Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

Killen ”tar” min graviditet

Anonym (Suck) skrev 2024-05-10 13:04:57 följande:
    Vad får dig att tro att hon inom något år hittat en ny man, flyttat ihop med honom, lärt känna honom ordentligt och påbörjat barnskaffande?

Om hon vill kan hon säkert det. Jag har en vän (man), 37 år gammal som var singel för 1,5 år sen på mitt barns 1-årskalas och pratade om att han ville träffa nån. Ett halvår senare väntade han tvillingar .. Det finns många män som inte vill vänta med barn. Det kanske var lite tidigt , vet inte om det var planerat men de verkar ha det bra nu iallafall. 

Det kan man såklart aldrig veta men om hon verkligen vill hitta någon att skaffa barn med så är det nog inte omöjligt Sen finns det faktiskt andra sätt också om hon fortfarande skulle vara ensam om 5 år eller så. Hon kan såklart behålla också men då tror jag ändå det är bättre att vara ensamstående än med hennes kille.

Jag gjorde själv en abort när jag var 33, då hade jag iförsej sen innan .. det var bara några veckor in i förhållandet och så hade jag tagit mediciner som man inte ska ta (smärtstillande mot inflammation i knät) , innan jag visste såklart. Ville inte bli ensamstående med ett till barn. Det var inte samma situation men iallafall. Jag blev gravid igen sen med samma person när vi kände varandra lite bättre och jag och pappan är fortfarande tillsammans nu. Jag ångrar inte aborten för skulle jag inte gjort den skulle jag inte haft vårt barn som vi har nu. 

Du har rätt till din åsikt men jag tycker inte man ska behålla ett barn i en dålig situation bara på grund av åldern när man bara är 33, jag tycker man kan vänta flera år med att tänka så.  Vill TS behålla ändå för att hon helt enkelt vill ha barn oavsett allt annat så ska hon såklart det. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-10 13:04:57 följande:
    Vad får dig att tro att hon inom något år hittat en ny man, flyttat ihop med honom, lärt känna honom ordentligt och påbörjat barnskaffande?

Min yngsta föddes förresten ett år och några månader efter jag och pappan träffades .. då hade jag hunnit vara gravid en gång innan också.. Det kanske inte är optimalt att det går så fort men det händer. Pappan hade inte barn och ville ha det , han hade försökt  länge med sitt ex. 

Min poäng är inte att hon ska göra abort utan min poäng är att hon inte ska göra abort BARA för att hon tror att det här är sista chansen att få barn. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 14:29:50 följande:
    Jodå jag har en del pengar så det är kanske mest troligt att det blir någon motell-lösning. Vet inte hur jag ska överleva den ångesten som det kommer framkalla. Helt jävla ensam. Känns som allt detta plus en ångestattack kommer döda barnet. Jag är inte tillräckligt starkt för det här
    Ångestattacker dödar inte barn så du kan vara lugn. Har själv mått dåligt under mina graviditeter , ska inte gå in på allt här men var med om några riktigt jobbiga saker.. pappan till min äldsta slog mig när jag var gravid , det var väldigt längesen. Ta kontakt med kvinnojour om du inte har någonstans att ta vägen. Det är nog inte läge för skyddat boende om inte din kille har hotat dig eller varit våldsam men de kan säkert hjälpa dig på något sätt eller ge råd.

Kram och lycka till vad du än väljer! 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (K) skrev 2024-05-10 18:32:57 följande:

Ju mer jag läser desto mer känner jag att du förtjänar detta. Så går det när man inte sköter sitt vuxna liv och tänker efter före, hoppas för barnets skull att du gör abort.

Tycker väl egentligen inte att det är det bästa att skaffa barn när man är sjukskriven för hur ska man klara av ett barn om man inte klarar att jobba på nått jobb överhuvudtaget? Ett barn är mer krävande än ganska många jobb.. har själv en trotsig 2-åring nu och man blir helt slut,

Men folk gör ju som de vill. 
    Tycker bara det känns lite obehagligt med alla abortmotståndare i tråden, ok om TS inte vill göra det, jag har själv behållit när pappan egentligen tyckte jag skulle göra abort,  blev ensamstående då (var däremot inte sjukskriven) .. Menar allt tjat om att abort skadar och att ingen över 30 nånsin borde göra abort oavsett situation typ. Jag lovar att även om hon hade sagt att hon sitter och skjuter heroin på plattan hade vissa i tråden sagt att hon är så otroligt gammal så det här är sista chansen och hon måste föda barnet.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (m) skrev 2024-05-10 19:04:12 följande:
    En abort gör man för sig själv, inte för fostret skull(bortsett från allvarliga medicinska komplikationer, där det inte är förenligt med liv). 

Fostret har inget intresse av bli aborterad. 

Nej alltså jag tycker nog att det kan vara för barnets (eller barnet som skulle blivit) skull också om det är ett barn som skulle få det väldigt jobbigt om han eller hon föds, om man känner att man inte har något alls att erbjuda ett barn eller t.ex om barnet har någon sjukdom eller missbildningar så att han eller hon kommer lida väldigt mycket. 

Man kan inte alltid heller säga att det är bara att adoptera bort .. Många adopterade mår dåligt (absolut inte alla) och fler adopterade tar livet av sig än andra.. Har själv två vånner som blev adopterade och som har mått väldigt dåligt , en är inlagd nu efter år med psykisk ohälsa och missbruk, 
    Men det gäller såklart absolut inte alla, många får väldigt bra liv. 

I Sverige är det ju dessutom svårt att adoptera bort ett barn, det blir ofta att de hamnar i systemet och hos familjehem och allt möjligt och får flytta runt ..  jag har också gått i de tankarna när jag var ensamstående och gravid.. men det är inget man vill utsätta sitt barn för. 

Sen tycker jag att ett barn kan få det bra även om man inte har perfekta förutsättningar , kärnfamilj , villa, vovve och volvo.. men ibland är kanske det bästa för ?barnet? att inte behålla.. Beroende vad man tror på kan man ju tänka att det barnets själ kommer tillbaks sen när man kanske blir gravid igen med bättre förutsättningar. 

Pratar inte om TS situation nu utan mer allmänt , jag vet alldeles för lite om henne för att kunna säga nånting säkert om det. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Kram) skrev 2024-05-10 22:29:47 följande:

Ts är sjukskriven NU men barnet föds ju om 8 månader, det är ganska lång tid att kunna ordna upp saker. 

Jo visst så är det, hoppas det löser sig på nått sätt oavsett hur hon gör. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 21:35:47 följande:
    Jag tycker det var fint :)
    Tack :) Hoppas det löser sig för dig oavsett vad du väljer,  behöver du hjälp med någonstans att ta vägen kan du nog kontakta kvinnojour så du kan få råd. Det är jobbigt att vara ensamstående men det går. Kram och lycka till!
  • Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 23:36:17 följande:
    Fast man kan ju inte fatta beslut baserade på vidskepligt önsketänkande. För övrigt skulle det lika gärna kunna bli så i så fall, att själen hamnar i en barnkropp i en familj med mycket sämre förutsättningar. Kanske i slummen i något U-land...

Inte du igen.. Jag skrev att man kan tänka så. Varken du eller jag vet någonting om hur det ligger till med det egentligen. Jag är troende men inte abortmotståndare. Man kan tänka så när det handlar om missfall också.. Jag har kanske tänkt så nån gång men både när jag fick missfall (17 år gammal så kom inte med ditt tjat om ålder) och när jag gjorde abort blev jag gravid igen så pass snabbt efteråt så jag skulle inte haft mitt första eller tredje barn om det inte hade varit för missfallet och aborten. Det räcker för att jag inte ska känna mig ledsen utan faktiskt tacksam för att det blev så.

Har aldrig sagt att TS ska göra abort utan jag pratade om det allmänt , det är inte alltid själviskt att göra abort. 
    Jag tycker det är kvinnan som är gravid som bestämmer , alltid och utan undantag. Man ska inte behöva göra det om man inte själv vill. Men jag  tycker inte heller man ska behöva skrämmas till att behålla av påhittade ?fakta? som du har kommit med tidigare.

Tack och hej! 

