Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Israel folkmord

AndreaBD skrev 2024-11-03 14:12:37 följande:
    Det finns ingen substans i det du skriver. Därför vill jag inte lägga tid på det.

Men okej, en sak kan jag gå in på.  Jag kan vara specifik här. Det här var sånt där det finns en orginalkälla. Om det t.ex. är en tidningsartikel som citeras  - då kan man gå till den tidningen och kolla. Då behöver man inte lita på den sekundära källan, alltså lita på den som har citerat detta. 

Sedan finns det förstås också sånt som är  bevisat. Och det brukar man kalla för fakta. Om det står någonstans att Israel angreps av arabstater 1948 - då är det historia som är fakta. Och då spelar det inte heller någon roll vem som skriver detta. 
    Det finns inget som heter orginalkälla. Är det ett nytt ord du har hittat på precis som överrrösta om omröstningar och en lång rad andra konstigheter?

Du fick en primärkälla av mig som du inte hade brytt dig om att leta upp själv och som du inte heller brydde dig om att titta på när du fick den severad.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KillBill skrev 2024-11-04 08:33:45 följande:
    "Kära bill"

Lika icke-uppenbart som en elefant som försöker byta om bakom ett snöre.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-04 16:19:01 följande:

Det här är bara en massa spam. Vad är det för vits att posta artiklar som är 6 eller 9 månader gamla och där det står "snart blir det svält i Gaza"? Sedan har det ju visat sig att det inte blev så illa . Så det är "farhågor" som fanns DÅ och som inte har besannats. 

Verkligen, den ultimata desinformationen. Vi vet redan att det inte blev så. Så du sprider desinformation medvetet. 

Du såg länken som fi ställde in i förra tråden och du kommer säkert ihåg den. Jag kan se om jag hittar den förstås..... 

Men tre år gamla artiklar i KD/SD-megafonen Världen idag smiter förbi din källkritiska näsa.

Orsaken till att det inte "blev så illa" är ju inte att Israel är snälla utan påtryckningar från Världssamfundet. Men jo, det blev illa:

www.raddabarnen.se/vad-vi-gor/katastrofer/barnen-i-gaza/
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-30 16:25:27 följande:

Hittade något intressant i Colonna-rapporten, UNWRAS egen utredning. Om UNWRA själv erkänner det, vem ska tvivla på det?
    Man ger exempel på hur barn indoktrineras i UNWRA-skolor:

"The most recent UNRWA Rapid Review of textbooks from the Palestinian Authority is the 2022/2023 review. It found that 3.85 per cent of all textbook pages contain ?issues of concern to UN values, guidance, or position on the conflict,? either because they are deemed ?educationally inappropriate? or because they are not in line with UNESCO standards.52 Even if marginal, these issues constitute a grave violation of neutrality. Among the various issues, recurrent ones were the use of historical maps in a non-historical context, e.g. without labelling Israel; naming Jerusalem as the capital of Palestine; naming cities in Israel as Palestinian cities; the use of the word Zionist (e.g. ?Zionist occupation? referring to Israel)."

www.unrwa.org/resources/reports/colonna-report-and-action-plan

UNWRAS egen utredning kom fram till att knappt 4% av alla läromedelssidor innehöll BRISTER.

UNWRA har erkänt att det finns BRISTER i läroböckerna.

UNWRA har inte erkänt att barn INDOKTRINERAS i UNWRA-skolor. UNWRA ger inga exempel på hur barn INDOKTRINERAS i UNWRA-skolor.

