• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • AndreaBD
    Jag ska titta på detta närmare. Tyvärr så har ju FN tagit sida och varit mycket mot Israel, inte först nu utan även tidigare. De länderna som ingår i FN är i majoritet inga demokratier och många är muslimska. Dessa har fördomar mot Israel från början. 

Jag ska kolla upp om det finns något som talar för att dessa saker har hänt, när jag hinner. Men jag tycker att det verkar skumt att de säger sig ha utrett detta redan - hur kan man göra det mitt i ett krig? Och hur vill man skilja på vad som var misstag och vad som var avsikt? T.o.m. Netanyahu har ju bett om ursäkt för enskilda misstag som hänt. Skulle han då gå och beordra rena mord? Sedan är det ju så att det säkert inte finns ett enda krig där allt har gått rätt till.  Men då är det ju oftast enskilda soldater som gjort misstag, eller som skjutit någon civil med flit. Men det är individer då. Och de brukar bestraffas i IDF.

Det jag reagerar direkt emot är ju det där med "civila föremål". Så som sjukhus som används som Hams-bas? Det är tillåtet, inget krigsbrott. Svält som metod? I två dagar? Man har ju bestämt sig emot det. Det bara diskuterades av Smotrich och hans gäng. 

" misslyckas att tillhandahålla nödvändiga förnödenheter"  det är väl inte Israel skyldig att fixa? Observerar att det har bombats ifrån Gaza under månader. Och om någon har förhindrat att det skulle komma fram hjälp så var det enskilda bosättare. OCH Egypten. 
  • Evalenabena
    AndreaBD skrev 2024-08-19 12:30:59 följande:
    Håller med. Greta Thunberg kanske är påläst när det gäller miljö, men det här har hon ingen aning om.  

Jag tycker inte man ska vara neutral i alla lägen, däremot kan man ha förståelse för både det judiska och det palestinska folket, absolut. Men man får också titta på hur folk beter sig. Palestinierna har under alla år fått lite väl mycket förståelse av omvärlden med tanke på hur det har betett sig. Redan på 1970- talet - vilken annan terrorist-grupp har gått så långt som att kapa flygplan? Tyska RAF var illa nog, men såna dåd tyckte de egentligen gick för långt. Även om en kapning gjordes för att hjälpa dem. Och IRA brukade inte heller göra sånt som drabbar många oskyldiga människor.

Det som hände den 7. oktober var ju ett massaker. Sånt har man knappt upplevt tidigare, åtminstone i modern tid. Någon som såg det sa att upptrappningen var att det inte bara var mycket våldsamt utan det var väldigt sadistiskt. 

Förvisso kan det vara fegt att vara neutral i alla lägen. Men våra medborgare behöver inte gå ut i gator och torg och ropa ut sitt judehat. Avsaknaden av respekt är tydlig.

Hade lite högre förväntningar från oppositionen och medborgarna som stödjer oppositionen. Jag är väldigt besviken.

Vad ska det här betyda? Att vänsterskaran är antisemiter som bara gillar judar när skinnskallar hatar judar? 

När vänsterns antisemitiska valboskap från mellan östern hatar judar så är det okej?

Greta Thunberg är inte från Mellanöstern, vart fick hon luft ifrån? 

Är både socialdemokraterna och miljöpartiet för galenskaperna? 

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är min tolkning.

• Meddelande borttaget
  • KillBill
    Evalenabena skrev 2024-08-19 21:02:00 följande:

Förvisso kan det vara fegt att vara neutral i alla lägen. Men våra medborgare behöver inte gå ut i gator och torg och ropa ut sitt judehat. Avsaknaden av respekt är tydlig.

Hade lite högre förväntningar från oppositionen och medborgarna som stödjer oppositionen. Jag är väldigt besviken.

Vad ska det här betyda? Att vänsterskaran är antisemiter som bara gillar judar när skinnskallar hatar judar? 

När vänsterns antisemitiska valboskap från mellan östern hatar judar så är det okej?

Greta Thunberg är inte från Mellanöstern, vart fick hon luft ifrån? 

Är både socialdemokraterna och miljöpartiet för galenskaperna? 

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är min tolkning.

