• Anonym (Signaturen)

Skitsnack på jobbet pga min löneökning.

Jag har flera år på raken fått bra löneökningar. Högre än mina kollegor. Kanske för att jag jobbar bra något, jag vet faktiskt inte. 

Detta har såklart ledit till peaker och små gnäll från kollegor till och från. 

Detta år fick jag en stor löneökning. 3x mer än kollegorna, detta kommer alltid fram då det är offentliga handlingar och ekonomi avdelningen gladeligen delat ut lönelistor, så jag berättade, vilket ledde till att kollegor vart skitsura på mig, trots att det är chefen som sätter lön & bestämmer. 

Man kan tänka att det är deras problem, men detta drabbar såklart mig. Jag kan glädjas åt min ökning, tvärtom funderar jag på att säga upp mig då jag inte trivs med kollegorna längre pga detta, och vi jobbar väldigt tight.. 

Vad hade nu gjort i denna situation?

• Svar på tråden Skitsnack på jobbet pga min löneökning.
  • Anonym (L)
    Sunflora skrev 2024-05-27 10:00:45 följande:

Jag pratar med chefen och löneavdelningen om hur fruktansvärt oprofessionellt det är att dela med sig av privata uppgifter sen hade jag bett facket om råd. Vill kollegorna veta ens lön får de göra en kreditupplysning de ska inte få den uppgiften från HR avdelningen eller chefen.

TS jobbar säkert inom offentlig sektor, då är uppgifterna offentliga. Uppgifter kan anonymiseras av AG så man kan jämföra sin lön med andra med samma yrke, utan att identifiera på personnivå. Dock verkar TS AG inte göra så.
  • Sunflora
    Anonym (S) skrev 2024-05-27 10:26:47 följande:
    Lönelistorna är inte privata uppgifter utan offentliga handlingar. Ts skriver iaf det i trådstarten. Om det stämmer så har ekonomiavdelningen inget annat val än att ge ut den informationen.
    Som jag sa då får kollegorna göra en kreditupplysning eller på annat sätt krävs ut dem. Chefen eller HR avdelningen ska inte gå runt och babbla. 
  • Anonym (mobb)
    Anonym (I) skrev 2024-05-27 08:35:53 följande:
    Det är väl ändå inte mobbing att visa missnöje med sin egen lön när man får höra att en kollega fått tredubbel ökning av lön? Eller missnöje med att chefen snedfördelar så om ingen, inte ens ts själv, vet varför hon får mer än andra.
    Några månader efter lönesamtal är det bortglömt.
    Det är väl mobbing att ta ut det på kollegan istället för att diskutera  med lönesättande chef. Kollegan bestämmer ju varken sin lön eller de andras.
  • Anonym (mobb)
    Sunflora skrev 2024-05-27 10:00:45 följande:

Jag pratar med chefen och löneavdelningen om hur fruktansvärt oprofessionellt det är att dela med sig av privata uppgifter sen hade jag bett facket om råd. Vill kollegorna veta ens lön får de göra en kreditupplysning de ska inte få den uppgiften från HR avdelningen eller chefen.

Löneuppgifter i offentlig verksamhet är offentliga. Så det är ingen idé att gå runt och klaga på det. 
  • Anonym (mobb)
    Sunflora skrev 2024-05-27 10:58:54 följande:
    Som jag sa då får kollegorna göra en kreditupplysning eller på annat sätt krävs ut dem. Chefen eller HR avdelningen ska inte gå runt och babbla. 
    Det är ingen som behöver babbla, eller göra en kreditupplysning. Lönen är offentliga uppgifter i offentlig sektor. 
  • Anonym (mobb)
    Anonym (Smurfan) skrev 2024-05-26 08:08:51 följande:

Fast om du fått 3x mer i löneökning så känner jag att du borde veta varför? Och isf är det väl bara att säga det "Jag får mer eftersom att jag gör X vilket ni alla vägrar" typ.
    Om du däremot får 3x mer utan någon egentligen anledning så fattar jag helt varför de blir sura. Och jag hade själv funderat på vad chefens plan med det hela är...

Även jag jobbar i offentlig verksamhet, och vi får otroligt knapphändig info om varför vi får den lön vi får. Ibland får man en extra summa som löneutjämning för att man halkat efter i lön, eller så får man för prestation. Men då får man inte direkt veta vad det är för prestation man fått extra för. Eller vad man skulle kunna göra till nästa år för att få mer.

Det är dåligt, men så har det varit alla år jag jobbat i offentlig verksamhet. 
  • Anonym (S)
    Men fattar du dåligt? Offentliga uppgifter har man en skyldighet att ge ut!
  • Anonym (L)
    Det ÄR offentlig sektor. Du kan tycka vad du vill om offentlighetsprincipen. De som vill ha ut löneuppgifterna har lagstöd för att få ut dem.Det handlar om hur offentliga medel hanteras och att det ska finnas insyn i det. Det är också en del i att förhindra korruption inom offentlig förvaltning. 

Sen, igen, tycker inte jag att det ska gå att identifiera på personnivå. Men, det handlar också om hur stor arbetsplatsen är.

Själv har jag jobbat i privat sektor hela livet och pratar inte lön med någon. Men skulle jag byta till offentlig är det bara att tugga i sig det här. 
  • Anonym (I)
    Anonym (S) skrev 2024-05-27 09:51:12 följande:
    Det här verkar vara pågående av och till.
    Enligt ts har det "ledit till peakar och smågnäll till och från".

Att säga "jag önskar också att jag kunde få samma ökning" eller "hur kommer det sig att du fick så mycket?" Är just smågnäll, inte mobbing. Vet att det ej var du som skrev det.

Att säga mobbing om precis allt urholkar betydelsen av det hemska som mobbing verkligen är!
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (JB) skrev 2024-05-26 16:35:09 följande:

Be chefen och/eller HR att prata med dem. Detta är mobbning. 

Att vara sur på någon är inte att mobba personen.
    Så nej, det är inte mobbing.

Tycker faktiskt inte att det är så märkligt att kollegorna bli sura.
Svar på tråden Skitsnack på jobbet pga min löneökning.