Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

Killen ”tar” min graviditet

Du ska inte göra abort om du inte vill det, det är du som bestämmer, inte han. Men det är inte sista tåget när du är 33..vet hur många som helst som har fått barn när de är äldre och blivit gravida lätt ..  och det är inte så att du skadar din kropp om du skulle göra abort. Tänkte att det blir fel om personer som vill göra abort läser sånt. 

Men som sagt , det är du som bestämmer. Har själv behållit ett barn som pappan inte ville att jag skulle behålla. Det blev så att jag blev ensamstående och pappan har träffat barnen då och då bara men jag ångrar det såklart inte. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 05:30:50 följande:

Jag tycker inte att du ska göra abort om du är barnlös och 33 år. Din fruktsamhet går ner nu för varje år, om bara ett par år kommer den att sjunka som en sten. Det är inte alls säkert att du blir gravid lika lätt om ett år. Dessutom innebär ett abortingrepp en liten risk i sig för att minska fertiliteten, om det blir en infektion som skapar sammanväxningar. Sådana infektioner kan även vara "tysta", d.v.s. kvinnan märker inga särskilda symptom - skadan i hennes inre könsorgan sker tyst, utan att hon vet om att hon borde stoppa det med antibiotika.

Och precis som du säger: att han tycker att du ska passa hans barn men inte få något eget, är oförskämt. Jag skulle säga att det är snudd på psykisk kvinnomisshandel, faktiskt. Det mest rättvisa är egentligen om båda har lika många barn och i ungefär samma ålder sedan förr, och sedan kan man - men måste inte - skaffa ett gemensamt också. 

Dessutom talar du om att "döda ett barn", och det visar att du har en syn på abort som inte är kompatibel med att göra en abort. Sedan kanske du skulle kunna döva ditt samvete med att a) du lider av depressioner vilket inte gör det till bästa tillfället att bli mamma och b) att barnafadern inte vill ha barnet. Men bara du själv vet ju hur starkt du känner i frågan, kanske känner du att det måste till mycket värre skäl än så för att ursäkta en abort - och då ÄR det ju så. För det är DIN kropp och DU som ska leva med beslutet sedan livet ut.

?Sjunka som en sten ? .. Ja din kanske gjorde det men det är inte det normala. De flesta i 35-årsåldern som inte redan har haft svårt att bli gravida har inga problem då heller . Känner många som har blivit oplanerat gravida när de var 40+, bland annat min egen mamma som valde abort eftersom hon var klar med barn. Har en nära släkting som är gynekolog och sa att det är först runt 39 som den börjar sjunka snabbare men många blir ju gravida efter det också.

Men som sagt , ledsen för din skull om du blev helt infertil dagen du fyllde 35, antagligen är det något som är fel då för det är inte normalt.. Det normala är att den sjunker gradvis, blir man gravid lätt när man är 33 blir man antagligen gravid lätt när man är 35 också OM TS nu skulle vilja det (förhoppningsvis med en ny man isåfall). 

Och oj vad du skräms. Säger inte att TS ska göra abort för det ska man aldrig göra mot sin vilja. Nej infektioner brukar inte vara tysta utan det märks när man har en infektion i kroppen. Jag jobbar också inom sjukvården och har antagligen högre utbildning än du.  Fick förresten sammanväxningar efter mitt första kejsarsnitt och hade inga problem alls att bli gravid efter det. 

Och kräks på hur du slänger dig med ?kvinnomisshandel?, från en som både har blivit utsatt själv och mött många kvinnor som har det. Det är inte kvinnomisshandel att be nån passa ens barn även om man kan tycka att killen är lat och att det inte är ok. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Dumpa honom) skrev 2024-05-10 06:38:27 följande:

Det är lååångt ifrån sista tåget. Du måste tänka på vilket liv du vill ge ett framtida barn. Ni kommer inte vara tillsammans om ett år. Ni grälar redan när ni bör vara nykära och han har barn sedan innan vilket sänker era chanser till noll. 
    (Fakta är också att en graviditet skadat din kropp betydligt mer än en abort. )

