• Anonym (Slutar)

Hämnden är ljuv

Eller egentligen kanske inte hämnd. Kanske mera upprättelse. Eller bara självbevarelsedrift. Eller ett eget val.

Har efter tre år sagt upp mig. Tre år där jag givit så mycket till arbetsgivaren, varit oerhört engagerad, utfört mitt arbete hundraprocentig och mer därtill, skänkt en massa obetald övertid och inte fått något tillbaka. 

På medarbetarsamtalen har jag fått full pott på allt, chefen har haft svårt att komma med vad jag kan göra bättre. 

Min position på företaget är speciell , av 70 anställda är det bara jag som har de här uppgifterna och ingen annan kan göra det jag gör. Nu får de leta efter någon annan som förhoppningsvis får allt att funka.

Fick 1% i löneförhöjning första året och 1,3 % nu. Skamligt. Har inga andra löneförmåner eller fördelar. Fick nog nu i våras, sökte nytt jobb som jag fick. Så otroligt skönt att sluta. Så skön känsla att se desperationen i chefens ögon när jag sa upp mig.

Har jobbat utan knappt någon feedback eller någonsin få beröm för ett väl utfört arbete. Är väldigt självgående och besvärar i princip aldrig chefen. Chefen håller allas löner nere, folk säger upp sig lite då och då. De flesta går hyffsat bra att ersätta men den som kommer efter mig kommer ha lång inlärningstid innan det rullar på. I sämsta fall får inte nästa person ihop det.

Så ja, lite hämndkänsla har jag. Chefen kan sitta där och slita sitt hår och ångra att han är så vansinnigt snål.

• Svar på tråden Hämnden är ljuv
  • Anonym (Inte oersättlig)
    Anonym (Blev inte riktigt så) skrev 2024-05-15 04:35:18 följande:

Känner igen känslan och den där förhoppningen om att det nu ska märkas allt jag gjorde.
    Jag var spindeln i nätet i många projekt, projektdeltagare kom och gick, projektledare flyttades runt. Jag var kvar som projektsamordnare. Det var jag som såg till att projekten var bemannade med rätt kompetens. Chefer hade inte den personkännedom som jag skaffat mig. Tröttnade också efter dålig löneutveckling och sa upp mig. Men det blev inte det kaos som jag väntat mig, andra steppade upp och efter någon månad fungerade allt igen. Jag var inte så oersättlig som jag trodde, en nyttig insikt.

Har precis samma upplevelse. Trodde också att det skulle gå åt helvete, men det löste sig med tiden. Håller med, ingen är oersättlig, och det är viktigt att lära sig.
    Anonym (X) skrev 2024-05-15 06:36:57 följande:
    Var ser du illvilja?
    "Så skön känsla att se desperationen i chefens ögon när jag sa upp mig.

Så ja, lite hämndkänsla har jag. Chefen kan sitta där och slita sitt hår och ångra att han är så vansinnigt snål."
  • Anonym (Mia)

Ja, ibland inser man att det inte kommer att bli bättre och att man aldrig kommer att få den uppskattning man förtjänar. När jag slutade så ersatte de mig med tre personer - det hade definitivt varit billigare för dem att ge mig en högre lön. Fast jag tror att det här är bättre för alla inblandade: arbetsbördan för dessa tre är betydligt mer rimlig, företaget är mindre sårbart med tre positioner som kan balansera och kompensera för varandra, och jag har ett roligare jobb med bättre lön där jag dessutom blir uppskattad.

Grattis till ditt nya jobb och lycka till!

• Anonym (Va?)
    Anonym (X) skrev 2024-05-15 06:36:57 följande:
    Var ser du illvilja?
    Läs #12, någon annan svarade på din fråga.
    Där har du svaret.
  • Anonym (X)
    Anonym (Inte oersättlig) skrev 2024-05-15 13:16:57 följande:
    "Så skön känsla att se desperationen i chefens ögon när jag sa upp mig.

Så ja, lite hämndkänsla har jag. Chefen kan sitta där och slita sitt hår och ångra att han är så vansinnigt snål."
    Jag ser det inte som illvilja utan en helt naturlig konsekvens av chefens beteende.

Om det handlat om relationer, hade ni tolkat det som illvilja om TS dumpat sin otrogna partner och njutit av det?
    Anonym (X) skrev 2024-05-15 20:54:15 följande:
    Jag ser det inte som illvilja utan en helt naturlig konsekvens av chefens beteende.