Ljug inte om vad det står och ljug sedan inte om vad du har sagt om vad det står.
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-11-06 10:19:46 följande:
    Trams

UNICEF är inte källan. De har bara andrahandsinformation och de har fått den via ham-asskontrollerade aktörer i Gaza. ham-ass har konsekvent gömt sig i och krigat från civila byggnader. De civila dödsoffren har ham-ass ensam skuld till.
    Två fel blir inte ett rätt. Det är fel av Hamas att använda civilbefolkningen som mänskliga sköldar och det är fel av Isreal av skjuta igenom civilbefolkningen. Och givetvis är den som fyrar av vapnet skyldig till att döda den som träffas. Gäller åt båda håll.
  • nihka
    nattuw skrev 2024-11-05 17:42:48 följande:
    Du menar att terrororganisationen Hamas hävdar att "en massa oskyldiga civila" dör eftersom det passar Hamas propaganda att utmåla alla som dör som civila och att blåsa upp antalet civila dödsoffer så mycket det bara går för att underblåsa antisionistiska strömningar i västvärldens vänsterkretsar.
    Skulle du kunna ge ditt expertutlåtande om hur många civila vuxna och barn som har dödats i Gaza senaste året?
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-11-06 08:50:50 följande:

x.com/HashemAllMighty/status/1852503385121149046

9 minuter video som visar hur "världens största och värsta utomhusfängelse" såg ut innan man gick man ur huse för att mörda judar. 

Ena stunden är det "titta vad Israel förstörde" stunden innan var det "utomhusfängelse"

Fuck around, Find out.

Du "glömde" visa hur man tog sig in och ut ur världens största utomhusfängelse med höga murar på alla sidor förutom mot havet.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 09:28:08 följande:
    Nej, det var din läsförståelse som var problemet där. 
    Du kan ljuga för mig, men du vet var det brister.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 09:31:37 följande:
    Att stryka någon annans text - vad förmedlar du med en sån aktion? Kanske att du är aggressiv? Eller att du inte vill att andra ska få yttra sig? Det ger inga bra vibbar i alla fall. 

Jag tror inte att jag har påstått detta, du har antagligen tagit det ur sammanhang. Citera om du ska hävda något sånt. 
    Återigen har du inte ordning på vad du har påstått.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 23:31:10 följande:
    Jag utgick ju verkligen ifrån att vuxna som diskuterar i ett forum kan förstå att det ibland ingår egen tolkning också. Självklart skriver inte UNWRA "vi indoktrinerar barn". Jag menar - ingen kollar väl i en text efter något sånt???

Samtidigt förstår de ju självklart att de påverkar barn väldigt mycket. De hjärntvättar dem. Man kan också kalla det för det. Och självklart så beskriver de själva detta inte i såna negativt präglade ord. 
    Så när du blandar in dina egna åsikter utan att skilja dem från vad som står i rapporter så är andra inte vuxna i diskussionen...
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 23:48:36 följande:
    Folk brukar inte tolka helt ordagrant. Det gör kanske folk med autism, men inte övriga människor i allmänhet. Om jag skriver något som man i vanliga fall inte tolkar bokstavligt, så förväntar jag inte mig att folk ska tolka så. Om jag skriver att UNWRA har erkänt att de de har indoktrinerat barn - okej, man SKULLE kunna tolka det ordagrant. Är det rimligt att tolka detta ordagrant? Nej. 

Men framför allt - jag länkade ju till en artikel. Och där står det vad UNWRA medger och inte medger. Så självklart så var min mening med detta - se här, de erkänner själva att sånt finns i läroböckerna och jag tycker att det indoktrinering. Jag utgick ifrån att alla förstår det så och jag utgår också ifrån att man tittar på artikeln. Och jag tror också att alla andra HAR förstått det så. Finns det någon människa i värden som skulle erkänna: "Vi indoktrinera barn"??? Självklart inte. Alltså borde ingen missförstå. 
    Nu har jag autism också...

Skulle du kunna börja skriva vad du menar istället för kräva av andra att de ska tolka in en massa som inte står?

