• Anonym (Mamma)

15-åring läxade upp min pojkvän...

Jag vet inte vad jag ska göra just nu... dottern har förstått att jag inte mår något vidare med min pojkvän. Han är väldigt snäll... en av de snällaste jag vet, ärligt... men han har så många demoner som ibland kommer upp och går ut över mig. Han blir osäker, ibland svartsjuk, ifrågasätter mina känslor osv... och jag orkar verkligen inte mer, men jag klarar inte av att såra honom genom att lämna. Har sagt ifrån många gånger...

Hur som helst, idag råkade min 15-åring höra lite. Hon var bredvid när jag svarade och han kastade sig in i nästa ifrågasättande direkt... innan jag hann reagera ryckte hon åt sig telefonen och sa  något i stil med "väx upp för helvete, hon ska inte behöva dalta med dig och hon förtjänar inte din jävla misstro!" Sen la hon på...

Vi har knappt pratat sen dess och jag vet inte vad jag borde göra nu... hon har ju rätt, är mest så chockad att min timida lilla tjej som får panik av telefonsamtal med andra än närmsta familjen och vänner kunde göra något sånt...

• Svar på tråden 15-åring läxade upp min pojkvän...
  • Mimosa86
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-25 22:12:25 följande:

Jag har inte dragit in henne, hon har hört själv. Hon är beskyddande över mig efter allt hennes pappa utsatte mig för. Och sen tjafsar vi inte heller. Jag hann knappt säga något alls innan hon ryckte åt sig telefonen.

Både du och din pojkvän behöver bygga upp er själva innan ni bör gå in i en relation. Han har demoner som enbart HAN kan göra något åt, likaså du.

Du är inte en välgörenhetskommitté. Han får förtjäna dig när han tagit itu med sina problem.punkt
  • Anonym (Psss)

Googla otrygg ambivalent och kolla om det stämmer in på honom. 

• Anonym (Omg)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-25 23:25:16 följande:

Jag har sagt ifrån MÅNGA gånger, är allt annat än mjäkig. Jag har levt på hoppet att han ska ta tag i sina problem. Han gick till psykolog ett tag, men det rann ut i sanden. Han har lovat att han ska ta upp det igen, men har alltid ursäkter till varför det inte går just nu.

Jag var fast i misshandelsförhållande i många år, så min ribba är kanske inte jättehög, men jag säger definitivt ifrån när han gör saker jag inte är okej med.

Vad fint, hur många gånger ska du säga ifrån då? Hur många fler tillsägningar tror du att han behöver innan han magiskt transformeras till en fantastisk partner?

Och efter hur många tillsägningar get du upp?

Skärp dig, sluta vara medberoende. Lämna.

Som en god vän sa till mig en gång när jag diskuterade ett dilemma: "sluta hålla på". Precis så ska du också göra. Sluta hålla på. Punkt.
  • Anonym (my2cent)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-25 22:28:34 följande:
    Vilket ansvar är det hon tar för mig menar du?
    Din 15åriga lilla dotter tar större ansvar för dig är du gör. 

Hon ser att du inte mår bra, att din pojkvän inte fungerar och att du sitter fast i en destruktiv relation.  En relation som skadar dig och din dotter 

Du tar inte ansvar för den situation du sätter dig och din dotter i och hon behöver en fungerande förälder. Om hon varit med om det du har med dig från tidigare relationer med misshandel/våld så har det skadat henne. 

Hon har fortfarande den kraft du förlorat på vägen. 

Hon kommer att förlora den, du kommer att förlora henne.

Men du ser det inte. 

Tro på den som som varit i din dotters situation med ansvar för vuxna och barn trots att den varit barn själv. 

Du måste göra någonting nu. Du kanske inte kan rädda dig själv och inte heller din pojkvän.   Du kan inte heller rädda din dotter från att själv acceptera och leva i det du har och har haft om du inte tar modet att bryta med de destruktiva relationerna du har med dig.

Det är verkligen dags att kliva upp och vara vuxen och bara förälder. Din pojkvän är också vuxen trots allt. Ni kan hantera saker som vuxna, eller om ni inte kan det så måste ni för helvete sluta med att vara med varandra.
  • Anonym (M)

Du gör helt rätt. Klart du ska finnas där för en man som har massa demoner men som ändå är snäll. Någon gång blir det ju bättre...

• Dimisi
     Han gick till psykolog ett tag, men det rann ut i sanden. Han har lovat att han ska ta upp det igen, men har alltid ursäkter till varför det inte går just nu
    Använd möjligheten som din coola dotter skapade. Ställ kraven igen. Om han vill vara en del av ditt liv, måste han ta tag i sitt mående. Läget har skärpt eftersom även din dotter har sagt ifrån.
  • Anonym
    Mimosa86 skrev 2024-05-25 23:31:35 följande:
    Du är inte en välgörenhetskommitté.
    Jo.
  • Goneril

TS, gör dig fri från detta ok. Vad ska du med den pojkvännen till? Hans närvaro skadar ju dig och framför allt dotterns tillit till dig. Som vuxen kommer hon alltid minnas den här destruktiva relationen. Du har ju redan levt i ett misshandelsförhållande, var det inte nog? Du behöver terapi för att förstå varför du dras till så olämpliga män. Den här killen får leva med sina demoner, det är inte ditt problem. Se bara till att bli fri från honom, rent självskadebeteende att hålla fast vid honom.

• EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-25 23:25:16 följande:

Jag har sagt ifrån MÅNGA gånger, är allt annat än mjäkig. Jag har levt på hoppet att han ska ta tag i sina problem. Han gick till psykolog ett tag, men det rann ut i sanden. Han har lovat att han ska ta upp det igen, men har alltid ursäkter till varför det inte går just nu.

Jag var fast i misshandelsförhållande i många år, så min ribba är kanske inte jättehög, men jag säger definitivt ifrån när han gör saker jag inte är okej med.

"Han har lovat att han ska ta upp det igen, men har alltid ursäkter till varför det inte går just nu."

När skall du vakna upp och inse att det aldrig kommer att bli av att han återuppta psykolog kontakt igen? Hur många mer ursäkter skall det krävas?

Jag måste ju säga att din dotter är ju den du borde lyssna på, hon verkar ju vara den vuxna av er två just nu för tillfället.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mönster)

Du har alltså för andra gången valt en man som är dålig för dig. Eller har du kanske gjort det fler gånger till och med? Något får dig att falla för och stanna med män som inte är bra för dig (eller ditt barn!). Vad? Varför blir det så? Varför låter du honom göra dig så illa att ditt barn till sist känner att hon behöver skydda dig? 

Din dotter säger ifrån för att hon har förstått mycket mer av din relation än du vill inse. Hon har sett honom behandla dig illa länge. Är det den här bilden av förhållanden du vill ge din dotter? Först en man som misshandlar och sen en som utnyttjar dig känslomässigt. Är det den bilden du vill ge ditt barn av hur en relation ska se ut? 

Hur såg dina föräldrars relation ut? Har det påverkat hur du själv beter dig? 

Svar på tråden 15-åring läxade upp min pojkvän...