Inlägg från: Anonym (Anti-extremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anti-extremist)

Israel folkmord

AndreaBD skrev 2024-10-31 19:09:45 följande:
    Och - som man ju ser tydligt på palestinierna - så finns människorna ändå, även om det inte skulle finnas en stat. Så, vad vill du med detta ologiska argument?
    Du förstår inte ens vad vi skriver om. 🤣 Vi pratar om den den idiotiska frågan om Israel har RÄTT att existera.
     Ditt resonemang skulle kunna vara antisemitiskt eftersom du tyckee om man finns och lever då behöver man ingen stat.

Du är för rolig.
    Överste Senap skrev 2024-10-31 19:22:51 följande:
    Det är inte fakta bara för att du säger det. Det är inte heller fakta bara för att någon skrivit det på Wikipedia. Det vet du lika väl som alla andra.
    Snälla du, läs noteringar om källor. 
    AndreaBD skrev 2024-10-31 19:05:08 följande:
    Min kommentar gällde ju inte bilden. Men vi kan inte vara säkra vad bilden exakt visar - vilken form av ägande. Säkert inte det som vi räknar som ägande. Vi har ju alla sätt helt andra kartor, därför antar jag att det här visar en .... låt oss säga bredare tolkning av ägande. 
    Ok. Jag tror att inte ens du själv fattar vad är det du ville säga.
    Anonym (Pia) skrev 2024-10-31 18:56:06 följande:
    Det finns således ingen lag som säger att Palestina har existensberättigande, eller hur?
    Ja, precis på samma sätt som att det inte finns någon lag som säger att Iran, Norge,  Israel eller vilken annan stat som helst har rätt till existensberättigande.
    Mentat skrev 2024-10-31 19:35:48 följande:
    En rättighet är inte samma sak som en lag. Har Iran rätt att existera? Har Vatikanstaten, som bygger på religion, rätt att existera? Ser du något märkligt i mitt generella resonemang i inlägg #1333 om hur en ny stat kan bildas? 
    Nej, varken Iran eller Vatikan har någon juridisk rätt eller rättighet att existera. Ingen annan stat har det heller. 

De intelektuella bojkotar Israel.

"
    Fler än 1 000 litterärt verksamma, däribland internationella författare som Sally Rooney, och Nobelpristagare som Abdulrazak Gurnah och Annie Ernaux, deltar i en bojkott mot israeliska kulturinstitutioner, rapporterar tidningen Haaretz."

Mentat skrev 2024-10-31 21:21:39 följande:
    Det var ju ett krystat sätt att rättfärdiga sin åsikt att Israel inte har någon rätt att existera. Att ingen stat har rätt att existera är nog en åsikt du är rätt ensam om. Inlägg #1354 är ett relevant genmäle.
    På vilket sätt tycker du att det överhuvudtaget säger något om min åsikter? Jag redovisade juridiska fakta som gäller ALLA stater. 

Juridisk status: Begreppet "rätt att existera" är inte en erkänd princip i internationell rätt.

Selektiv användning: Israel är det enda landet vars "rätt att existera" regelbundet diskuteras och i regel används för att anklaga israelkritiker för antisemitism.

Föränderlig innebörd: Innebörden av "rätt att existera" har förändrats över tid. Numera tolkas det ofta som Israels rätt att existera som en judisk stat, vilket komplicerar frågan ytterligare eftersom det finns även icke judar i Israel.

Etiska överväganden: Jag argumenterar med juridiska fakta för att ingen stat har en inneboende "rätt att existera".
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-10-31 20:59:25 följande:
    Underligt formulerat inlägg, men jag försöker förstå det.
    Jag har tolkat det som att ordet palestinier används för att beteckna de araber som i dag kallas palestinier, och påpekat att det är lite lustigt eftersom den beteckningen är relativt ny, och inte användes i den bemärkelsen under de aktuella åren på kartorna. Lika lustigt som om vi skulle titta på en karta över Sverige från år 1223 och se statistik på antalet svenskar som bodde på olika ställen. Det fanns inga svenskar eller Sverige då. 
    Noterar att du inte svarat på min fråga. 
    På bilden står inget om palestinier. Man nämner araber och judar. Judar kan inte samtidigt ingå i båda. 
    Mentat skrev 2024-10-31 22:08:46 följande:
    Det är väl snarare så att Israel är den enda stat vars rätt att existera ifrågasätts. Att det oftast är ett tecken på antisemitism förvånar inte, ingen ifrågasätter Egyptens eller Irans rätt att existera.
    Begreppet "rätt att existera" är inte en erkänd princip i internationell rätt för en stat. Därmed faller all rimlighet i den diskussionen. 

Mentat skrev 2024-10-31 22:08:46 följande:
    Det är väl snarare så att Israel är den enda stat vars rätt att existera ifrågasätts. Att det oftast är ett tecken på antisemitism förvånar inte, ingen ifrågasätter Egyptens eller Irans rätt att existera.
    Det är snarare så att man kritiserar hur Israel skapades och hur Israel på ett olagligt sätt ockuperar palestinska områden. Man kritiserar expansion av de olagliga bosättningar inom palestinska områden. Man kritiserar att Israel dödar fruktansvärt många civila. Stater måste följa internationell rätt för att vara legitima.

Israel har, sedan det skapades, brutit mot internationell rätt, krigslagar och mänskliga rättigheter.

Israel har fördrivit palestinier från sina hem, vilket strider mot internationell rätt.

Israel har fortsatt att ockupera och kolonisera palestinska områden i strid med internationell rätt.

Israels politik gentemot palestinierna har beskrivits som apartheid av människorättsorganisationer.

Så, frasen "har Israel rätt att existera" används sällan om andra stater och kan ses som ett sätt att legitimera fortsatt ockupation och hemska krigsbrott som begås av Israel.
Svar på tråden Israel folkmord