Jag tycker du har väldigt svart-vita och orimliga åsikter om Israel-Palestinakonflikten så varför skulle jag utgå från att något du formulerar luddigt måste vara rimligt?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 09:38:03 följande:
    Första meningen är fortfarande obegriplig. Man kan tänka sig två korrekta versioner:

Det finns kritik mot att förändra FN                        eller
    Man hävdar att FN bara kan existera i sin nuvarande form. 

Det är just INTE kritik mot den nuvarande formen.

Och varför förklarar du vad veto innebär? Finns det någon här 
    som inte vet vad det betyder? 
    Nej. Kritiken mot FN består i att FN inte fungerar optimalt, men alla försök till förändring/ombildning skulle resultera i att man inte skulle kunna samsas om hur ett nytt FN skulle se ut. Därför behåller man ett FN som det ser ut idag för att det är bättre än att vara helt utan. Kritiken handlar alltså om att FN är en oföränderlig organisation.

Jag klippte in info om veto för att visa att vetorätt gör att "odemokratiska" stater inte kan "överrösta" (ditt hittepåord) någon.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 09:39:26 följande:
    Det har jag inte sagt. Kanske tvivlar jag snarare på att du kan hitta det? 
    Jag har redan gett dig ett exempel.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 09:41:49 följande:
    Om den presenteras för mig DÅ så kollar jag gärna på den. Men om man först påtalar den flera sidor senare, då vill jag inte lägga tid på att leta fram den. För sista gången nu: Om du vill diskutera en källa, gör det genast, inte senare, annars får du ange den igen.
    Jag är inte din personliga assistent. När du svarar på ett inlägg som innehåller en källa och inte fattar att källan är en källa är det inte mitt jobb att reda ut det åt dig.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 09:53:48 följande:
    Stod det i dessa artiklar att det snart blir svält i Gaza? Annars går det inte att jämföra. 

Nu gör du samma sak igen! Du diskuterar något som vi inte kan kolla upp enkelt för att det skrevs någon gång tidigare. Ingen har ju DÅ tänkt att de skulle jämföra det med Aftonbladets artiklar. Det går inte att diskutera något sånt. OM man inte länkar till detta igen. Men antagligen är det ju inte ens relevant. 

Och du länkar till en artikel som det inte står något särskilt i - det är krig, det vet vi. Civila och framför allt barn drabbas i krig. Och man kan donera pengar. Det enda skulle vara "maten är nästan slut". Lägg märke till "nästan". Det är precis det jag påtalade! Du styrker bara mitt argument, nämligen att det aldrig verkligen tar slut. 
    Du klagade på att artiklar var så "gamla" som 3-6 månader, men du reagerar inte på artiklar som postas i tråden som är 3 år gamla. Ska jag länka till allt du missar? Nej. Poängen var just ATT du missade.

Inget särskilt? Hur kunde du missa:

"Tusentals barn i Gaza är akut undernärda och kämpar för sitt liv. Bristen på mat gör barnen utmattade och underviktiga, och eftersom deras immunförsvar är nedsatt drabbas de också mycket lättare av diarrésjukdomar, gulsot och andningssvårigheter."

Du ägnar dig verkligen åt selektivt läsande.

• nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 16:03:43 följande:
    Lika "högerorienterade" som moderaterna. Som styr Sverige just nu... *gäsp*
    Det finns flera extremistpartier i Israels nuvarande koalition. Du sa ju själv att tusentals israeler demonstrerade på gatorna i Tel-Aviv. För motsvarigheten till Kristersson? Hahaha. Nej.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 09:55:37 följande:
    Oförskämt och dessutom goddag yxskaft. Ingen kommer ihåg någon länk (någon ANNANS länk) flera sidor innan som man dessutom har missat att läsa. 
    Svarar du ofta på inlägg du inte har läst?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-06 23:32:06 följande:
    Om du bara läser ordentligt så ser du. 
    När du säger att du inte förstår vad jag skriver försöker jag skriva på ett annat sätt. Prova det isf för at hävda att andra har problem med läsförståelsen.
Svar på tråden Israel folkmord