Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Israel folkmord

nihka skrev 2024-10-20 21:34:36 följande:
    Men så bra att de pratar med varandra.

Jo, det är fler än du och Israel som blåljuger/inbillar sig att internationella överenskommelser efterlevs, men det kanske hänger ihop med Israels låga demokratiindex. Visserligen är det ännu lägre blad grannarna men inte alls jämförbart med västvärldens länder.

sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex
    Tja, om de gör det på samma aggressiva sätt som du gör, så ger det inte mycket. Och det gör de faktiskt. Jag rekommenderar att titta på någon debatt där någon gång. Och att kolla hur representanter av auktoritära länder inte verkar förstå begreppen så som mänskliga rättigheter, de pratar om det, men man märker att det bara är ord. 

Nästa steg, som kanske pågår redan, är då att de förvanskar begreppen, att demokrati och andra värderingar plötsligt inte betyder samma sak som tidigare. Ryssland är väldigt bra på det. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-20 22:29:46 följande:
    Du verkar inte alls se hur du har radikaliserats med anklagelser om antisemitism när man tar upp israels del av skulden.

Nu gällde det inte vad man kan utan vad man har faktiskt har gjort. Roffat. Israel har inte utropat delar av Jerusalem som sin huvudstad utan Jerusalem som huvudstad.

Varför bara Östra Jerusalem, varför inte hela såsom Israel har gjort?
    Jag brukar försvara demokrati och våra västerländska, liberala, värderingar. Det är min ståndpunkt. Och det vore verkligen märkligt om det skulle ses som radikal.

Och tyvärr så är många arabländer på gång att försöka få igenom sina, islamistiska, värderingar. Framför allt Iran, men även andra. Och palestinierna kan vara väldigt trevliga människor. Jag har varit på västbanken, och jag har en vän i Israel som är gift en palestinier. Men en stor majoritet stödjer Hamas och tycker att alla judar ska utrotas. 

Och sånt tycker INTE de flesta av judarna om palestinierna. Och man märker en skillnad - vi har frågat judar om hur man tar bussen till västbanken. Några verkade lite rädda, och sa att man inte kan eller bör åka dit. Men ingen var hatisk för att vi skulle dit, ingen sa något negativt om palestinierna. Däremot måste man vara försiktig på västbanken. Och då pratar vi Bethlehem. Staden som ändå besöks av turister mycket. Förut bodde det nästan bara kristna där, en väninna var där för många år sedan, och hon sa att de flesta där är ju kristna. Inte längre. Det finns inga kvar. Och inte alla vill se västerlänningar där. Det hände att vi fick arga blickar . 

Nej, jag har inte bestridit något som Israel har gjort fel, t.ex. bosättningarna. Men det är inte att "roffa åt" sig om man tar land efter att ha vunnit ett krig som man inte har börjat. Jag skrev det förut - tycker du då att Ryssland inte skulle ha fått en del av Tyskland, eller Frankrike Elsas-Lothringen? 

Allt som handlar om den här konflikten är väldigt komplicerat. Därför är det oseriöst att låtsas att det är enkelt - så som du gör. Jag har t.o.m. kollat upp vissa frågor tidigare, internationell folkrätt alltså, och man hittar inte såna exempel. Såna komplicerade situationer har man inte förutsett, och det går inte att säga helt säkert om Israel har gjort rätt eller fel. Även när det gällde att utropa staten Israel. T.o.m. bosättningar. Inget är helt entydigt.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-20 23:47:58 följande:
    Men isralier har kallats så sedan urminnes tider...
    Ja. I flera tusen år i alla fall. Ungefär tretusen år, till och från i alla fall. 

Lite kul att titta på, hur det förändrades. 

Dessutom är poängen inte vad de kallas för, utan att de inte är ett eget folk. Mer än hälften av befolkningen i Jordanien består av samma araberna. Och även araberna i andra länder runt omkring är samma araberna. 

De är inte ärliga när de påstår att de är ett eget folk som vill ha en egen stat. Om inte Israel fanns, så skulle de inte skapa en egen stat, utan landet skulle delas upp mellan Jordanien, Irak och Libanon. Allt det här att de skulle vara ett folk utan land, ungefär som kurderna - eller som judarna före Israel - är skitsnack. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-20 23:43:00 följande:
    Jag föreslår att du tittar lite närmare på att två parter båda anser sig ha rätt till samma landområde. Och att många gånger gör båda det svårt eller omöjligt för den andra parten och att samexistera.

