Hopplöst? Gravid förskollärare graviditetspenning
Hej! Vi har en väldig svår situation på arbetsplatsen med många sjukskrivna och många barn som är i behov av stöd (som skulle behöva ha egna resurser men får klara sig med den personalen som finns). Jag är gravid och redan nu (ungefär halvvägs i min graviditet) upplever att det är svårt och jobbigt, att jag ofta hamnar i riskfyllda situationer och tvingas ofta att fysiskt ingripa i olika situationer.
När jag försöker prata om det med min chef säger hon att jag inte alls behöver göra alla de där sakerna (som lyfta upp och ner, byta blöjor, gå in i fysiska konflikter, stoppa barn som försöker rymma o.s.v.) Hon säger att mina kollegor kan göra allt det här istället för mig. I praktiken stämmer det inte! Varje dag hamnar jag i dessa situationer ändå, vi har helt enkelt inte tillräckligt med personal och ofta står jag där själv ändå.
Nu senast diskuterade vi graviditetspenning och hon sa direkt att jag inte ska förvänta mig att få gravidpenningen godkänt och att hon ska inte "hitta på" i ansökningen utan ska berätta "sanningen" (enligt henne) om att jag inte alls har det jobbigt och att arbetsplatsen är anpassat efter mina behov. Känns helt hopplöst att kunna få det när chefen uttrycker sig så.
Har någon varit i liknande situation? Är det helt kört för mig att få igenom graviditetspenning?