Anonym (Mamman) skrev 2024-05-11 12:28:54 följande:
Hos oss är det endast jag som sätter gränserna, men de lyssnar inte för det. Min man är som sagt rädd för skriken som uppstår när man säger nej eller stopp.
exempel på sånt som min dotter fått vredesutbrott för idag:
- Jqg hade köpt en ny tröja till henne som visade sig fortfarande vara lite stor i storleken eftersom den inte ska vara förrän till skolstarten i höst. Hon blev tokförbannad och skulle klippa av ärmarna på den, när jag tog ifrån henne saxen skrek hon i högan sky och rev mig.
- Hennes farmor skulle komma och hämta henne vid ca 12, hon har inte kommit än (20 min över), jag har förklarat för henne att farmor sa en ungefärlig tid men det går inte in och hon har just haft ett hemskt utbrott för att farmor inte kommit än.
- Hon ville inte borsta tänderna
- Hon klämde sönder en stressboll och Skrek att jag skulle köpa en ny NU, kl 7 i morse. Jag förklarade att affärerna inte var öppna, men då svarade hon att jag måste öppna affären
- Hon rycker ut allt i städskåpet där hon inte alls får vara, så jag säger åt henne att städa. då kontrar hon med att hon ska förstöra min vas Som jag är rädd om
Ok.
1) din man behöver absolut backa dig i gränssättningar och inte bli rädd för att barnet blir arg och ledsen.
Det är viktigt att ni står i ett gemensamt team angående uppfostran, annars funkar det inte, var så säker.
Det är INTE farligt att gråta och bli arg, dottern går inte sönder och får inte men för livet pga gränssättningar utan det är tvärtom! Barn som inte får gränser blir ofta väldigt osäkra längre fram om det inte redan har skett?
Det låter som att din man behöver få hjälp med SINA känslor,varför han mår dåligt av att göra sin dotter besviken. Kan ligga djupare än han själv känner till.
2) angående tröjan, där skulle jag faktiskt möta upp med att byta till en lagom storlek. Dottern blev glad över tröjan och ville bära den direkt men var obekväm för henne. Här är det bra att möta upp hennes behov och kompromissa.
3) angående tandborstningen så kan det inte kompromissas om. Här får man ta fajten och säga att HÄR kan du INTE bestämma om du vill slippa tradiga tänder. Här kan du visa bilder på tänder med karies, det kan avskräcka. Kanske är tandborsten för hård? Tandkrämen för stark? Gå och låt henne välja tandborste och tandkräm samt ett fint fodral till tandborsten, kanske det kan motivera henne? Finns tandborstar som börjar att spela musik (?) under tiden man borstar tänderna kanske det också kan motivera den jobbiga stunden? Vet ej om dessa tandborstar ännu finns men är kanske värt ett försök.
4) angående stress bollen, här behöver hon höra att det var jättetråkigt att bollen gick sönder, hur hände det? att hon själv får förklara situationen kan få henne att inse hur tokigt hennes beteende var och att det blir konsekvenser av ovarligt beteende. Skriker hon att hon vill ha en NU och att du SKA öppna affären säger du - du vet själv att det inte går, JAG kan ju inte öppna någons affär. Fortsätter hon så säger du bara - nu är det PUNKT och slutdiskuterat, jag kan inte öppna affären. Din man behöver också backa upp dig i varje steg du tar så hon förstår att ni är enade och att ni tycker samma sak! Annars väljer hon den lätta vägen, kör över er för att det funkat i alla lägen.
5) angående kläderna. Dottern verkar väldigt medveten om vad hon vill ha och kanske det är viktigt för henne att känna sig fin. Här kan ni kompromissa.
Vad exakt är det som gör att hon inte vill ha jacka på sig? är det motivet och eller färgen på t-T-shirten som hon vill visa upp?
Kanske det går att ha en långärmad tröja under t-T-shirten så motivet syns? iallafall nu denna period?
Kan hon få lite mer inflytande i klädköpen och låta henne prova ut en jacka hon trivs i?
Som jag ser det så behöver ni vuxna vara enade i uppfostran.
Inte ge vika alls ( men underlätta lite) i vissa moment som med tänderna.
Ge lite mer inflytande i klädköp.
Att få henne att sätta ord på VAD som orsakat att xx hände och låta henne reflektera inåt över det som skett och på så sätt känna en förankring kring orsak- verkan.
Att skrik och förstörelse inte lönar sig.
Och självklart FÖRSTÄRKA alla hennes bra sidor och massor av kramar!