Anonym (F) skrev 2024-05-17 23:24:09 följande:
Jag tycker det är en bra idé, även om jag inte röstar på socialdemokraterna. Jag förutsätter att alla kan vara anonyma på diverse forum och att då ens anonymitet är en bättre skyddad då den ligger bakom en identifiering i stället för något lätthackat.
Jag ser inget kontroversiellt eller frihetsbegränsande med det heller, snarare tvärtom.
Varför tror du att sidor som familjeliv plötsligt skulle få bättre skydd, eller att det inte finns hackare som skulle kunna ta sig förbi dessa skydd?
Hur vet du att ägaren till sidan inte plötsligt beslutar sig att sälja och sidan hamnar i främmande händer?
Sedan inte bara att det riskerar att hackas.
Även om det inte känns troligt idag att vi skulle få en regering som plötsligt sätter en lag att de ska få tillgång till vad alla har skrivit för att leta meningsmotståndare. Men även om det inte är troligt så får vi inte vara naiva.
Ruckas en del av demokratin så kan en annan del ruckas på.
Den regering vi har idag som skulle bestämma över identifikation på sociala medier skulle kanske inte åsiktsregistrera, men hur vet vi vilken regering vi har om 20 år?
Och då kanske det inte spelar roll att man skött sig och alltid varit snäll på nätet mot andra, man kanske råkade skriva något negativt om någon politiker som kändes oskyldigt men som plötsligt är ett brott.
När Hitler ledde tyskland var det en grupp ungdomar som spred flygblad om vad han gjorde. Flygblad. Det var deras brott, att de spred uppgifter. De blev gripna och halshuggna.var inte naiva för att de rätta åsikterna idag kan vara helt fel med en ny regering imorgon. Tro inte att det inte kan hända i Sverige.