Får du barn med honom nu så kommer ditt barn med 100% växa upp med en deprimerad sjukskriven ensamstående mamma med dålig ekonomi. Barnet kommer få bo med sin pappa och nya styvmamma varannan vecka vilken inte kommer göra saker lättare. Varannan jul, varannan födelsedag med ditt blivande ex och han blivande nya tjej. Så blir det till 110%. Ni har verkligen ingen chans att hålla ihop.Denna uppväxt ger ditt barn en rätt mörk framtid enligt statistiken, 

Om du ändå vill få barnet så bör du vara realistisk för att gå det att funka. Din sambo vill inte ha barn med dig. Börja bygg ditt liv som ensamstående idag. 

Om du verkligen bryr dig om dina framtida barns liv så bör du höra abort, dumpa killen och jobba på att bli frisk och kunna arbeta. Sedan hittar du en barnfri bra kille som vill bli pappa till ditt barn. Du bygger upp ett bra liv med honom och får barn sedan. 

Håller med om att det är långt ifrån sista tåget. Känner många 40+ som har blivit gravida och jättemånga 35+. Och att en graviditet och förlossning skadar med , det var det första jag tänkte när jag läste det här.
    Jag har själv fått en förlossningsskada som behövde opereras och sen sammanväxningar och ärrvävnad efter kejsarsnitt. Har gjort en skrapning efter missfall också och så en skrapning efter missfall , hade inga fysiska men alls efteråt och inga problem att bli gravid. 

Säger inte att TS ska göra abort om hon inte vill men det blir jättefel om nån som faktiskt vill göra abort ska råka hamna här och läsa sånt, att sista tåget går vid 33 och en abort skadar kroppen, sen nån som svarar och säger ännu värre saker. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Dumpa honom) skrev 2024-05-10 08:45:25 följande:
    Det är per ägglossning. En 20 åring har inte heller 100% chans per ägglossning.. Nästan alla 40 åringar som vill få barn blir gravida inom ett års försök. 

Precis , personen som skrev det har helt fel. Det är per ägglossning. I 35-årsåldern tror jag det är runt 17% per ägglossning och i 25-årsåldern är det kanske 22% har jag för mig (minns inte exakta siffror men ungefär så). Så oftast är det bara att man behöver försöka lite längre tid. Om det inte är så att man har någon underliggande sjukdom eller hade svårt att bli gravid redan innan. De flesta av de som börjar försöka först runt 35 och har svårt då skulle haft svårt om de var 25 också för det är helt enkelt kvinnor som har svårare att bli gravida. Har man blivit gravid lätt när man är 33 så är chansen nästan 0 att det skulle vara väldigt svårt när man är 35 (om man är frisk i övrigt). Såklart skillnad om vi pratar om typ 45. 

Undrar om personen som skrev det träffar människor i verkligheten överhuvudtaget för isåfall borde han eller hon förstå hur absurt det är att tro att en 40-åring bara har 10% chans att bli gravid överhuvudtaget när så många blir gravida efter 40. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 07:19:52 följande:
    Det stämmer inte. Sannolikheten för en 40-åring att lyckas (på naturligt sätt) är tio procent, och vid 42 två procent. 

Sedan ska man även komma ihåg att män ofta vill ha några år yngre kvinnor, och när TS är 36 är hennes målgrupp män på 40+, varav de allra flesta är upptagna. De som skiljer sig i den åldern har antingen redan barn och vill inte ha några fler (d.v.s. samma situation igen), eller så har de aldrig velat ha några.

Men herregud.. som nån annan redan skrev så är det per ägglossning. En 25-åring har runt 20-22 % chans och en 35-åring har ungefär 17% chans. Per ägglossning. Alltså måste man kanske försöka lite längre tid (men inte säkert). 

Varför måste du skriva om ämnen som du inte kan nånting alls om? Träffar du människor i verkligheten överhuvudtaget ? Isåfall måste du ju ändå inse att det är helt orimligt att en 40-åring bara skulle ha 10% chans att bli gravid överhuvudtaget? Vi är gjorde för att föda barn så länge vi kan så innan abort och preventivmedel fanns var det ännu vanligare att få sista barnet eller barnen efter 40. Och TS är förresten 33, hon har 7 år kvar till 40. Hon hinner antagligen få många barn om hon skulle vilja. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 10:10:46 följande:

Du vet ju inte hur många av dem som får barn efter 40 som har använt donerade ägg, eller haft sina egna infrysta sedan yngre dagar. Det är inget som folk pratar om med vem som helst. Man ska inte önsketänka om detta.

Så här ser nedgången i kvinnans fertilitet ut:

www.medichecks.com/blogs/fertility/age-and-fertility

Oj nu var du rolig . Min mamma använde säkert ett donerat eller infryst ägg när hon blev oplanerat gravid och gjorde abort. Vad korkad jag är som inte fattade det. Jo när det gäller personer jag känner vet jag det. Flera blev oplanerat gravida och var egentligen klara med barn, en hade haft avbrutet men det funkade inte. En blev gravid vid 45 med hjälp av en donator (spermier inte ägg) eftersom hon var singel. Vet inte vad du har för relation med sina vänner men mina vänner och jag pratar visst om sånt, har pratat om missfall och aborter och förlossningsskador och allt möjligt.

Du är man eller hur? Oavsett vad dina grafer säger , menar du på fullt allvar att du tror att de flesta som blir gravida vid 40 använder infrysta eller donerade ägg? På riktigt? Du tycker det är konstigt att kunna bli gravid naturligt när man är 40 år gammal? Sitter du kanske vid din dataskärm i din mammas källare hela dagarna för du verkar inte känna några människor i verkligheten alls. 

Nej det är inte lika lätt när man är 40 som när man är 25, det har ingen sagt att det är. Men det är väldigt många som blir gravida naturligt i den åldern för normalt kan kvinnor fortfarande få barn då även om det ofta tar längre tid. 

Och lär dig skillnaden på ?de? och ?dem? snälla om du ska diskutera med folk på internet och vill bli tagen seriöst. Min 8-åring är bättre på grammarik än du. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 10:13:23 följande:

Vet inte varför grafen inte kom med ovan. Gör ett nytt försök: 
    //

Och roligt att du länkar till en sida med reklam för ett blodprov för 249 dollar. 

Det är ingen som har sagt att en 35-åring eller 40-åring har lika lätt för att bli gravid som en 25-åring men nästan alla kan fortfarande bli gravida i den åldern. Jag kan nästan garantera att det inte helt plötsligt skulle vara omöjligt för TS att bli gravid om hon försöker igen när hon är 35-36. 

Men som sagt , man ska inte göra abort för att nån annan vill det oavsett om man är 20 eller 33 eller 45. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 10:49:38 följande:
    Jag är kvinna. Jag säger inte att det inte GÅR att bli gravid naturligt efter 40, men man ska vara medveten om att det är de som lyckas som man hör talas om. De som inte lyckas berättar ju inte det, de säger att de vill ha ett barnfritt liv om de får frågan. 

Jag tycker att det är konstigt att du och dina vänner pratar om så privata saker som misslyckat avbrutet samlag, faktiskt. Det är ju inget som man vill ha ut, eller som man vill ska nå barnets öron när det är gammalt nog för att förstå. Jag tycker att det är självklart att hävda att alla barn man fått är önskade, och att man inte önskat fler än man fått. Det kallas "integritet". 

Jag behärskar den skillnaden. Om du menar här: 

"Du vet ju inte hur många av dem som får barn efter 40 som har använt donerade ägg..."

...så är "dem som" korrekt, även om "de som" också accepteras numera, trots att det är ett exempel på s.k. överkorrigering. Pröva att sätta in ett annat pronomen i pluralform så hör du själv vilket som är rätt:

"Du vet ju inte hur många av oss som får barn..."

"Du vet ju inte hur många av vi som som får barn..."

Jag är professionell översättare och språkgranskare!  Flört

Det är inte konstigt att prata om sånt med sina vänner , isåfall har du aldrig haft nära vänner och jag är ledsen för din skull.  Självklart säger man inte det till barnet. Mina vänner som har haft svårt att bli gravida (oavsett ålder) har pratat om det också. Att prata om hur man skyddar sig (t.ex avbrutet som inte är 100%) är inget konstigt heller , jag pratar om det med mina vänner också. 

Håll dig till språkgranskning och översättning isåfall istället för att sprida felaktig information om kvinnors kroppar. Lämna sånt till oss som jobbar och har utbildning inom det ämnet istället. Och som faktiskt pratar med riktiga människor i verkligheten om det istället för att bara gissa. Som du : Nästan alla som har blivit gravida vid 40 har använt donerade eller infrysta ägg och alla som inte har barn har egentligen försökt men säger att de inte vill. Det är ju bara något som du har hittat på helt själv för att ingen tydligen pratar med dig om sånt. 

Det där med 10% hade du ju  också missförstått.. som sagt , ingen har sagt att en 40-åring blir gravid lika lätt som en yngre kvinna. Det är svårare för de flesta i den åldern. Men för det första är TS långt ifrån 40 och för det andra kan de flesta bli gravida naturligt när de är 40. Och i princip alla som inte har haft svårt innan eller har någon underliggande sjukdom kan bli gravida vid 35.

Vet inte om jag verkligen tror på att du är kvinna eftersom du kan så lite om kvinnokroppen och tycker det är konstigt att prata om sex och graviditeter med sina tjejkompisar.. men om du är det, har du själv barn? När fick du barn? Har du själv försökt när du är 35-40? Eller vad är grejen?

Tycker det är lite obehagligt att du försöker skrämma kvinnor från att göra abort .. Man kan säga att TS ska göra det hon själv känner för , inte att hon måste behålla för att hon troligen kommer få skador och vara för gammal för barn om något år för det stämmer inte. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-10 11:25:25 följande:
    Tänk lite till.
    Antingen inkluderar du dig själv i de som får barn efter 40, och då skriver du just "av oss som får barn...", eller så pratar du om andra än dig själv och då skall du använda "de som får barn...". Du pratar om "de personer som" i te "dem personer som".
    Precis. Man säger inte ?dem som får barn efter 40?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 10:49:38 följande:
    Jag är kvinna. Jag säger inte att det inte GÅR att bli gravid naturligt efter 40, men man ska vara medveten om att det är de som lyckas som man hör talas om. De som inte lyckas berättar ju inte det, de säger att de vill ha ett barnfritt liv om de får frågan. 

Jag tycker att det är konstigt att du och dina vänner pratar om så privata saker som misslyckat avbrutet samlag, faktiskt. Det är ju inget som man vill ha ut, eller som man vill ska nå barnets öron när det är gammalt nog för att förstå. Jag tycker att det är självklart att hävda att alla barn man fått är önskade, och att man inte önskat fler än man fått. Det kallas "integritet". 

Jag behärskar den skillnaden. Om du menar här: 

"Du vet ju inte hur många av dem som får barn efter 40 som har använt donerade ägg..."

...så är "dem som" korrekt, även om "de som" också accepteras numera, trots att det är ett exempel på s.k. överkorrigering. Pröva att sätta in ett annat pronomen i pluralform så hör du själv vilket som är rätt:

"Du vet ju inte hur många av oss som får barn..."

"Du vet ju inte hur många av vi som som får barn..."

Jag är professionell översättare och språkgranskare!  Flört

Och om TS faktiskt hade varit 40+ och blivit oplanerat gravid utan barn sen innan och funderat på abort hade jag både som vän eller om jag träffade henne via mitt jobb sagt att om hon vill ha barn är det nog en bra idé att behålla eftersom det kan vara så att det är svårt att bli gravid igen. Men hon är inte 40+, hon är 33 och långt ifrån sista tåget om hon är frisk annars. Det är helt enkelt så det är. 

Vill hon behålla ska hon göra det men inte för att hon tror att det är försent att bli gravid om något eller några år. 

Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet