• Anonym (Hur)

    Komma ur negativa tankespår?

    Jag undrar hur man kommer ur sina negativa tankespår. Jag har gått i terapi i snart sex år och har fått mycket hjälp med de problem jag haft.

    Dock skilde jag mig för ett år sen och sen har jag genomgått mycket introspektion i min sexualitet. Jag är 48 år (kvinna) och har aldrig fått orgasm vid sex. Som yngre tänkte jag inte så mycket på det, men nu efter skilsmässan, senaste året, har insikten att ganska många kvinnor ser orgasm som nåt självklart slagit mig som en slägga. I vintras gick jag och pratade hos både sexolog och RFSU-barnmorska, som gav lite tips.

    Jag har en kk som är bra, men jag kan inte släppa tanken på orgasm och jag får ibland gråtattacker (som idag) och en känsla av att jag sitter i kläm mellan min situationella anorgasmi och min enorma längtan efter att få uppleva orgasm med en annan människa. Jag har pratat med min vanliga terapeut, men känner inte att jag får hjälp. Känner att jag behöver prata om min sorg och älta det här (även om jag vet att det kanske inte är så bra). Jag går nu även på antidepressiva sen tre veckor tillbaka och nu kan jag inte heller få orgasm vid onani (jag kan annars få det, fast bara i duschen, så jag gör inte det så ofta eftersom jag blivit så less på den metoden). Jag tvekade länge innan jag började med antidepp just eftersom det påverkar lusten och orgasmförmågan, men till slut såg jag ingen annan råd, behövde bli av med de mentala svackor jag har ibland.

    Är det nån här inne som kan rekommendera nåt specifikt? Nån speciell terapiform eller nåt annat?

  • Svar på tråden Komma ur negativa tankespår?
  • Anonym (Linda)

    Orgasm med en annan människa kräver god kommunikation om sexet och hur man vill ha det och att mannen i fråga är intresserad av att ge dig orgasm när man har sex  
    Att få orgasm  per automatik via samlag är dock ovanligt och inget som någon part ska ta för givet. Man kan träna den biten men det är ingen garanti eftersomden också styrs av mannens anatomi och hur penis är formad etc .  Den som kan få orgasm vid samlag utan onani eller annan yttre stimulering är i minoritet.  

    Jag tror att du ska släppa den biten om orgasm och ta det vid tillfälle när du är utan mediciner,  mår bra och har en partner som är vettig vad gäller sex. 

  • Anonym (O)

    Låter som en stark överreaktion att ?sörja? och älta och att ta antidepressiva för en sån grej. 

  • Anonym (Hur)
    Anonym (O) skrev 2024-05-26 11:32:35 följande:

    Låter som en stark överreaktion att ?sörja? och älta och att ta antidepressiva för en sån grej. 


    Jaså? Vad vet du om det? Är du anorgasmisk?

    Du bara antar att det är p.g.a. anorgasmin jag tar antidepressiva. Det är inte alls därför jag tar dem.

    Hoppas du slipper bli bemött i dina problem med att du bara överreagerar.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Linda) skrev 2024-05-26 11:20:17 följande:

    Orgasm med en annan människa kräver god kommunikation om sexet och hur man vill ha det och att mannen i fråga är intresserad av att ge dig orgasm när man har sex  
    Att få orgasm  per automatik via samlag är dock ovanligt och inget som någon part ska ta för givet. Man kan träna den biten men det är ingen garanti eftersomden också styrs av mannens anatomi och hur penis är formad etc .  Den som kan få orgasm vid samlag utan onani eller annan yttre stimulering är i minoritet.  

    Jag tror att du ska släppa den biten om orgasm och ta det vid tillfälle när du är utan mediciner,  mår bra och har en partner som är vettig vad gäller sex. 


    Vi har god kommunikation och han är intresserad av min njutning. Han slickar mig som ingen tidigare gjort, det är otroligt skönt.

    Men ja, så länge jag tar mediciner så kan jag ju ändå inte göra nåt åt saken...
  • Anonym (Hur)

    Men jag vill alltså veta om det finns nån terapiform, eller nåt annat, som hjälper extra bra för att komma ur vissa tankespår och inte grubbla så mycket. (Jag grubblar absolut inte hela tiden - har barn, jobbar, går på fester etc, men det blir väldigt ofta att jag grubblar när jag blir ensam (går på toa, ska somna etc).)

  • Anonym (Sockan)
    Anonym (O) skrev 2024-05-26 11:32:35 följande:

    Låter som en stark överreaktion att ?sörja? och älta och att ta antidepressiva för en sån grej. 


    Jag håller med. Rör sig inte runt det normala. Kan vara bra att känna till det. Att reaktionen är överdriven och sen ta reda på faktorerna till varför ts får en sån överdriven reaktion i stället. Har ts en mer signifikant sårbarhet för sånt? Och varför? 


    Så är det man hanterar såna saker mentalt.

  • Anonym (Linda)
    Anonym (Hur) skrev 2024-05-26 20:35:42 följande:

    Men jag vill alltså veta om det finns nån terapiform, eller nåt annat, som hjälper extra bra för att komma ur vissa tankespår och inte grubbla så mycket. (Jag grubblar absolut inte hela tiden - har barn, jobbar, går på fester etc, men det blir väldigt ofta att jag grubblar när jag blir ensam (går på toa, ska somna etc).)


    Vad har du för hjälp idag? Att ha terapi och/eller  samtalskontakt då ska du ju få hjälp med hur du kan tänka positivt,  det är ju liksom en del av terapin. 

    En enkel sak är ju att tex lista 5 positiva saker med dig och ditt liv  varje dag och fokusera på det vid sängdags. Allt från att lyssna på fågelsång,  äta favoriträtt, umgås med barnen till att ha ringt jobbiga samtal eller känna sig nöjd med att överhuvudtaget stå upp och andas...  stort som smått... Allt räknas. 
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Sockan) skrev 2024-05-26 20:42:51 följande:

    Jag håller med. Rör sig inte runt det normala. Kan vara bra att känna till det. Att reaktionen är överdriven och sen ta reda på faktorerna till varför ts får en sån överdriven reaktion i stället. Har ts en mer signifikant sårbarhet för sånt? Och varför? 


    Så är det man hanterar såna saker mentalt.


    Som jag redan sagt är det inte pga anorgasmin jag tar antidepp, det hade föregående person fått om bakfoten.

    Förstår inte riktigt hur den kan vara överdriven. Jag känner ju att jag gått miste om detta hela mitt sexaktiva liv, ca 25 år. Det påverkade också mitt äktenskap eftersom det med tiden blev en obalans i sexlust och jag sakta men säkert insåg att det nog var för att han kom varje gång medan jag aldrig kom. Klart att han var mer sugen då.

    Jag har också (med sexolog) funderat på min historia och det har varit en del både psykiskt och fysiskt som satt käppar i hjulet för mig (redan när jag var 12-13 år), och det har jag också behövt sörja den senaste tiden.

    Därför undrar jag om det finns nån form av terapi som funkar extra bra. Jag går på Samtalshuset, om det nu säger nåt.
  • Anonym (Sockan)
    Anonym (Hur) skrev 2024-05-27 08:45:02 följande:
    Som jag redan sagt är det inte pga anorgasmin jag tar antidepp, det hade föregående person fått om bakfoten.

    Förstår inte riktigt hur den kan vara överdriven. Jag känner ju att jag gått miste om detta hela mitt sexaktiva liv, ca 25 år. Det påverkade också mitt äktenskap eftersom det med tiden blev en obalans i sexlust och jag sakta men säkert insåg att det nog var för att han kom varje gång medan jag aldrig kom. Klart att han var mer sugen då.

    Jag har också (med sexolog) funderat på min historia och det har varit en del både psykiskt och fysiskt som satt käppar i hjulet för mig (redan när jag var 12-13 år), och det har jag också behövt sörja den senaste tiden.

    Därför undrar jag om det finns nån form av terapi som funkar extra bra. Jag går på Samtalshuset, om det nu säger nåt.
    Du tycker att din terapi inte ger något för att du känner att du vill vara ledsen och sörja det här. Så fungerar inte terapi. Ja, din inställning är överdriven och du behöver komma till insikt att den är det för att kunna ta dig vidare.

    så fungerar det. 
  • Anonym (Antidep)

    Du behöver vilja vara gladare och sluta tycka att det är orättvist för att kunna komma ur det. Du har makten över ditt eget liv. Det är trist med män som inte fokuserar på kvinnans orgasm, men om du själv har haft dålig koll hela livet så blev det som det blev.
    Sikta framåt och sluta tänka på det som varit. En orgasm eller inte skapar inte positivitet i längden och du måste själv aktivt vilja förändra dig till sluta vara negativ för att lyckas.

    gällande antidep så hade jag samma, att det blev svårare att få orgasm. Men det berodde lite på vilken tid på dygnet jag hade sex eller onanerade och mär jag tagit tabletten. ändrade senare så jag tog tabletten på kvällen precis innan sänggående och då blev det lättare och njuta iallafall av kvällssex.

Svar på tråden Komma ur negativa tankespår?