nihka skrev 2024-10-20 22:29:46 följande:
Du verkar inte alls se hur du har radikaliserats med anklagelser om antisemitism när man tar upp israels del av skulden.
Nu gällde det inte vad man kan utan vad man har faktiskt har gjort. Roffat. Israel har inte utropat delar av Jerusalem som sin huvudstad utan Jerusalem som huvudstad.
Varför bara Östra Jerusalem, varför inte hela såsom Israel har gjort?
Jag brukar försvara demokrati och våra västerländska, liberala, värderingar. Det är min ståndpunkt. Och det vore verkligen märkligt om det skulle ses som radikal.
Och tyvärr så är många arabländer på gång att försöka få igenom sina, islamistiska, värderingar. Framför allt Iran, men även andra. Och palestinierna kan vara väldigt trevliga människor. Jag har varit på västbanken, och jag har en vän i Israel som är gift en palestinier. Men en stor majoritet stödjer Hamas och tycker att alla judar ska utrotas.
Och sånt tycker INTE de flesta av judarna om palestinierna. Och man märker en skillnad - vi har frågat judar om hur man tar bussen till västbanken. Några verkade lite rädda, och sa att man inte kan eller bör åka dit. Men ingen var hatisk för att vi skulle dit, ingen sa något negativt om palestinierna. Däremot måste man vara försiktig på västbanken. Och då pratar vi Bethlehem. Staden som ändå besöks av turister mycket. Förut bodde det nästan bara kristna där, en väninna var där för många år sedan, och hon sa att de flesta där är ju kristna. Inte längre. Det finns inga kvar. Och inte alla vill se västerlänningar där. Det hände att vi fick arga blickar .
Nej, jag har inte bestridit något som Israel har gjort fel, t.ex. bosättningarna. Men det är inte att "roffa åt" sig om man tar land efter att ha vunnit ett krig som man inte har börjat. Jag skrev det förut - tycker du då att Ryssland inte skulle ha fått en del av Tyskland, eller Frankrike Elsas-Lothringen?
Allt som handlar om den här konflikten är väldigt komplicerat. Därför är det oseriöst att låtsas att det är enkelt - så som du gör. Jag har t.o.m. kollat upp vissa frågor tidigare, internationell folkrätt alltså, och man hittar inte såna exempel. Såna komplicerade situationer har man inte förutsett, och det går inte att säga helt säkert om Israel har gjort rätt eller fel. Även när det gällde att utropa staten Israel. T.o.m. bosättningar. Inget är helt entydigt.