• Anonym (Mamma)

15-åring läxade upp min pojkvän...

Jag vet inte vad jag ska göra just nu... dottern har förstått att jag inte mår något vidare med min pojkvän. Han är väldigt snäll... en av de snällaste jag vet, ärligt... men han har så många demoner som ibland kommer upp och går ut över mig. Han blir osäker, ibland svartsjuk, ifrågasätter mina känslor osv... och jag orkar verkligen inte mer, men jag klarar inte av att såra honom genom att lämna. Har sagt ifrån många gånger...

Hur som helst, idag råkade min 15-åring höra lite. Hon var bredvid när jag svarade och han kastade sig in i nästa ifrågasättande direkt... innan jag hann reagera ryckte hon åt sig telefonen och sa  något i stil med "väx upp för helvete, hon ska inte behöva dalta med dig och hon förtjänar inte din jävla misstro!" Sen la hon på...

Vi har knappt pratat sen dess och jag vet inte vad jag borde göra nu... hon har ju rätt, är mest så chockad att min timida lilla tjej som får panik av telefonsamtal med andra än närmsta familjen och vänner kunde göra något sånt...

• Svar på tråden 15-åring läxade upp min pojkvän...
  • Anonym (Vafan)

Ursäkta men dags och vakna nu och vara förälder?

Du har ett barn att tänka på!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Vafan) skrev 2024-05-25 22:37:47 följande:

Ursäkta men dags och vakna nu och vara förälder?

Du har ett barn att tänka på!

Herregud vad ni måste läsa in saker som inte finns.
  • Anonym (Medberoende)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-25 22:39:24 följande:

Eller så är du så medberoende att du inte kan läsa in de saker som finns. 

Han är en av de snällaste du vet, men han gör dig väldigt illa. Din dotter ser detta och säger ifrån. 

• Anonym (B)

En femtonåring ska inte behöva tänka på sin förälders relation, Du skadar din dotter.

• Anonym (t)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-25 22:39:24 följande:
    Nja, vi läser tråden som den vore riktig men då vet vi.
  • Earlgrey

Du vill inte göra slut för att du inte vill såra honom. 
    Du väljer att låta honom såra dig istället.....
    Det är ju vad konsekvensen blir.
    Jag tycker din dotter har helt rätt..... hon kan säga ifrån....hon har självrespekt....
    det var bra gjort av henne att reagera. 
    Jag tycker att du ska ta hjälp så att du kan bygga upp dig själv så att du slutar med att vara medberoende och kan göra slut. 
    Ring kvinnojouren. Ta samtals hjälp, fundera  över varför du har så svårt att sätta gränser.....

• Earlgrey

Tänk också på att din dotter mår ju dåligt av att se dig bli illa behandlad och det är klart att hon blir både arg, ledsen och orolig....

• Anonym (Omg)

Ett under att du fått en så klok och stark dotter när du själv vara mjäkar runt. Gratulerar. Lyssna på henne är nästa steg.

• Anonym (Mamma)

Jag har sagt ifrån MÅNGA gånger, är allt annat än mjäkig. Jag har levt på hoppet att han ska ta tag i sina problem. Han gick till psykolog ett tag, men det rann ut i sanden. Han har lovat att han ska ta upp det igen, men har alltid ursäkter till varför det inte går just nu.

Jag var fast i misshandelsförhållande i många år, så min ribba är kanske inte jättehög, men jag säger definitivt ifrån när han gör saker jag inte är okej med.

• Anonym (Seriöst!)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-25 22:10:46 följande:
    Lägg ner med "smartare". Jag vet att jag borde lämna, men efter allt han varit med om är det jättesvårt att såra honom så. Han är inte dum, han mår inte bra själv och tyvärr går det ut över den enda han känner sig trygg med. Jag förstår varför det blir så, men jag försöker hålla fast vid tanken att det inte är mitt ansvar att ta hand om honom... 
    Ditt ansvar är att ta hand om din dotter och låta henne vara ett barn/tonåring istället för att så självupptagen och sitter och på att han kanske bli såras. Istället för att tänka på hur mycket tid och energi ditt barn har lagt pga av fig.
Svar på tråden 15-åring läxade upp min pojkvän...