Jag har ingenstans att ta vägen förutom andrahandskontrakt och sedan jag blev brutalt utkastad därifrån kompisars soffor. Pelle säger att han ska fixa nåt åt mig.

Skulle du känna dig nöjd om Pelle och jag kom och generöst erbjöd dig 55% av ditt hus med hänvisning till att min mormorsmormormor...bodde där tidigare? Eller skulle du vilja ha hela?

Perfekt sätt att starta en konflikt, tycker du inte?
    Börja läs FAKTA! Historia. Inte narrativ som inte stämmer. Inget av din förlikelse liknar ens den verkliga situationen. Palestinierna har aldrig ÄGT området. Och judarna har hela tiden också bott där. 

När jag började sätta mig in i detta var jag chockad över hur mycket som inte stämde. Jag hade också försvarat palestinierna (mest) tidigare. 

1. Det handlar inte riktigt om samma landområde. Israelerna skrev under avtalet som ger de ungefär HÄLFTEN. Britternas/FNs delningsplan. Judarna skrev under och grundade sin stat på den HALVAN. Medans araberna inte ville acceptera planen alls. 

Vilka fördrevs då? De som bodde på fel sida? Min mammas familj fördrevs också, så som många, många miljoner människor i Europa efter andra världskriget. Tyskarna startar inte krig för det. Men judarna fördrev inte ens alla araber från sin halva, utan bara de som attackerade dem. Annars skulle inte 2 miljoner araber bo i Israel! 

2. Arabiska länder angrep den nybildade staten Israel, Israel vann kriget. Och inte ens då ockuperade Israel någon större del. Inte Västbanken och inte Gaza, utan det gjorde Egypten och Jordanien. 

3. Och så attackerade de Israel igen 1967. Och då erövrade Israel Västbanken och Gaza och Sinai. 

4. Och bara 6 år senare attackerades Israel igen, 1973. Israel hann med ett preventivslag då, men angreppet var helt förberett. Inte konstigt att de har "säkerhetsintressen" t.ex. på Västbanken. 
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2024-10-21 09:58:29 följande:

Useless Nations briljerar ännu en gång:

Det är intressant. Men, det är skrämmande, faktiskt.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-21 18:18:55 följande:
    Sluta. Nu är det inte jag som ser på situationen så här utan de inblandade där båda parter anser sig ha rätt till samma landområde.
    Vilka inblandade? Vet du verkligen vad de tycker? Jag har en kompis i norra Israel. Hela byn är arabiskt. Och dessa araber skulle aldrig vilja bo i något Palestina. Och de blir beskjutna av Hezbollah precis som judarna. 

Det är DU som säger att det är samma landområde. Och om palestinierna tycker att de rätt till Israels del av landet, så tycker de ju väldigt galet. Israel har varit nöjd med halva landet. Men då blev de beskjutna både från Västbanken, Gaza, Golanhöjderna och södra Libanon. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-21 23:51:59 följande:
    Härmed erkänner du att palestinier var majoritet, men blev fördrivna från sina hem och får inte återvända. Tack! 
    Kanske att de var i majoritet, men absolut inte det andra. Du fabulerar igen.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-10-22 17:36:07 följande:
    Den frågan går inte att diskutera då ALL diskussion kring HUR Israel gör det klassas som antisemitism.
    Det är ju inte sant överhuvudtaget. ALLA här medgett, yttrat något som man kan kritisera när det gäller Israel. Alla här har uttalat sig mot bosättningarna och mot att Netanyahu tillsatte två extremister som minister. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-22 17:26:49 följande:
    Ja, just det. Men det är inte en judisk utan en sionistisk sammanställning och är absolut inte oberoende källa. 
    som citerar en JORDANSK tidning. Du får lära dig att gå till den ursprungliga källan. Och det gör du ofta, att du kritiserar någon som återger något, trots att originalkällan inte går att klandra. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-22 10:58:33 följande:
    Nja, du borde läsa på lite. Palestinier som var majoritet fördrevs med våld. Ingen lämnar sitt hem frivilligt. Det handlar om etnisk rensning som fortfarande pågår. 
    Det finns gott om palestinier som kan vittna om att deras förfäder har lämnat frivilligt. Jag har hört flera såna vittnesmål. De flesta vågar dock inte ställa sig mot det officiella narrativet om Nakban.
Svar på tråden Israel folkmord