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 11:55:43 följande:
    Säger du det till alla somaliska åttabarnsmammor också, eller är det bara svenskor som har blivit övergivna av barnafadern som hellre bör göra abort än att uppbära dessa bidrag?
    Hur vet du ens att TS är svensk? Tror ingen tycker det är bra med somaliska åttabarnsmammor som går på bidrag heller , det hon menade var väl att det inte är någon bra inställning att tänka att man ska skaffa barn för att gå på bidrag. Det är förresten väldigt lite (existensminimun) så det blir inte så bra för ett barn.
    Förldrapenning är en annan sak, barnbidrag och underhållsstöd är en annan sak. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Kram) skrev 2024-05-11 14:43:43 följande:
    Vilka är dessa kvinnor? Alla kvinnor jag känner har jobb. Inklusive de i barnafödande ålder.

Du vet att en kvinna kan skaffa barn mellan 15-45? Är alla dessa kvinnor arbetslösa menar du, med tanke på att arbetsgivarna inte vill anställa dem?

Många män tar dessutom föräldraledigt och vabbar idag. Män kan få barn mellan 15-100 typ. Så arbetsgivarna är rädda för att anställa dem?

Men du menar att jättemånga kvinnor i barnafödande ålder springer runt arbetslösa alltså? Intressant. Statistik på detta?

Enligt Anonym (.?) är barnafödande ålder typ 15-30 så inte konstigt att hen tänker så. Tror det är en person som inte riktigt lever i verkligheten. 

Och ja jag håller med dig, känner jättemånga kvinnor i barnafödande ålder (både med och utan barn) som har bra välbetalda jobb. Det kanske kan vara svårare att få jobb när man faktiskt är gravid men annars stämmer det där inte riktigt. Män är ju ofta pappalediga nuförtiden också.

Är man inte ensamstående kan man nog oftast jobba över eller jobba kväll/ natt också, känner många med barn som gör det. Jag jobbade själv natt (inte varje natt) i många år när jag hade ett och sen två barn, hade äldsta barnet halva tiden ungefär och det yngre fick jag hjälp med av familjen. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-11 15:02:45 följande:
    Nä, men arbetsgivaren kan ju göra en sannolikhetsbedöming. Ofta kollar de t.ex. de sökandes sociala media idag. Är kvinnan nygift eller precis har flyttat ihop med en man i ett eget hus t.ex., så är hon högrisk. Om hon lever med en man och de redan har ett barn som är under fem år, så är det hög risk för småsyskon snart. Och om en kvinna är barnlös och mellan 30-38, så finns det en måttlig risk även om hon saknar partner i dagsläget.

En kvinna som har yngre barn sedan förr och nyligen har flyttat ihop med en ny man, är högrisk (de kommer troligen att vilja ha "det lilla kärleksbarnet som ska knyta ihop familjen". En kvinna som har minst två barn med samme man, och där båda/alla är över fem års ålder, och fortfarande bor ihop med deras far - är lågrisk. Hon är troligen mätt på småbarnsår nu, och redo att satsa på karriären.

Efter 40 är alla kvinnor lågrisk, då chanserna att bli gravid är små vare sig de önskar det eller inte. 

Sedan beror det även på yrke. Kvinnor som har okvalificerade arbeten eller arbeten som bara kräver gymnasieutbildning, skaffar barn tidigare i livet, och kan därför vara högrisk redan vid 20 - om de är sambo med en man. Kvinnor med en lång akademisk utbildning satsar däremot sällan på att föda barn före 30. 

Källa på allt det? Eftersom majoriteten av alla kvinnor i barnafödande ålder och kvinnor med barn jobbar (i Sverige iallafall) så undrar jag hur det går ihop med allt du skriver?  Du skriver att du är översättare och språkgranskare, då borde du vara anställd och inte någon som anställer folk. Så vad i hela världen har du fått allt det där ifrån? 

Du verkar tänka extremt mycket på i vilken ålder andra kvinnor väljer att skaffa barn. Och återigen, du verkar inte känna så mycket folk i verkligheten eftersom du har så mycket konstiga ideer om allt.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Kram) skrev 2024-05-11 17:12:09 följande:

Hur vet arbetsgivaren att någon tänker skaffa barn? Läser de tankar?
    Kvinnor och män kan vara klara med barn, inte vilja ha barn, vilja ha en sladdis, vilja ha tätt osv, vissa får första vid 18 och vissa får första över 40, HUR ska arbetsgivaren veta?

