Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Israel folkmord

nihka skrev 2024-10-19 22:10:38 följande:
    Tala om för över en miljon flyktingar i Libanon som flyr från Israels raketattacker att Israel inte för något krig mot dem. 

"Skolor håller stängt, flygbolag har ställt in sina resor och sjukhus har beordrats att ställa in operationer för att vara redo att hjälpa de som skadats i de senaste attackerna. Libanon är ett land i kris.

Över en miljon människor har tvingats fly för att undkomma de israeliska bombningarna i Libanon, som skakar städer och samhällen i både södra och norra delarna av landet. Sedan den 23 september har 200 000 människor korsat gränsen från Libanon till Syrien för att söka skydd.

Hundratals människor har dött i attackerna och tusentals har skadats. Bland offren finns barn, kvinnor och flera sjukvårdsarbetare, enligt libanesiska myndigheter. Tragiskt nog har även två UNHCR-arbetare dödats."

Detta var 30 september...

www.sverigeforunhcr.se/blogg/familjer-flyr-i-libanon

Allvarligt! Israel har väntat nästan ETT ÅR, innan de har gått in i Libanon. Räcker det inte att de blivit beskjutna i ett år??? Vilket annat land som helst skulle få full förståelse om de försöker få bort personerna som skickar raketer mot dem.  Så du tycker inte att Israel har rätt att försvara sig? 

Sedan den 23. september? Jaha. Folk i Israel har fått fly den 8. Oktober eller lite senare FÖRRA året. Jag har en vännina som bor i Norra Israel. Nej, de är inga judar - hon är tysk, han är arab. Hezbollah och Hamas gör ju ingen skillnad, de bombar också araber, hela byar. 

Krig omfattar alltid även civila offer. Skillnaden är att de palestinska terrordåden brukar rikta sig mot helt vanliga civila, medans Israel ändå ha terrorister som mål. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-19 22:37:25 följande:
    Människor i Gaza, Västbanken och östra Jerusalmen som Israel occuperat i strid med folkrätten har inte kunnat leva ett vanligt liv sedan 1960-talet.
    Det hade de kunnat göra. Istället började de kriga mot judarna - 1948, 1967 och 1973. Tre krig som börjats av arabiska sidan. Och du menar att människorna i Gaza inte har kunnat haft ett vanligt liv t.ex. från 2005 när alla judar lämnade Gaza och Gaza fick vara helt självständig?

Du menar att de hade det VÄRRE då än mellan 1948 och 1967? Under dessa 19 år ockuperade nämligen Egypten Gaza. Och Jordanien Västbanken. 

Judarna har inte kunnat känna sig trygga någonsin. 1. och andra intifada. Människor som dödades på bussar och i shopping-gallerier av sjävmordsbombare. Vi här i Sverige har haft EN sån, och en som kört på folk med lastbil. Israel har utsatts för  hundratals såna dåd. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-19 23:59:12 följande:
    Du har förstått att ICJ är förkortningen för internationella domstolen? 

"Regeringen delar fullt ut de slutsatser som antogs i samband med Europeiska rådet den 21 mars 2024. [...] Slutsatserna uppmanar även Israel att följa de provisoriska åtgärder som Internationella domstolen (ICJ) i Haag beslutat om.

Det betyder i klartext att Israel nu bryter mot internationell rätt och att Sverige uppmanar Israel att istället följa internatuionell rätt.

4. Bosättarvåld

Sverige och EU ser med stor oro på det ökande bosättarvåldet på Västbanken och expansionen av bosättningar. Bosättningspolitiken strider mot folkrätten och undergräver tvåstatslösningen samt bidrar till en förhöjd konfliktnivå. Det är centralt att Israel, liksom andra stater, lever upp till de krav som folkrätten ställer. Dödsfall måste utredas och ansvarsutkrävande måste säkerställas. Regeringen välkomnar därför att EU har nått en politisk överenskommelse som innebär att sanktioner kommer att införas mot extrema bosättare som utför våldsdåd mot civila.

