. 

ryggont låter mindre kul. höger revben strax under bröstet gör sjukt ont till och från  plus ont i vänster ljumske till och från. 

Tycker jag är rätt förskonad från magkommentarer ändå. folk på jobbet vet att det är tvillingar så de undrar mest hur länge jag kommer orka jobba. Har ökat ca 9 kg hittills vilket ändå känns helt ok, hade definitivt räknat med mer 😅

Kristina 341 skrev 2024-08-19 05:07:03 följande:

Vecka 24 här och sjukskriven 50% jag också från imorgon. Sen ett par nätter tillbaka vaknar jag av ryggont. Märkligt då det dagtid inte är ett gigantiskt problem, känner väl av underryggen till och från. Hade inte detta med förra grav. Någon slags "växtvärk" känns det som, inte direkt överansträngning. 

Förutom det är det tyngre men okej än så länge. Lite mindre halsbränna än vid första grav vilket jag är tacksam för. Folk pratar om magen som om jag ska föda imorgon och vill nästan gråta då jag blir påmind om att det är tre månader kvar. Kommer ju explodera känns det som. Lite riverdance emellanåt här med 😂 vänster och höger sida, spark här och där.

• Grunkemoj

Skönt med extra koll. Ska på koll 17/9 igen. 
    Det är mycket tungt nu, jag gick ner till 50% från vecka 22 och nu är jag sjukskriven 100% från 3/9. Har snart ingen navel kvar. Gick in i vecka 27 idag (26+0). Har en hel del magproblem just nu, får extrema krampattacker med gaser som sitter fast i magen. En av bebisarna ligger väldigt långt ner och en ligger högt, gissar att det bidrar lite 😅 

Vi har fixat och donat rätt mycket i sommar eftersom vi visste att jag troligen inte skulle orka senare i graviditeten. Det mesta är klart, saknar lite underlakan till spjälsängen, men tänker att det inte är någon panik.

Ska fixa lite apotek till bebisarna samt mig själv till efter förlossningen är det tänkt. 

Fick f.ö en enorm chock när jag insåg att väntetiden hos försäkringskassan är 2 månader! Helgalet. Tur vi är två i hushållet.

Sandralinnea123 skrev 2024-09-10 11:55:13 följande:

Hej, nu är det ett tag sedan jag skrev här, kul att så många fler anslutit 😊

Har knappt haft ork eller tid att skriva med alla läkarbesök m.m jag springer på känns de som, Vi har 1 gång i veckan flödes mätningar på våra små tjejer, är i v26 ( 25+6 ).
    Och vi har fortfarande en tillväxthämning på vår lilla tjej som ligger 11 dagar efter ca 35% dessutom lite dåligt flöde på lillan i navelsträngen, inget allvarligt nu men något vi har extra koll på, säger som ni andra att de är verkligen tungt nu & funderar hur man ska orka några veckor till 😅 
    Jag har varit sjukskriven sen v17 hade aldrig orkat gå till jobbet som de är nu, orkar knappt med promenader med min vovve 😅

Nån mer som börjat förbereda inför bebisarnas ankomst? Vi är nästan klara här hemma nu, även bebisarnas bb väska är klar så bara min & sambons kvar 😊

• Grunkemoj
    Sandralinnea123 skrev 2024-09-13 19:01:02 följande:
    Haha jag har ingen navel kvar heller, idag sa min sambo att den är borta 😅 
    Min stora ligger också längst ner med huvudet så gott som fixerad & min lilla ligger säte över hela magen typ.

Skönt att ni fått fixat mycket i sommar ☺️ 
    Ska också fixa lite apotek och liknande så de är färdigt, jag håller på att få igenom kejsarsnitt så hoppas bli klar med de snart också ☺️

Ja de tog 50 dagar för mig att få beslut för sjukskrivningen de är helt otroligt, som du skriver tur man är två..

Oj! Har du fått kämpa för att få snitt? mig frågade de typ vid första besöket vad jag föredrog 😅 jag sa att jag inte har någon preferens gällande det. 

bara 10 veckor kvar för min del nu. Hur länge har du kvar? :)

• Grunkemoj
    Sandralinnea123 skrev 2024-09-22 17:27:35 följande:
    Ja verkligen haha de ville dom inte ge mig först 😅 

Jag har faktiskt också 10 veckor kvar till v37+0 den 27 november går jag in i v38 & de är då dom planerar kejsarsnitt ☺️
    Men gud så knepigt att de inte ville bevilja snitt. Det har verkligen varit upp till mig. Beror väl kanske på var i landet man befinner sig. På Hudiksvalls sjukhus är de väldigt framstående på förlossningen och har varit i flera årtionden. Känner mig oerhört trygg även om de inte har så många tvillingfödslar per år direkt 😁😅

spänannde! Då kommer våra kanske samtidigt 😊
  • Grunkemoj

Hej på er! 

snabbläser lite genom alla trådar :)

är i vecka 37 nu och det togs beslut för igångsättning imorgon bitti 29/11. Vi hoppas att det fungerar och att det inte tar flera dagar 😅 men vi packar ner tålamodet och längtar innerligt efter våra små ❤️

Svar på tråden Gravid med tvillingar