Usch, vad jobbigt! Och din hjälper ju inte om han ger efter för hennes skrik. Jag ett barn som är lika, fast nog inte så extrem som din. Det beror mycket på dagsförfattningen, men inte enbart. Så delvis försöker jag förebygga genom att se till att hans vardag inte blir för stimulerande. Sedan är det oftast svårt att genomföra, för ALLT som inte händer (nästan) varje dag får honom hellt upp i varv. Som ett utflyckt på förskolan, en vikarie han inte känner så bra, när vi ska till simhallen osv.
Sedan väljer man såklart sina strider. Vill han absolut gå ut i bara kalsonger för att leka i snön? Jo då, det bråkar jag inte om, han kommer ju märker själv när han fryser.
Jag försöker såklart också pratar med honom - att det är många andra som bor i vårt hus och att de blir störda osv. Även att om han håller på såhär jämt kommer ingen att hjälpa honom om han en gång skulle skrika för att någonting har hänt och han ehöver hjälp, för då tänker folk bara "Jaha, då är skrikungen på gång igen, bara att ignorera!" Det förstår han ju i teorin, men det glöms så fort han blir arg/irriterad.
Precis som du tycker jag att det har blivit värre genom tiden, eller i alla fall att det går periodvis. Man kan ju egentligen förvänta sig att impulskontrollen blir bättre med åldern, men så är det absolut inte med mitt barn. Det kan finnas månader där jag blir glad för jag tänker att NU klarar han att kontrollerar sig lite bättre. Sedan blir det värre igen och han blir som ett barn i värsta trotsåldern. Den senaste veckan har han tom kastst sig ner på golvet och sparkat och skrikit som ett småbarn i en Durex-reklam. Han är också 6 år.
Jag använder mig oftast av icke-pedagogiska metoder, för de pedagogiska hjälper skit. Om han skriker som värst kan han håller honom för munnen - det hjälpte faktiskt, för han hade en period där han använde det för att testa om det hjälper. Han slutade snart med det. Och det är i alla fall bättre att tysta ner ett argt barn på detta sättet i några sekunder än att bli vräkt eller få en orosanmälan för att folk tror att man misshandlar sitt barn när man i verkligheten bara har sagt att den inte får cykla utan hjälm. Sedan använder vi oss även av en time-out stol. Något jag aldrig hade trodd att jag någonsin skulle göra, när jag bara hade mitt äldre barn. Det ändrar inte hans beteende generellt, men det hjälper honom att lugna ner sig för tillfället, och så hjälper det mig att bevara lugnet (någorlunda) eftersom jag får lite distans. Den står i badrummet, för det är det tråkigaste rum med minst stimulation.