Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Israel folkmord

AndreaBD skrev 2024-10-19 23:15:46 följande:
    Det hade de kunnat göra. Istället började de kriga mot judarna - 1948.
    Så blir det när två parter båda anser sig ha rätt till samma landområde.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-19 23:04:13 följande:
    Allvarligt! Israel har väntat nästan ETT ÅR, innan de har gått in i Libanon. Räcker det inte att de blivit beskjutna i ett år??? Vilket annat land som helst skulle få full förståelse om de försöker få bort personerna som skickar raketer mot dem.  Så du tycker inte att Israel har rätt att försvara sig? 

Sedan den 23. september? Jaha. Folk i Israel har fått fly den 8. Oktober eller lite senare FÖRRA året. Jag har en vännina som bor i Norra Israel. Nej, de är inga judar - hon är tysk, han är arab. Hezbollah och Hamas gör ju ingen skillnad, de bombar också araber, hela byar. 

Krig omfattar alltid även civila offer. Skillnaden är att de palestinska terrordåden brukar rikta sig mot helt vanliga civila, medans Israel ändå ha terrorister som mål. 
    Två fel gör inte ett rätt. Om någon gör som terrorister är de själva terrorister.
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-20 09:56:50 följande:
    Terorismen är någonting som händer utanför krigszon. Både gaza och libanon är i krig nu. Krig som de själva startat. 
    Då är alltså inte Hamas skyldig till terrorism. Du är nog rätt ensam om att tycka det.
  • nihka
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-10-20 07:28:14 följande:
    Kanske omnämns de inte pga att palestinier inte funnits sedan längre än 1960-talet. 
    Vad menar du att de har kallats för istället i israeliska läroböcker, för du tror väl inte att det var folktomt på arabisktalande människor/muslimer i området före 1960-talet?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-20 10:40:25 följande:
    Självklart vet jag det. Och vet du exakt vad som sas den 21.mars då? Jag har kollat upp det för säkerhets skull  (trots att jag visste att det inte skulle finnas något som belägger dina påståenden).  

www.regeringen.se/contentassets/c9a259f790854e4b8922547538820273/240415-kdo-22-april-ny-version.pdf

Nej, jag ska inte upprepa alla dessa punkter, men allt detta samarbetar man med Israel om. Okej, markoffensiven mot Rafah genomfördes. Men det är också orealistiskt att försöka tala om för ett annat land i detalj hur de ska föra sitt försvarskrig. Jag tror inte att alla regeringar har klart för sig varför det är så viktigt för Israel. Uppenbarligen var ju överste Hamasledaren där, men det är mycket annat också. T.ex. tunnlar där Hamas går fram och tillbaka till Egypten. Och de tar in vapen därifrån. 

Det finns alltså inget där heller där man skulle påstå att Israel skulle ha begått något krigsbrott.

Det där om bosättningar på Västbanken - det håller jag helt med om. Men vad har det med kriget att göra? Nej, det är inte därför 7. Oktober genomfördes. Orsaken av våldet mot israeler har alltid varit religiöst. Det har alltid varit dödlig hat mot israeler. Och Israel har flera gånger gjort förslag om att dela upp landet. Och då skulle palestinierna få 97 % av Västbanken, och kompenseras för de övriga 3 %. Men de har alltså sagt nej till att få Västbanken. Men hur som helst, jag tycker man får ta detta efter kriget. Och självklart är det fel med bosättningar, och det ska bli en tvåstatslösning. Även där är dock palestinierna emot. Israelerna är bara emot att det görs just nu. 
    Inte står det exakt vad som sades i din länk, men jag bifogar en länk där det faktiskt gör det. Läs, speciellt mot slutet och begrunda hur många punkter som tas upp just för att de handlar om hur Israel bryter mot internationella överenskommelser och vad man kräver att Israel ska göra istället.

www.icj-cij.org/node/203847

Nej, alla regeringar har absolut inte klart för sig varför Israel bryter mot internationella överenskommelser. Och man kan inte som Israel gör välja vilka internationella överenskommelser man för stunden har lust att följa utan att bli anklagad för att inte följa internationella överenskommelser.