Om det handlat om relationer, hade ni tolkat det som illvilja om TS dumpat sin otrogna partner och njutit av det?
    Att njuta av att se desperation i någon annan ögon och hoppas att det ska skita sig för personen är själva definitionen av illvilja: att vilja någon illa.
  • Friger

Du har jobbat där i 3år och du ser det som lång upplärningstid och att du är oersättlig?

Sorry, men det är du nog inte. Jag tror de höll lönerna nere för att företaget accepterar hög personalomsättning i utbyte mot låga löner.

Men skönt att du fått ett nytt jobb du förhoppningsvis kommer att trivas med! :)

• Mimosa86

Bra gjort, viktigt att fatta beslut utifrån vad man själv vill ha. Man ska stå upp för sig själv.

Men..

Oavsett hur kompetent man är, man är ALLTID ersättningsbar. Och om en månad är du helt glömd, trots dina meriter. Så är det. Därav ska man alltid ge 100% för sin egen utveckling- aldrig enbart för bolagets skull

• Anonym (Slutar)
    Mimosa86 skrev 2024-05-15 21:54:46 följande:

Bra gjort, viktigt att fatta beslut utifrån vad man själv vill ha. Man ska stå upp för sig själv.

Men..

Oavsett hur kompetent man är, man är ALLTID ersättningsbar. Och om en månad är du helt glömd, trots dina meriter. Så är det. Därav ska man alltid ge 100% för sin egen utveckling- aldrig enbart för bolagets skull

Tack, och ja, man har ju lärt sig det nu. 
  • Anonym (Slutar)
    Friger skrev 2024-05-15 21:53:33 följande:

Du har jobbat där i 3år och du ser det som lång upplärningstid och att du är oersättlig?

Sorry, men det är du nog inte. Jag tror de höll lönerna nere för att företaget accepterar hög personalomsättning i utbyte mot låga löner.

Men skönt att du fått ett nytt jobb du förhoppningsvis kommer att trivas med! :)

Absolut, så är det, alla ligger lågt i löner och omsättningen av personal är ganska hög. 

Oersättlig är jag inte, men det kommer ta dit för dom att hitta rätt person och innan den personen är självgående och har något att tillföra. Det arbete jag hör är inget dom kan pausas utan behöver flyta på för att det ska fungera. 

• Anonym (Slutar)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-15 07:35:34 följande:

Det funkar inte alltid så. På min förra arbetsplats sa chefen uttryckligen att här kommer du inte få höra nåt bra. Bara när du gör nåt dåligt. 

Finns många chefer som är idioter. 

mMen till TS. Jag gjorde samma sak. Jag sa upp mig efter år av dåligt bemötande osv och jag vet att dom har folk nu som säger upp sig, är hemma flera ggr i månaden o jobbar mkt sämre än mig. Kan bara hoppas att dom innerst inne ångrar sig att dom inte behandlade mig bra 

Precis så. Och då är det skönt att lämna. Att kräva uppskattning är ju inget man vill behöva göra.
  • Anonym (Slutar)
    Anonym (X) skrev 2024-05-15 20:54:15 följande:

Tack för en bra tolkning.
  • Anonym (Ui)

Jag är i samma situation. Min närmaste chef slutade för ett tag sedan (inte på eget initiativ, chefen gav henne en deal och bad henne gå). Nu har jag börjat hinta om att jag tänker sluta och gör jag det är de körda. Jag är den enda på hela bolaget, över 200 medarbetare i flera länder. 
    Däremot jobbar jag fan inte gratis. 

• Friger
    Anonym (Ui) skrev 2024-05-16 09:57:29 följande:

Jag är i samma situation. Min närmaste chef slutade för ett tag sedan (inte på eget initiativ, chefen gav henne en deal och bad henne gå). Nu har jag börjat hinta om att jag tänker sluta och gör jag det är de körda. Jag är den enda på hela bolaget, över 200 medarbetare i flera länder. 
    Däremot jobbar jag fan inte gratis. 

Bara gud är oersättlig. Alla andra kan ersättas.

Hintar du om att du kommer att sluta och börjar utöva utpressning så kommer de att byta ut dig innan du slutar. Det är en rätt tråkig attityd för övrigt.

Är man viktig för företaget går det att upplysa om saken på ett positivt sätt vid en förhandling. Får du inte den lön du anser att du förtjänar så har ledningen en annan uppfattning än vad du har. Då är det bättre att byta jobb utan att bråka.

Det finns ju något som heter referens också.
  • Anonym (Lol)

Alltid lite kul, men även tragiskt, med människor som tror att de är oersättliga på en arbetsplats. 

Svar på tråden Hämnden är ljuv