Ja du har fel. Det handlar definitivt inte om antisemitism eller judehat när Carl Bildt, Greta Thunberg eller Göran Rosengren (själv jude) kritiserar staten Israels våld mot civila på Gaza. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Meddelande borttaget
  • FuckGoggleAskMe
    KillBill skrev 2024-08-19 22:38:45 följande:
    Ja du har fel. Det handlar definitivt inte om antisemitism eller judehat när Carl Bildt, Greta Thunberg eller Göran Rosengren (själv jude) kritiserar staten Israels våld mot civila på Gaza. 

Och nu väntar vi med spänning på vad de personer du nämnde, eller du själv, anser att Israel ska göra för att få stopp på Hamas attacker på Israel, få tillbaka gisslan och få leva i fred i Israel. Du har säkert något brilliant alternativ. 
  • KillBill
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-08-20 00:13:38 följande:
    Och nu väntar vi med spänning på vad de personer du nämnde, eller du själv, anser att Israel ska göra för att få stopp på Hamas attacker på Israel, få tillbaka gisslan och få leva i fred i Israel. Du har säkert något brilliant alternativ. 
    Israel måste acceptera att arbeta för en tvåstatslösning.  Carl Bildt och Göran Rosengren är i likhet med den svenska regeringen anhängare av en tvåstatslösning men eftersom Israel motsätter sig detta händer inget i processen. 

Här kan du läsa vad den Palestinska ambassadören i Sverige säger om saken.  
    www.dagensarena.se/innehall/tvastatslosningen-ar-den-enda-losningen/
  • Evalenabena

Nu har inte jag sett att Bildt eller  Rosengren ropat " inga rasister på våra gator" för att i nästa sekund ropa ut sitt judehat på ett annat språk, har du?

Greta Thunberg går väl an, hon är ung och det handlar om okunskap tänker jag. För mig kommer hon undan med sin unga ålder. Vi lever i ett oförlåtande samhälle och den är inte bra.  Men förlåtandet ska ske åt andra hållet också.
    Men hennes agerande gör många judar och israeler besvikna, jag förstår.
    Nu är hon myndig och föräldrarna kan inte längre skydda henne. Vi lever i ett tufft klimat.

Jag är besviken på oppositionen och känner att min röst blev fel, jag känner inte igen oppositionen.

Det fanns något vackert i att politiker inte alltid måste ta parti i olika konflikter. Det fanns också något vackert i att vi ville hjälpa andra ,men nu har allt blivit fult. Jag är en bidragande orsak till att det har blivit såhär, jag ville inte se.
    Inför nästa val är jag ambivalent inför hur jag ska rösta. 

Ditt svar är inte övertygande, jag nämnde aldrig Bildt eller Rosengren. Du kanske besvarade fel fråga?

KillBill skrev 2024-08-19 22:38:45 följande:
  • KillBill
    Evalenabena skrev 2024-08-20 09:50:16 följande:

Nu har inte jag sett att Bildt eller  Rosengren ropat " inga rasister på våra gator" för att i nästa sekund ropa ut sitt judehat på ett annat språk, har du?

Greta Thunberg går väl an, hon är ung och det handlar om okunskap tänker jag. För mig kommer hon undan med sin unga ålder. Vi lever i ett oförlåtande samhälle och den är inte bra.  Men förlåtandet ska ske åt andra hållet också.
    Men hennes agerande gör många judar och israeler besvikna, jag förstår.
    Nu är hon myndig och föräldrarna kan inte längre skydda henne. Vi lever i ett tufft klimat.

Jag är besviken på oppositionen och känner att min röst blev fel, jag känner inte igen oppositionen.

Det fanns något vackert i att politiker inte alltid måste ta parti i olika konflikter. Det fanns också något vackert i att vi ville hjälpa andra ,men nu har allt blivit fult. Jag är en bidragande orsak till att det har blivit såhär, jag ville inte se.
    Inför nästa val är jag ambivalent inför hur jag ska rösta. 

Ditt svar är inte övertygande, jag nämnde aldrig Bildt eller Rosengren. Du kanske besvarade fel fråga?

När har Greta Thunberg ropat ut judehat på annat språk? Om du inte kan belägga detta så gör du dig skyldig till förtal. 
  • Evalenabena
    KillBill skrev 2024-08-20 10:37:54 följande:
    När har Greta Thunberg ropat ut judehat på annat språk? Om du inte kan belägga detta så gör du dig skyldig till förtal. 

Vart och när har jag påstått det?

Jag baserar mitt påstående på mitt  första inlägg. Sedan tillägger jag att Gretas agerande gör många Judar och Israeler besvikna. 

Är du på krigsstigen?

Svar på tråden Israel folkmord