Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Israel folkmord

Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-22 10:58:33 följande:

Så, hur kunde Israel skapas (som huvudsakligen judisk stat) när palestinier varit majoritet i minst tusen år? Under 1800-talet var den judiska befolkningen i Palestina väldigt liten jämfört med andra grupper. I början av seklet, omkring 1850, uppskattades den judiska befolkningen till cirka 13,000, vilket motsvarade ungefär 4% av den totala befolkningen i regionen.

Faktum är att under hela 1800-talet utgjorde judarna en liten minoritet i Palestina. I mitten av seklet, omkring 1850, bodde det cirka 350,000 människor i Palestina, varav ungefär 4% var judar.
    Judarna har levt där i ungefär 3000 år. Men de har fördrivits därifrån många gånger. Annars hade de varit betydligt fler. Kanske för att de alltid har varit ett fredligt folk. Och om du säger att judarna var 4 % (jag kollar inte upp den siffran nu, du har säkert plockat något år där de var extra få), så betyder det INTE att 96 % skulle varit palestinier, eller ens muslimska araber. Området tillhörde osmanska riket. Antagligen var de flesta turkar. Många ryssar fanns där också. Det kan man kolla upp närmare, men jag har för mig att vi har kollat det tidigare. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-22 19:51:14 följande:
    "One refugee quoted in the Jordan newspaper, Ad Difaa (September 6, 1954), said: "The Arab government told us: Get out so that we can get in. So we got out, but they did not get in."" 🤣

Allvarligt?! En flykting sa att...
    🤣👍

Jag litar mer på tex UN och andra stora oberoende organistioners rapporter.
    Som jag sa tidigare, i Israel pågår hjärntvätt.
    Vi vet ju redan att du är dålig på källkritik. 

De berörda vet självklart bättre än vad olika organisationer gör. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-23 13:42:25 följande:
    Du verkar inte veta så mycket och det är ditt val.
    Du har säkert en anledning att klippa bort namnet på denna tyckare i kvällsblaskan. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-23 14:17:44 följande:
    Etnisk rensning av palestinier pågår fortfarande.

Och här har du säkert också en anledning för att citera så oseriöst?  Men det gör du ju med alla nicks. 

Det ÄR intressant att det är Ben Gvir på bilden. Han är ingen vanlig "offical" , han är en nazi. Förresten så är det absolut ingen nyhet. Han har VUXIT UPP som radikal bosättare. Redan hans föräldrar har varit det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-23 13:54:54 följande:
    Muslimska araber utgjorde den största befolkningsgruppen i Palestina. Enligt uppskattningar från 1871-1872 utgjorde muslimer omkring 85% av den totala befolkningen på 382 000 personer.
    Precis som jag tänkte. ETT HELT ÅR vad det så? Wow! 
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2024-10-23 12:13:29 följande:

Bra att Norden gemensamt riktar kritik mot Israels vidriga försök att stoppa FNs viktiga arbete i Gaza, på Västbanken och i östra Jerusalem. 

UWRA har tagits över av HAMAS. Om de gör FNs viktiga arbete i Gaza - varför fördelar de då inte maten från 600 lastbilar som finns inne i Gaza? Det finns foton på det. Måste jag verkligen leta fram det?
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-23 18:59:34 följande:
    Begriper du inte att man måste ha en mätpunkt?
    Nej, man måste absolut inte ta ETT enda år. Man kan också säga: Under 1800-talet varierande andelen judar från ......   till  ........ 

Det skulle säga såå mycket mer än ett enda år. Eller så kan man ta något annat år, där andelen judar inte är så extremt lite. Det är ju inte det vanliga, 4 %. Eller så kan man ta ett år som är avgörande, så som 1948 där landet faktiskt delades upp. Om jag minns rätt var andel judar då ungefär en tredjedel. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-23 18:49:41 följande:
    Jodå. Jag är lite av en expert på källkritik och fullständigt vrider mig av skratt när du kommer dragandes med "Jag har en vän", Jag känner en palestinier" och "En man sa".

Mellanstadieelever fixar det här bättre än dig.
    VAR har jag skrivit något sånt? Det beror nämligen helt på vad det är man vill belägga. 

Tyvärr, jag är själv lärare och gör källkritik med högstadieelever. Har också undervisat på gymnasiet. Nej, de klarar det inte heller bättre. 

Du visar bara din okunskap om ämnet. 
Svar på tråden Israel folkmord