Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Ett barn som skriker så fort hon inte får sin vilja igenom

Hej 

Jag skriver här då jag inte vet hur vi ska lösa den här situationen. Kan börja med att vi bor i en hyresrätt och jag är orolig för att bli vräkt pga snart 6-åring dotter som skriker så fort hon inte får sin vilja igenom. Min man har börjat ge vika och bara ge henne vad hon vill hela tiden för att slippa skriken, men jag känner att hon bara blir värre med tiden. Har varit i kontakt med BVC och barnpsykolog som kommit med konkreta råd, men vi tycker inte att det fungerar alls på henne. 

Hon och stora pojken är också ständigt i luven på varann, han retar upp henne och hon är extremt lättprovocerad och går i fällan. Det känns just nu som att det är vrål och gråt hemma hos oss konstant. 

• Svar på tråden Ett barn som skriker så fort hon inte får sin vilja igenom
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (A) skrev 2024-05-11 11:06:43 följande:

Vad är det för något hon vill när hon skriker?
    Se till att stora barnet inte retar upp henne.

Hon vill ha sin vilja igenom med olika saker. Det gäller ALLT. Mat, kläder, saker, vad vi ska göra, inte göra? 

Jag försöker så gott jag kan att ingripa med stora barnet, men när jag hinner upptäcka är skadan redan skedd och det är fullskaligt krig. Jag nåt inte fram till dem och de lyssnar ingenting på mig 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (A) skrev 2024-05-11 11:06:43 följande:

Vad är det för något hon vill när hon skriker?
    Se till att stora barnet inte retar upp henne.

Mannen säger att de har noll respekt för mig 

men jag gör exakt så som barnpsykologen sa, jag förklarar lugnt och ber henne sätta ord på känslorna, men får till svar att om hon Inte får det hon vill NU så kommer hon skrika det högsta hon kan. 
  • Anonym (Mamman)

Jag känner mig som en sån där skolfröken bland stökiga ungar som bråkar och slåss och förstör hela klassrummet samtidigt som hon står där och försöker vara pedagogisk med dem och ingen lyssnar. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-05-11 12:06:42 följande:

Hej!
    Jag hade en kompis vars dotter också skrek högljutt efter allt hon ville ha och mamman hade ingen som helst pondus att ta fighten så pappan var den som fick sätta gränserna,även när han jobbade och mamman var hemma, hon ringde helt enkelt upp pappan och gav telefonen till barnet, till en femåring, för att be dottern att lyssna på mamman.
    Vad sade det om mamman, hon fick noll respekt från barnet och kände ingen trygghet från mamman då hon inte klarade av att sätta gränser.
    Barn är fenomenala på att tänja på gränserna och känner när man är vek och inte vågar stå upp för vad som är rätt eller fel beteende.
    När barn har lärt sig att skrik metoden hjälper så fortsätter de och skriker längre och värre för varje gång då de VET att den metoden funkar.
    Barn ser igenom oss vuxna så lätt och vet våra ömma punkter och spelar på dem.
    Sätt genast stop gör dessa utbrott och försök till manipulation!
    Fortsätter det här kommer ni att få massiva problem i framtiden då ni bara skjuter fram problemet.
    Var inte osäkra och rädda för vad grannarna tycker och om det går prata med era närmsta grannar och berätta att er dotter just nu är i en väldigt trotsig period men att ni jobbar med det. Kan ju underlätta för er så ni kan få mer ro i era gränssättningar.
    vad är det med kläderna och maten som krånglar?
    Exakt vad är det hon vill få sin vilja igenom?

Du säger allt men kan du specificera det lite till?

Hos oss är det endast jag som sätter gränserna, men de lyssnar inte för det. Min man är som sagt rädd för skriken som uppstår när man säger nej eller stopp. 

exempel på sånt som min dotter fått vredesutbrott för idag: 
    - Jqg hade köpt en ny tröja till henne som visade sig fortfarande vara lite stor i storleken eftersom den inte ska vara förrän till skolstarten i höst. Hon blev tokförbannad och skulle klippa av ärmarna på den, när jag tog ifrån henne saxen skrek hon i högan sky och rev mig. 
    - Hennes farmor skulle komma och hämta henne vid ca 12, hon har inte kommit än (20 min över), jag har förklarat för henne att farmor sa en ungefärlig tid men det går inte in och hon har just haft ett hemskt utbrott för att farmor inte kommit än. 
    - Hon ville inte borsta tänderna 
    - Hon klämde sönder en stressboll och Skrek att jag skulle köpa en ny NU, kl 7 i morse. Jag förklarade att affärerna inte var öppna, men då svarade hon att jag måste öppna affären 
    - Hon rycker ut allt i städskåpet där hon inte alls får vara, så jag säger åt henne att städa. då kontrar hon med att hon ska förstöra min vas Som jag är rädd om 

• Anonym (Mamman)

Jag kan också tillägga att förskolan gett upp om att få på flickan ytterplagg. Hon har fått stå ute ensam
    med t-stort medan övriga barnen haft skaljacka. De tar upp det som ett problem med oss föräldrar. Jag är den enda som lyckas få på henne jacka när det är kallt, alla andra ger upp. Jag tar alltid den fajten eftersom jag känner att det är för kallt. 

Det känns som att det bara är jag som tar fajterna jämt och alltid får jag ta dem under skrik och att bli slagen under tiden. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (En mamma) skrev 2024-05-11 12:47:22 följande:

Och kom ihåg att sexårsåldern är "lilla tonåren", det är helt i sin ordning att det är svårt då. Ändå en tröst tycker jag! 

Jag hoppas verkligen inte att hon förblir sån här. Hon har alltid haft temperament, men är mkt värre nu senaste året och i synnerhet halvåret. På helgerna när jag är hemma med dem är jag gråtfärdig och känner tårarna bakom ögonlocken nästan hela dagarna pga frustration. 
Svar på tråden Ett barn som skriker så fort hon inte får sin vilja igenom