Det betyder i klartext att Israel nu bryter mot internationell rätt - folkrätten.
    Självklart vet jag det. Och vet du exakt vad som sas den 21.mars då? Jag har kollat upp det för säkerhets skull  (trots att jag visste att det inte skulle finnas något som belägger dina påståenden).  

www.regeringen.se/contentassets/c9a259f790854e4b8922547538820273/240415-kdo-22-april-ny-version.pdf

Nej, jag ska inte upprepa alla dessa punkter, men allt detta samarbetar man med Israel om. Okej, markoffensiven mot Rafah genomfördes. Men det är också orealistiskt att försöka tala om för ett annat land i detalj hur de ska föra sitt försvarskrig. Jag tror inte att alla regeringar har klart för sig varför det är så viktigt för Israel. Uppenbarligen var ju överste Hamasledaren där, men det är mycket annat också. T.ex. tunnlar där Hamas går fram och tillbaka till Egypten. Och de tar in vapen därifrån. 

Det finns alltså inget där heller där man skulle påstå att Israel skulle ha begått något krigsbrott.

Det där om bosättningar på Västbanken - det håller jag helt med om. Men vad har det med kriget att göra? Nej, det är inte därför 7. Oktober genomfördes. Orsaken av våldet mot israeler har alltid varit religiöst. Det har alltid varit dödlig hat mot israeler. Och Israel har flera gånger gjort förslag om att dela upp landet. Och då skulle palestinierna få 97 % av Västbanken, och kompenseras för de övriga 3 %. Men de har alltså sagt nej till att få Västbanken. Men hur som helst, jag tycker man får ta detta efter kriget. Och självklart är det fel med bosättningar, och det ska bli en tvåstatslösning. Även där är dock palestinierna emot. Israelerna är bara emot att det görs just nu. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-19 22:26:14 följande:
    Vilken tur att du inte bestämmer över vilka internationella organisationer Sverige ska vara medlem i och stötta.

Alla jordens internationellt erkända stater förutom Vatikanstaten är med i FN som har 193 medlemsländer, och enda sättet Sveriges skulle kunna göra sig till åtlöje är genom att lämna FN.
    Jag säger inte att de ska lämna, bara att det numera finns fler auktoritära regimer i FN-säkerhetsrådet (det är framför allt den jag tänkte på) än demokratiska regeringar. Har du någon gång lyssnat till diskussioner där? När de pratar om mänskliga rättigheter och annat som för oss i västvärlden är våra viktigaste värderingar - när representanter av auktoritära regimer pratar om sånt, så har många svårt att dölja att de bara gör det för syns skull. 

Jag började titta på det när Rysslands krig mot Ukraina började. Men det är inte bara Rysslands representant som sitter och blåljuger där. Eller, ännu värre, de tror att de praktiserar allt som finns i internationella överenskommelser, men de förstår de inte riktigt, eftersom de har värderingar bakom som är så olik våra. De kan påstå att svart är vitt och även tro det själva. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-19 23:42:13 följande:
    Har jag inte heller påstått, men du påstår att bara delar av Jerusalem har utropats av Israel som deras huvudstad?

Är det OK att någon annan också utropar Jerusalem som sin huvudstad enligt samma modell?

Jag föreslår att du trampar en aning försiktigare.
    Jag brukar "trampa" mycket mer försiktigt än du och det gör jag även nu.

Du skrev att de "roffade åt sig" - det är inte så exakt uttryckt heller. Uttryck dig mer precis då. 

Att man kan utropa en del av en stad som huvudstad har väl historien visat? Öst-Berlin var huvudstad av Östtyskland, och det finns nog fler exempel.

Palestinierna hade förstås också kunnat utropa östra Jerusalem som huvudstad. Numera är det tyvärr lite svårare. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-20 00:10:09 följande:
    Så blir det när två parter båda anser sig ha rätt till samma landområde.
    Jag föreslår att du tittar lite närmare på historien. 