Och med tanke på att de flesta kvinnor i barnafödande ålder HAR JOBB så stämmer inte detta.

Arbetsgivaren kan ju säga nej till den 30-åriga nygifta kvinnan trots att hon var toppkandidat för att välja den 40-åriga mannen som redan har 3 stora barn, bara för att kvinnan sedan inte alls skaffar några barn medan mannen skaffar tre sladdisar i rask takt och är både föräldraledig och vabbar konstant.

En BRA arbetsgivare som letar efter sin toppkandidat bryr sig inte om det blir eventuella barn, de vet ju att rätt person kommer tillbaka efter fl. 

Igen: hur många kvinnor känner du som är arbetslösa? Jag känner faktiskt ingen sådär på rak arm. Och jag känner MÅNGA kvinnor, och vet MÅNGA kvinnor som fått jobb både före och efter barn, med stora barn, med små barn osv. 

Jo håller med , känner faktiskt nästan ingen kvinna i barnafödande ålder som är arbetslös.. en kompis som är snart 40 år och lesbisk och sjukskriven.. kommer faktiskt inte på nån mer på rak arm. 

Finns kanske arbetsgivare som tänker lite så men tror inte det är så vanligt , isåfall kanske om nån typ är nygift och de frågar på intervjun om de planerar barn den närmaste framtiden.
    Men att kvinnor i barnafödande ålder överhuvudtaget har jättesvårt att få jobb är ju helt påhittat eftersom majoriteten av alla kvinnor i den åldern faktiskt jobbar. 

• Anonym (Linda)

Tycker du borde lämna honom.. vet inte i vilken stad du bor och hur lätt det är att få boende men försök börja leta efter eget. Du kan träffa någon mycket bättre som dessutom vill ha barn. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 05:30:50 följande:

Jag tycker inte att du ska göra abort om du är barnlös och 33 år. Din fruktsamhet går ner nu för varje år, om bara ett par år kommer den att sjunka som en sten. Det är inte alls säkert att du blir gravid lika lätt om ett år. Dessutom innebär ett abortingrepp en liten risk i sig för att minska fertiliteten, om det blir en infektion som skapar sammanväxningar. Sådana infektioner kan även vara "tysta", d.v.s. kvinnan märker inga särskilda symptom - skadan i hennes inre könsorgan sker tyst, utan att hon vet om att hon borde stoppa det med antibiotika.

Och precis som du säger: att han tycker att du ska passa hans barn men inte få något eget, är oförskämt. Jag skulle säga att det är snudd på psykisk kvinnomisshandel, faktiskt. Det mest rättvisa är egentligen om båda har lika många barn och i ungefär samma ålder sedan förr, och sedan kan man - men måste inte - skaffa ett gemensamt också. 

Dessutom talar du om att "döda ett barn", och det visar att du har en syn på abort som inte är kompatibel med att göra en abort. Sedan kanske du skulle kunna döva ditt samvete med att a) du lider av depressioner vilket inte gör det till bästa tillfället att bli mamma och b) att barnafadern inte vill ha barnet. Men bara du själv vet ju hur starkt du känner i frågan, kanske känner du att det måste till mycket värre skäl än så för att ursäkta en abort - och då ÄR det ju så. För det är DIN kropp och DU som ska leva med beslutet sedan livet ut.

Kände att jag var tvungen att gå tillbaks till det här.. ?Sjunka som en sten ?. Jag är 36, fyller 37 om ett halvår ungefär.
    Jag och min sambo hade sex tre gånger den här månaden, en gång kom han i mig. Det här var första gången han gjorde det sen nyår eftersom vi brukar köra avbrutet av olika anledningar.  Jag plussade idag. Vet såklart inte hur det går men det vet man ju aldrig.

Känner hur många andra som helst som har blivit gravida lätt i min ålder eller senare också. Börjar bli lite less på abortmotståndare som ska hetsa om att man typ blir helt infertil så fort man har fyllt 35, har sett det i andra trådar också (kanske är samma person). Ja det kan bli lite svårare man blir men långt ifrån omöjligt. 

Hoppas iallafall att det har gått bra för TS vad hon än valde. Behåller hon ska hon göra det för att hon vill det, inte på grund av ålder för sista tåget har verkligen inte gått när man är 33. 

Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet