• Anonym (Signaturen)

Skitsnack på jobbet pga min löneökning.

Jag har flera år på raken fått bra löneökningar. Högre än mina kollegor. Kanske för att jag jobbar bra något, jag vet faktiskt inte. 

Detta har såklart ledit till peaker och små gnäll från kollegor till och från. 

Detta år fick jag en stor löneökning. 3x mer än kollegorna, detta kommer alltid fram då det är offentliga handlingar och ekonomi avdelningen gladeligen delat ut lönelistor, så jag berättade, vilket ledde till att kollegor vart skitsura på mig, trots att det är chefen som sätter lön & bestämmer. 

Man kan tänka att det är deras problem, men detta drabbar såklart mig. Jag kan glädjas åt min ökning, tvärtom funderar jag på att säga upp mig då jag inte trivs med kollegorna längre pga detta, och vi jobbar väldigt tight.. 

Vad hade nu gjort i denna situation?

• Svar på tråden Skitsnack på jobbet pga min löneökning.
  • Anonym (Mi)

De borde använda dina löneökningar som en morot, titta på vad du gör och det ansvar du tar och fråga chefen vad som förväntas av dem för att kunna komma upp i samma lön. Du borde väl veta vad det är som gör att chefen ger dig så stora lönehöjningar, gör du extra, ansvarar mer, fattar bättre beslut, andra arbetsuppgifter osv? Något är det ju och det borde kommit upp på lönesamtalen?

• Anonym (Smurfan)

Fast om du fått 3x mer i löneökning så känner jag att du borde veta varför? Och isf är det väl bara att säga det "Jag får mer eftersom att jag gör X vilket ni alla vägrar" typ.
    Om du däremot får 3x mer utan någon egentligen anledning så fattar jag helt varför de blir sura. Och jag hade själv funderat på vad chefens plan med det hela är...

• Anonym (S)

Självklart ska du inte säga upp dig! Du får ju bra löneökningar så de värdesätter dig tydligen. Du kanske borde söka dig till en högre position inom företaget!

Men du kan prata med chefen om att du blir utsatt för mobbning på arbetsplatsen.

• Jemp

Jag kan förstå att de undrar, men det är ju inte ditt beslut utan chefens så lönen får de diskutera med henom.

• Anonym (JB)

Be chefen och/eller HR att prata med dem. Detta är mobbning. 

• Anonym (I)
    Anonym (JB) skrev 2024-05-26 16:35:09 följande:

Be chefen och/eller HR att prata med dem. Detta är mobbning. 

Det är väl ändå inte mobbing att visa missnöje med sin egen lön när man får höra att en kollega fått tredubbel ökning av lön? Eller missnöje med att chefen snedfördelar så om ingen, inte ens ts själv, vet varför hon får mer än andra.
    Några månader efter lönesamtal är det bortglömt.
  • Anonym (I)

Ts kanske hade lägre lön från början? Chefen ville reglera lite. 
    Talar ni bara om ökningen eller nämner ni hela lönen?

• Anonym (S)
    Anonym (I) skrev 2024-05-27 08:35:53 följande:
    Det är väl ändå inte mobbing att visa missnöje med sin egen lön när man får höra att en kollega fått tredubbel ökning av lön? Eller missnöje med att chefen snedfördelar så om ingen, inte ens ts själv, vet varför hon får mer än andra.
    Några månader efter lönesamtal är det bortglömt.
    Det här verkar vara pågående av och till.
  • Sunflora

Jag pratar med chefen och löneavdelningen om hur fruktansvärt oprofessionellt det är att dela med sig av privata uppgifter sen hade jag bett facket om råd. Vill kollegorna veta ens lön får de göra en kreditupplysning de ska inte få den uppgiften från HR avdelningen eller chefen.

• Anonym (S)
    Sunflora skrev 2024-05-27 10:00:45 följande:

Jag pratar med chefen och löneavdelningen om hur fruktansvärt oprofessionellt det är att dela med sig av privata uppgifter sen hade jag bett facket om råd. Vill kollegorna veta ens lön får de göra en kreditupplysning de ska inte få den uppgiften från HR avdelningen eller chefen.

Lönelistorna är inte privata uppgifter utan offentliga handlingar. Ts skriver iaf det i trådstarten. Om det stämmer så har ekonomiavdelningen inget annat val än att ge ut den informationen.
Svar på tråden Skitsnack på jobbet pga min löneökning.