Inlägg från: Anonym (Rosa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rosa)

Gravid med tvillingar

Här är en till! Jag är i vecka 20(+4) och väntar tvåäggstvillingar. Flickorna ligger i varsin säck och har varsin moderkaka. Vi så glada och exalterade, tror däremot inte riktigt att varken jag eller min man har förstått vad det kommer innebära att börja familjen med två barn. Just nu lever jag/håller andan från ultraljud till ultraljud och är så nyfiken på hur de mår och har det i min mage att jag inte hunnit läsa på om praktiska tips eller om andras erfarenheter. 

Känner mig lite trött och otymplig, annars mår jag bra! Vågar inte vara intim med min man och saknar honom. Har inte vågat fråga läkaren om den biten, haha. 

• Anonym (Rosa)

Är idag i vecka 22, har haft ett rutinultraljud och har fått veta att allt ser bra ut. Tvillingarna väger knappt 500 gram och det finns en tillväxtskillnad på 5% och doktorn sa att allt såg bra ut. Livmodertappen är 31 mm vilket oroar mig lite då den för ett par veckor sedan var 38 mm. Doktorn sa att allt över 20 mm är BRA. Fick höra av en vän idag att mätningen beror på om man kissat innan och vem doktorn är och vilken teknik. 

Har fruktansvärt ont i kroppen, promenerade lite i staden och känner att jag måste smörja någonting i ryggen. Fy. 

Hur går det för er andra? 

• Anonym (Rosa)

Är idag i vecka 24 och påbörjar vecka 25. Bebisen som ligger på höger sida är aktiv men den som ska ligga lite längre ner på höger sida (ligger tydligen på sidan) är inte alls lika aktiv. När doktorn kikar med ultraljudet finns där hjärtslag och allt men jag känner henne knappt alls (moderkakan bakåt eller vad man säger). Någon som upplever samma? 

• Anonym (Rosa)

Hej hörrni, har ju som sagt di/di-tvillingar och fick för ett par dagar sedan en anteckning om att ena bebisen är på den övre delen/precis vid gränsvärdet av skalan om vad som anses vara ?rätt? mängd fostervatten. Läkaren har inga tider så fick en remiss till sjukhuset.. Hon såg att jag blev väldigt nervös och ledsen och sa att hon ångrade att hon hade berättat men att hon var tvungen Och bönade och bad om att jag inte skulle oroa mig. 

har inte gjort fostervattenprov, enbart litat på ultraljudsundersökningar och tänker inte googla någonting om man säger så, haha. det kan ju trots allt vara så att det bara är en lite högre nivå av fostervatten och inte någon hjärnskada, liksom. 

någon som däremot har samma? 

Svar på tråden Gravid med tvillingar