Ja, du VAD har de olagliga bosättningar att göra med kriget? Drömmer Trodde inte det var möjligt att vara så okunnig och oinsatt.
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-10-20 15:14:28 följande:
    Självklart

Valet mellan Mellanösterns enda demokrati som slåss för sin överlevnad och terrorgrupper som vill utplåna judarna och staten Israel är enkelt.
    Nej, den svenska regeringen stödjer varken israeler eller palestinier i sin helhet utan stödjer FN. Det finns kritik från ICJ riktad åt flera håll och Sverige ställer sig bakom den kritiken. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-20 11:00:55 följande:
    Jag säger inte att de ska lämna, bara att det numera finns fler auktoritära regimer i FN-säkerhetsrådet (det är framför allt den jag tänkte på) än demokratiska regeringar. Har du någon gång lyssnat till diskussioner där? När de pratar om mänskliga rättigheter och annat som för oss i västvärlden är våra viktigaste värderingar - när representanter av auktoritära regimer pratar om sånt, så har många svårt att dölja att de bara gör det för syns skull. 

Jag började titta på det när Rysslands krig mot Ukraina började. Men det är inte bara Rysslands representant som sitter och blåljuger där. Eller, ännu värre, de tror att de praktiserar allt som finns i internationella överenskommelser, men de förstår de inte riktigt, eftersom de har värderingar bakom som är så olik våra. De kan påstå att svart är vitt och även tro det själva. 
    Men så bra att de pratar med varandra.

Jo, det är fler än du och Israel som blåljuger/inbillar sig att internationella överenskommelser efterlevs, men det kanske hänger ihop med Israels låga demokratiindex. Visserligen är det ännu lägre blad grannarna men inte alls jämförbart med västvärldens länder.

sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-20 11:07:56 följande:
    Jag brukar "trampa" mycket mer försiktigt än du och det gör jag även nu.

Du skrev att de "roffade åt sig" - det är inte så exakt uttryckt heller. Uttryck dig mer precis då. 

Att man kan utropa en del av en stad som huvudstad har väl historien visat? Öst-Berlin var huvudstad av Östtyskland, och det finns nog fler exempel.

Palestinierna hade förstås också kunnat utropa östra Jerusalem som huvudstad. Numera är det tyvärr lite svårare. 
    Du verkar inte alls se hur du har radikaliserats med anklagelser om antisemitism när man tar upp israels del av skulden.

Nu gällde det inte vad man kan utan vad man har faktiskt har gjort. Roffat. Israel har inte utropat delar av Jerusalem som sin huvudstad utan Jerusalem som huvudstad.

Varför bara Östra Jerusalem, varför inte hela såsom Israel har gjort?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-20 11:13:26 följande:
    Jag föreslår att du tittar lite närmare på historien. 

En kort sammanfattning: Det är bara araberna som vill ha hela området (några extremister kan ju finnas även bland judarna förstås). Judarna accepterade att få hälften, den delen som FN/britterna hade tilldelat dem. De skrev på avtalet, de 
    fick ungefär 55 % av landet (och då hade araberna redan fått Jordanien som ett nygrundad land). Araberna skrev inte på utan attackerade den nygrundade staten Israel. 
    Jag föreslår att du tittar lite närmare på att två parter båda anser sig ha rätt till samma landområde. Och att många gånger gör båda det svårt eller omöjligt för den andra parten och att samexistera.

Jag har ingenstans att ta vägen förutom andrahandskontrakt och sedan jag blev brutalt utkastad därifrån kompisars soffor. Pelle säger att han ska fixa nåt åt mig.

Skulle du känna dig nöjd om Pelle och jag kom och generöst erbjöd dig 55% av ditt hus med hänvisning till att min mormorsmormormor...bodde där tidigare? Eller skulle du vilja ha hela?

Perfekt sätt att starta en konflikt, tycker du inte?
  • nihka
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-10-20 23:38:22 följande:
    Ja inte kallades de för palestinier. Nej det fanns ju araber i området sedan länge. Beduiner, egyptier, jordanier etc. 
    Men isralier har kallats så sedan urminnes tider...
Svar på tråden Israel folkmord