Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-05-11 12:06:42 följande:
Hej!
Jag hade en kompis vars dotter också skrek högljutt efter allt hon ville ha och mamman hade ingen som helst pondus att ta fighten så pappan var den som fick sätta gränserna,även när han jobbade och mamman var hemma, hon ringde helt enkelt upp pappan och gav telefonen till barnet, till en femåring, för att be dottern att lyssna på mamman.
Vad sade det om mamman, hon fick noll respekt från barnet och kände ingen trygghet från mamman då hon inte klarade av att sätta gränser.
Barn är fenomenala på att tänja på gränserna och känner när man är vek och inte vågar stå upp för vad som är rätt eller fel beteende.
När barn har lärt sig att skrik metoden hjälper så fortsätter de och skriker längre och värre för varje gång då de VET att den metoden funkar.
Barn ser igenom oss vuxna så lätt och vet våra ömma punkter och spelar på dem.
Sätt genast stop gör dessa utbrott och försök till manipulation!
Fortsätter det här kommer ni att få massiva problem i framtiden då ni bara skjuter fram problemet.
Var inte osäkra och rädda för vad grannarna tycker och om det går prata med era närmsta grannar och berätta att er dotter just nu är i en väldigt trotsig period men att ni jobbar med det. Kan ju underlätta för er så ni kan få mer ro i era gränssättningar.
vad är det med kläderna och maten som krånglar?
Exakt vad är det hon vill få sin vilja igenom?
Du säger allt men kan du specificera det lite till?
Hos oss är det endast jag som sätter gränserna, men de lyssnar inte för det. Min man är som sagt rädd för skriken som uppstår när man säger nej eller stopp.
exempel på sånt som min dotter fått vredesutbrott för idag:
- Jqg hade köpt en ny tröja till henne som visade sig fortfarande vara lite stor i storleken eftersom den inte ska vara förrän till skolstarten i höst. Hon blev tokförbannad och skulle klippa av ärmarna på den, när jag tog ifrån henne saxen skrek hon i högan sky och rev mig.
- Hennes farmor skulle komma och hämta henne vid ca 12, hon har inte kommit än (20 min över), jag har förklarat för henne att farmor sa en ungefärlig tid men det går inte in och hon har just haft ett hemskt utbrott för att farmor inte kommit än.
- Hon ville inte borsta tänderna
- Hon klämde sönder en stressboll och Skrek att jag skulle köpa en ny NU, kl 7 i morse. Jag förklarade att affärerna inte var öppna, men då svarade hon att jag måste öppna affären
- Hon rycker ut allt i städskåpet där hon inte alls får vara, så jag säger åt henne att städa. då kontrar hon med att hon ska förstöra min vas Som jag är rädd om