• Anonym (Media)

S vill ha ID-kontroll på sociala medier

Socialdemokraterna vill införa ID-kontroll på sociala medier.

Jag är absolut inte förtjust i alla trollkonton eller hatkonton . Det går verkligen inte att försvara att det finns fega människor som sprider hat.

Det går heller inte att försvara att vi ska leva i ett samhälle som har allt mer kontroll över befolkningen pga politikernas ständiga pajkastning.

Att det  finns en grupp som sköter sig trots anonymitet  tycks socialdemokraterna glömma bort. Människor som vill ha hjälp med känsliga ämnen vänder dig till forum för att man vill vara anonym.

Socialdemokraterna  glömmer också bort  att en regering som har makt om 10 år kanske har helt fel agenda med ID- kontroll. Det är bara att se hur Kina har det!

Vad tycker du?
    Vilka fördelar ser du?
    Vilka nackdelar finns det?
  • Svar på tråden S vill ha ID-kontroll på sociala medier
  • Anonym (Media)
    EnAnonumius skrev 2024-05-17 07:22:46 följande:
    Vad tycker du?

Att sossarna måste ha blivit inspirerade av Kina och även boken 1984... 😒

Vilka fördelar ser du?

Ser inga fördelar med att kontrollera medborgare på det sättet.

Behövs det verkligen listats med nackdelar?
    Risken finns ju att man tystar de medborgare som sköter sig på social medier..

Förslaget går ju emot demokratins ena grundprinciper, d.vs man har rätt att vara anonym..
    Haha nej det behövs inte listas med nackdelar. Men jag är nyfiken på hur andra resonerar. Jag försöker förstå den gruppen som skyddar sin ideologi med lämmar och klor utan att vara kritiska till partiets argumentation.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-05-17 13:55:08 följande:

Många tycks inte förstå. Det innebär inte att inte kan vara anonym på forum. 

Man blir ju rädd för den låga intelligensnivån på FL. 

Verkligen. Innebörden är att inloggningen till forumet knyts till din identitet, det förbjuder inte någon att skriva under anonymt nick eller att din identitet ens framgår. GPDR gäller förstås. Men som du säger, Bildningsnivån här på FL har stor förbättringspotential.
  • Anonym (Is)

Självklart kan man vara anonym oavsett.

Fram tills att någon hackar sidan. Eller ägarna säljer uppgifterna. 

Det du inte tycks förstå att om du identifierar dig med bankID på en sida så har du ingen aning om vem som kommer åt dessa uppgifter eller vad de kan välja att göra med dem.

Det händer ju konstant att anonyma på forum blir avidentifierade med hjälp av läckta maillistor tex. Risken är minst lika stor om du identifierar dig med BankID

Större risk, skulle jag säga. En mail eller ett IP är svårare att bevisa vem det faktiskt var.

Och det kommer ju komma ligor som använder sig av att man måste identifiera sig som hackar sidor för att sedan kunna utpressa folk.

• nattuw
    Anonym (Media) skrev 2024-05-17 00:51:38 följande:
    S vill ha ID-kontroll på sociala medier Socialdemokraterna vill införa ID-kontroll på sociala medier.
    ---
    Vad tycker du?
    Vilka fördelar ser du?
    Jag ser inga fördelar. Däremot ser jag det som en nackdel att det skapas system vars syfte är att registrera människors åsikter. Det är en typ av förslag som man hade kunnat förvänta sig av Putin.
  • Anonym (Media)
    nattuw skrev 2024-05-17 20:59:48 följande:
    Jag ser inga fördelar. Däremot ser jag det som en nackdel att det skapas system vars syfte är att registrera människors åsikter. Det är en typ av förslag som man hade kunnat förvänta sig av Putin.

Ser heller inga fördelar. Snarare en kollektiv bestraffning på alla som sköter sig.

• Anonym (F)

Jag tycker det är en bra idé, även om jag inte röstar på socialdemokraterna. Jag förutsätter att alla kan vara anonyma på diverse forum och att då ens anonymitet är en bättre skyddad då den ligger bakom en identifiering i stället för något lätthackat.

Jag ser inget kontroversiellt eller frihetsbegränsande med det heller, snarare tvärtom. 

• Anonym (StaSi)

Du har redan fått svar på den. 

Du är "anonym" tills servern hackas.

(jag skrev medvetet: "kopplas till")

Forumet, exempelvis Familjeliv, skulle kräva Bank-ID om du vill skapa ett konto. Sedan kan du kalla dig "Dumle" på det kontot om du vill när du skriver inlägg om din abort och din makes otrohet.

Sedan hackas Familjelivs server ...

Det är den praktiska aspekten.

Sedan har du den principiella: att allt du som individ gör ska registreras av "makten" och hamna i en databas någonstans.
  • Anonym (Is)
    Anonym (F) skrev 2024-05-17 23:24:09 följande:

Jag tycker det är en bra idé, även om jag inte röstar på socialdemokraterna. Jag förutsätter att alla kan vara anonyma på diverse forum och att då ens anonymitet är en bättre skyddad då den ligger bakom en identifiering i stället för något lätthackat.

Jag ser inget kontroversiellt eller frihetsbegränsande med det heller, snarare tvärtom. 

Varför tror du att sidor som familjeliv plötsligt skulle få bättre skydd, eller att det inte finns hackare som skulle kunna ta sig förbi dessa skydd?
    Hur vet du att ägaren till sidan inte plötsligt beslutar sig att sälja och sidan hamnar i främmande händer?

Sedan inte bara att det riskerar att hackas.

Även om det inte känns troligt idag att vi skulle få en regering som plötsligt sätter en lag att de ska få tillgång till vad alla har skrivit för att leta meningsmotståndare. Men även om det inte är troligt så får vi inte vara naiva.
    Ruckas en del av demokratin så kan en annan del ruckas på.

Den regering vi har idag som skulle bestämma över identifikation på sociala medier skulle kanske inte åsiktsregistrera, men hur vet vi vilken regering vi har om 20 år?

Och då kanske det inte spelar roll att man skött sig och alltid varit snäll på nätet mot andra, man kanske råkade skriva något negativt om någon politiker som kändes oskyldigt men som plötsligt är ett brott.

När Hitler ledde tyskland var det en grupp ungdomar som spred flygblad om vad han gjorde. Flygblad. Det var deras brott, att de spred uppgifter. De blev gripna och halshuggna.var inte naiva för att de rätta åsikterna idag kan vara helt fel med en ny regering imorgon. Tro inte att det inte kan hända i Sverige.

• Anonym (F)
    Anonym (Is) skrev 2024-05-18 08:55:57 följande:
    Varför tror du att sidor som familjeliv plötsligt skulle få bättre skydd, eller att det inte finns hackare som skulle kunna ta sig förbi dessa skydd?
    Hur vet du att ägaren till sidan inte plötsligt beslutar sig att sälja och sidan hamnar i främmande händer?

Sedan inte bara att det riskerar att hackas.

Även om det inte känns troligt idag att vi skulle få en regering som plötsligt sätter en lag att de ska få tillgång till vad alla har skrivit för att leta meningsmotståndare. Men även om det inte är troligt så får vi inte vara naiva.
    Ruckas en del av demokratin så kan en annan del ruckas på.

Den regering vi har idag som skulle bestämma över identifikation på sociala medier skulle kanske inte åsiktsregistrera, men hur vet vi vilken regering vi har om 20 år?

Och då kanske det inte spelar roll att man skött sig och alltid varit snäll på nätet mot andra, man kanske råkade skriva något negativt om någon politiker som kändes oskyldigt men som plötsligt är ett brott.

När Hitler ledde tyskland var det en grupp ungdomar som spred flygblad om vad han gjorde. Flygblad. Det var deras brott, att de spred uppgifter. De blev gripna och halshuggna.var inte naiva för att de rätta åsikterna idag kan vara helt fel med en ny regering imorgon. Tro inte att det inte kan hända i Sverige.

Ja, sidor som fl skulle få ett bättre skydd. 

Om nazisterna skulle ta över makten i landet så antar jag att åsiktsregistrering och angiveri följer med på köpet. Oavsett. Nu är vi inte där. 

Svar på tråden S vill ha ID-kontroll på sociala medier