Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Israel folkmord

Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-26 13:37:46 följande:
    🤣🤣👍

Sådana falska anklagelser är största hotet, inte bara mot judar utan även mot yttrandefriheten i Sverige. Dessutom är det så fult och löjligt.

Falska anklagelser om antisemitism används alltid som en smutsig taktik för att tysta kritik mot Israels politik och stöd för palestinska rättigheter.

Det är en förvrängd definition av antisemitism som omfattar nästan all kritik av Israel och används oftast av högerextrema israelvänner.

Dessa falska anklagelser kan ha allvarliga konsekvenser. Det förtal och olagligt. De kan också kränka yttrandefriheten och den akademiska friheten och hotar att totalt undergräva definitionen av antisemitsm vilket då urvattnar alla riktiga fall av antisemitism.

Studenter och personal tex vid universitet har utsatts för allvarliga atacker på grund av falska anklagelser och detta har resulterat i revolt hos allmänheten. Fler och fler ansluter till protesterna.

Det är viktigt att skilja mellan verklig antisemitism och legitim kritik av Israel:

Äkta antisemitism är kopplad till vit överhöghet, islamistiska terrorgrupper och konspirationsteorier om judisk makt och atackerar det judiska folket.

Att stödja palestinska rättigheter eller kritisera Israels politik och israels krigsbrott är inte antisemitiskt.

Rapporter har visat att en stor majoritet av anklagelser baserade på vissa definitioner av antisemitism har avfärdats.

Det är viktigt att bekämpa verklig antisemitism samtidigt som man värnar om rätten till legitim kritik av Israels politik och stöd för palestinska rättigheter. Falska anklagelser riskerar att underminera kampen mot äkta antisemitism och kränka våra grundläggande demokratiska rättigheter.
    Hen dribblar desutom bort sig genom att motsäga sig själv,
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-26 13:32:57 följande:
    Oberoende statistik är något som du aldrig kommer att få från sionister. Bara extremt fumliga påståenden som de inte kan bevisa. Deras "fakta" är ty ,"jag känner en i Israel som säger att det är så". De själva fattar inte ens hur otroligt meningslöst det är att uppge det som en argument och fakta. 
    Inget så här långt iaf, men hon kanske letar som fan och bara hittar det som belägger dina uppgifter. Så inte intressant att posta.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-26 15:35:54 följande:
    Förklara gärna vad det har med källkritik att göra! Du slänger ur dig såna fraser, men det verkar inte finnas något innehåll bakom dem. 
    När man urskiljningslöst anammar en enmansberättelse utan att ens göra en ansats till att kolla upp källan har man inget källkritiskt tänk. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-26 16:16:03 följande:
    Vi har diskuterat detta förut och allt du drar upp här, innebär ju inte att det skulle tas några som helst åtgärder. Israel ska se till att INTE göra sånt. Det är allt. Och Israel tycker, vad bra, vi har ju inte gjort det heller.

Jag orkar inte dra allt igen och igen. Huvudpoängen är att domstolen är tvungen att ta upp det om de formella kraven uppfylls. Samtidigt tror de inte på att det skulle ligga något i det.
    Tja, frågar man Israel så skulle väl de ha Nobels fredspris Tomte

Och vilken funktion fyller du i internationellla domstolen som känner till vilka anmälningspunkter man tror det "ligger något i"?

Du känner inte själv när du har passerat gränsen för vad som är rent löjligt?
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-26 17:47:01 följande:
    Du borde i det här läget förstå att sionism är inte samma som judaism. De mest extrema sionisterna är egentligen kristna evangelister. Alla judar är inte sionister men bosättärna är det. 
    Och de judar som inte är sionister, är de enligt definitionen antisemiter?
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-10-28 21:35:12 följande:
    Ja, det är antisemitism att förneka judarna som folk rätten till självstyre.

holocaustremembrance.com/resources/arbetsdefinition-av-antisemitism
    Ja, precis. Det betyder alltså att judiska personer som vill praktisera sin religion  men som inte stödjer en särskild judisk stat eller som vill villkora en sådan stat per definition är antisemister - judiska antisemiter.

Vet du hur stor gruppen judiska antisemiter är?
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-27 12:12:20 följande:
    Sionismens aggresiva, expansiva bosättningspolitik i de ockuperade palestinska områdena och fördrivningar av palestinier, har varit en central del av den israelisk-palestinska konflikten. Enligt många experter är det huvudproblemet i konflikten. Är man antisemit om man är emot det?
    Jag skulle kalla det medmänskligt om man är emot det.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-28 17:14:23 följande:
    Du kan omöjligt veta om jag har kollat upp originalkällorna. 
    Jag är ganska säker på att du inte har kollat upp någon IDF-millitär som tillfångatagit någon ur hizbollah som skulle ha gjort några sådana uttalanden och lika säker på att du inte har kollat med de "security sources" som Israel Hayom påstår att de har fått dessa uppgifter från. Inte heller verkar du förstå att tillfångatagna terrorister kan ljuga.

Möjligtvis, men inte alls säkert har du läst i den israeliska gratisblaskan som lika gärna kunde hetat Netanyahus megafon som också påstår att både FN och EU håller terrorister mot Israel om ryggen.

Ännu en gång bara gapar du och sväljer hela storyn. Som sagt, det där med källkritiskt tänk.

• nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-30 08:38:32 följande:
    Jaha. Det finns 2 miljoner av dem inne i Israel. Och de trivs bra där. Och det finns gott om dokumentation skriftlig sån från palestinsk håll att de uppmanades att lämna.
    Ja, du har som vanligt varit runt och intervjuat alla 2 miljoner. Busy girl minsann!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-30 08:55:42 följande:
    Om du själv inte bara skrev en massa flum, för att du faktiskt inte är insatt, så skulle man kunna bemöta något konkret. Det här är bara svammel.

Om jag minns rätt så pratade vi om något som citerades av en israelisk arktiv/bibliotek, fyra olika källor. Det stod exakta uppgifter vilken tidning de har tagit detta ifrån. Det är alltså bara att googla och hitta den artikeln - om jag minns rätt så var det "Washington Post" och någon annan amerikansk tidning, men även något arabiskt. 

Såna källor kan man kolla upp med att googla dem snabbt. Inga problem. Och efter att man har gjort det många gånger så vet man också, vilka man inte längre behöver kolla. Men man kanske gör det ibland ändå, bara för att vara säker. 

Jag vet inte vilken israelisk gratisblaska du pratar om. De israeliska tidningar som jag ibland har sett citerat eller hittat någon användbar information om har varit Jerusalem Post, eller någon gång Hareetz (den är dock väldigt vänster och förvrider saker och ting ibland). 
    Jag tar det som ett omständigt nej. Du har inte kollat nånting.öht inte ens gratisblaskan som den som postade inlägget hänvisade till. Och du svalde. Som sagt, det där med källkritikt tänk.
Svar på tråden Israel folkmord