En kort sammanfattning: Det är bara araberna som vill ha hela området (några extremister kan ju finnas även bland judarna förstås). Judarna accepterade att få hälften, den delen som FN/britterna hade tilldelat dem. De skrev på avtalet, de 
    fick ungefär 55 % av landet (och då hade araberna redan fått Jordanien som ett nygrundad land). Araberna skrev inte på utan attackerade den nygrundade staten Israel. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-20 00:16:10 följande:
    Två fel gör inte ett rätt. Om någon gör som terrorister är de själva terrorister.
    Är du seriös???? Hamas är en terrororganisation som slaktat folk på de mest brutala och sadistiska sätt. Kolla gärna lite detaljer, dvs. folk som kan berätta lite mera om det. Dessutom ger de sig genomgående på civila, gärna kvinnor, barn, äldre.  De våldtar kvinnor, torterar, osv. De har som strategi att skapa så mycket elände som möjligt för sitt eget folk så att man kan skylla det på Israel. Och de skjuter ifrån skolor, sjukhus och moskéer, och inte bara för att skydda sina liv, utan även för att orsaka fler döda civila som de kan klandra Israel för.

Israel har visserligen en regering på extrem-högern, som jag inte heller litar på. Men den regeringen är ändå begränsad av en rättsstat och en befolkning som är ute på gatorna och protesterar om de går för långt. Och IDF är kända för att vara en armé som har en strikt disciplin. De tillämpar straff om soldater går över gränser. Och de är kända för att varna civila i förväg, så att de kan sätta sig i säkerhet. "roof-knocking", sms, telefonsamtal, flygblad. Här du hört att någon annan armé gör detta? Det är ju en stor nackdel för dem. Fienden är också varnad. 

Ska Israel behöva stå ut med att det skickas raketer ifrån Gaza flera gånger om året??? Det har inte blivit mindre sedan Israel har lämnat Gaza helt till palestinierna 2006. Alla judar fick lämna Gaza, de tog även med sig reda begravt folk. Jag letade efter en sammanställning av frekvensen av beskjutning ifrån Gaza, hittade det här:

en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_rocket_attacks_on_Israel
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-20 10:35:07 följande:
    Vad menar du att de har kallats för istället i israeliska läroböcker, för du tror väl inte att det var folktomt på arabisktalande människor/muslimer i området före 1960-talet?
    Du missförstår. Det har funnits araber, inte "palestinier". Egentligen var "palestinier" beteckningen för folk som bodde i området under brittiska mandatet Palestina 1920 - 1948, inklusive judarna som bodde där.

Under 1960-talet tyckte Arafat att det vore en bra idé att de kallar sig för palestinier - i bästa fall för att bli ett folk. De är i princip samma araber som de i Egypten, Jordanien (Syrien och Irak). Delvis också blandade med turkar och ryssar ursprungligen. Arafat själv är född i Kairo, många i Gaza är från Egypten.  Araberna som bor i Israel brukar kalla sig för araber, i alla fall de flesta.  
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 14:08:45 följande:

Israel använder palestinier som mänskliga sköldar i Gaza. 

www.theguardian.com/world/article/2024/aug/14/israeli-forces-in-gaza-use-civilians-as-human-shields-against-possible-booby-traps

"

Israeli soldiers are using Palestinian civilians as human shields in Gaza to enter and clear tunnels and buildings they suspect may have been booby-trapped, a leading Israeli NGO and newspaper have reported.

The practice was so widespread across different units fighting in Gaza that it could in effect be considered a ?protocol?, said Nadav Weiman, the executive director of Breaking the Silence, a group founded by Israeli combat veterans to document military abuses."

Det verkar väldigt osäkert och osannolikt.
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 15:04:29 följande:
    Du verkar inte förstå att det du skriver är definitionen på rasism. "Fokusera på sitt eget folk" samtidigt som man demoniserar andra är rasism. 

Israel har mycket stora problem med extremt mycket rasism mot araber.
    Tssss...... Nej, det är förstås inte rasism om man ägnar sig lite extra åt sin kultur när att den har hotats, och nästan utrotats. I det läget är det förståeligt. 

Och så gott som alla av 2 miljoner araber i Israel vill inte bo någon annanstans. Absolut inte i något Palestina. 
Svar på tråden Israel folkmord