Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Israel folkmord

AndreaBD skrev 2024-10-24 00:06:56 följande:
    VAR har jag skrivit något sånt? Det beror nämligen helt på vad det är man vill belägga. 

Tyvärr, jag är själv lärare och gör källkritik med högstadieelever. Har också undervisat på gymnasiet. Nej, de klarar det inte heller bättre. 

Du visar bara din okunskap om ämnet. 
    Din anekdotiska bevisföring här i tråden är löjeväckande. Jag har gett exempel, leta upp dem själv om du är intresserad  vilket jag betvivlar att du är.

Jag är inte intresserad av att diskutera dina tillkortakommande som lärare.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-24 00:10:58 följande:
    Jag har väl aldrig påstått att det inte kan ha hänt i enskilda fall? Det medger ju alla judar också. Poängen är att det inte hände generellt, eller i de allra flesta fallen. 
    Det finns belägg för att det inte handlade om "enskilda fall".

Men något annat som EN man säger DET är både sant och generellt - som sagt källkritiskt tänk.
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-10-24 10:47:31 följande:
    Så anledningen till att du inte kan svara 
    En person med begränsad läsförståelse skulle kunna uppfatta det så.
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-26 12:26:43 följande:
    Jag vet inte om det blir ett regelbrott, det är bara du som säger det. Kanske har du testat?
    Det är iaf klart att svaret är nej, du tycker inte att israel har rätt att existera som ett huvudsakligen judiskt land.
    En person med begränsad läsförståelse skulle kunna uppfatta det så.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-25 19:20:31 följande:
    Poängen är att du försökte ge det felaktiga intrycket att det är "ännu fler", när det i själva verket är samma två hela tiden - Smotrich och Ben Gvir.

Dessutom har Ben Gvir tillhört bosättarna hela livet, han är väl född i en bosättning. Och du försöker ge intrycket att det är något nytt!
    Så i din föreställningsvärld finns bara två personer i Israel kopplade till makten som driver en hård antipalestinsk linje.

Nej, han försöker förmedla att det är något som har hållit på väldigt länge - vilket det också har.
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-26 12:38:07 följande:
    Det är också en sak du gör, avfärdar andra som oinformerade eller rakt av korkade vilket såklart inte stämmer. Ganska barnsligt. 
    Det är inte mitt ansvar att du inte kan/bemödar dig med att läsa inlägg ordentligt. Ganska barnsligt att tro det.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-26 12:44:02 följande:
    De flesta är nog tagna ur sammanhang eller feltolkade/felöversatta. Som vanligt. 

Om man letar och tolkar lite extra speciellt, så hittar man nog sånt i alla länder. 
    Ja, givetvis. Nog. Det räcker så klart för dig. Det där med källkritiskt tänk igen...
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-26 12:34:59 följande:

Jag vet att jag är vinklad. Jag tycker inte om anti västerländsk narrativ och ännu mindre om offermentalitet. 

Men jag tycker inte heller om döda barn och orättvisa. Jag stöder inte settlers på västkusten. Jag hoppas att det kan lösa sig på ett sätt att både palestina och israel existerar i fred. 

Men du föreläser om geneva konventionen och medans du i själva verket tycker inte ens att israel har rätt att existera. 

Det är du som påstår att jag tycker det. Och en massa annan inbilsk skit.

• nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-26 12:48:46 följande:
    Floskler.
    När du har lärt dig att läsa vad jag faktiskt skriver kan jag svara dig.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-26 15:33:17 följande:
    Vi har diskuterat allt detta flera gånger, i början har vi också diskuterat seriöst med den "anonyma personen". Och då har vi tittat på beläggen. Jo, det finns belägg, för att t.ex. araberna har gett såna anvisningar till sina civila att de ska flytta på sig, hålla sig borta från områden där det krigas, och att de skulle kunna återvända när man har besegrat judarna. 

Flera citat av arabiska ledare finns här under "Myth: "Arab leaders never encouraged the Palestinians to flee." 

www.jewishvirtuallibrary.org/myths-and-facts-the-refugees

Det finns också belägg för att man har fördrivit araber OM de inte var beredda att leva med judar som grannar- dvs. de fortsatte att attackera judarna. De som beredda att tolerera judarna bor i Israel. Du är medveten om att det finns 2 miljoner araber inne i Israel? Som är israeliska medborgare med samma rättigheter?

Sedan har det "fördrivits" ett mindre antal människor ifrån BÅDA sidor, nämligen de som liksom bodde i helt "fel" område. Man skulle ju dela upp landet 1947, även om det sen inte lyckades helt och hållet.
    Är det inte då en bra idé att ge den knappt handfull israelier som genom historien har begått någon slags minidumhet mot palestinier kanske en semisträng blick och sedan ge Israel en stor fet medalj som har lyckats döda 43 000 terrorister i Gaza på ett år?

De israeliska araberna eller palestinier har tillsammans med andra minoriteter de senaste åren sett sina rättigheter försämras succesivt genom lagstiftning. Arabiska är inte ens officiellt språk i Israel längre.
Svar på tråden Israel folkmord