• Anonym (Hm)

Åldersskillnad förhållande? Är det rimligt?

45 årig kvinna. 60 årig man med fyra vuxna barn. 

Kan förhållandet fungera? 

• Svar på tråden Åldersskillnad förhållande? Är det rimligt?
  • Mandel
    Karl Alexander skrev 2024-05-08 09:29:32 följande:
    Kvinnan ska vara minst tio år yngre, så visst kan det fungera.
    Herregud...
    Är inte många män som är 10 år äldre än mig som orkar hålla samma tempo som mig kring någonting. 
    Inte sex, inte fritidsaktiviteter, inte flera bollar i luften samtidigt, inte tankemässigt  osv.
    Tycker många män när de passerat 50 tar världens tid på sig med det mesta och jag blir idiotstressad över att inget händer... 

Själv är jag inte heller intresserad av någon som är 10 år eller mer yngre för de är inte på samma plats i livet som mig även om de förhoppningsvis orkar hålla samma tempo.
    Tyvärr har de ofta småbarn eller saknar barn och vill ha och det vill jag definitivt inte! 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Lika åt båda håll!)
    Anonym (MH) skrev 2024-05-08 09:55:15 följande:
    Generellt så är det skillnad på attityderna om det är en man som vill vara tillsammans med en yngre kvinna, och frågar om det är ok, jämfört med när en kvinna vill vara tillsammans med en äldre man, och frågar om det är ok.
    Men du har aldrig reagerat på att kvinnor som varit i förhållande med yngre män fått utstå kommenterar om just ålder och att det alltid varit mer accepterat och vanligt att mannen är äldre?
    Att kvinnorna blivit mer hånade genom åren, det är inget du tycker är fel?

Nej jag jag läser trådar där både män och kvinnor där båda är intresserade och bägge får bra svar.

Tror du tänker på trådar där man tar upp när äldre skriver om att ragga på yngre just bara för att dom är yngre. där många yngre inte gillar just raggandet på krogen osv. 

Men trådar där bägge redan är intresserade av varandra och redan har konstaterat det och bara funderar där får alla bra svar.

Det är olika typer av trådar och inlägg, skillnad på att vara 50+ och bara vilja ha yngre och ragga men där inget gensvar får och bara fortsätta med att man suktar efter yngre och trådar där två personer har intresse för varandra och det är ömsesidigt och man bara vill ta upp funderingar.

Men vad anser du om att kvinnor när dom varit den äldre i förhållandet genom åren fått höra så många fler nedsättande kommentarer än när det varit tvärtom?
    Är det något du reagerat på och tyckt till om och tagit upp som orättvist eller
    bryr du dig inte då?
  • Cathariiina
    Anonym (MH) skrev 2024-05-08 08:56:43 följande:
    Man ska vara ungefär lika varandra? Befinner man sig på ungefär samma plats i livet om det är stor åldersskillnad? 
    Jag tänker att mycket beror på barnens ålder. Två personer med 15 års åldersskillnad men med ungefär jämnåriga barn, kommer att kunna samordna sitt vardagsliv mycket bättre än två jämnåriga personer som har 15 års åldersskillnad mellan barnkullarna.

De kan t.ex. samordna sina barnlediga veckor så att de alltid har varannan vecka för sig själva på tu man hand, de kan (om exen går med på det) sätta barnen på samma dagis, samma skola (eller i alla fall i närheten av varandra) och turas om att lämna och hämta. Spar massor av tid. Helgaktiviteter och typer av resor och semestrar går också mycket lättare att komma överens om när barnen är i samma ålder. Samt sådana saker som sovtider: en tvåårig som vaknar klockan 5 varje morgon, medan familjens tonåringar kommer hem klockan 2 på natten... är inte så bra. Då blir det inte mycket sömn för de vuxna.

I andra ändan av livet kan dock tidpunkten för pensioneringen vara ett problem med 15 års åldersskillnad. Om den ena ska fortsätta med tidiga mornar, arbetsveckor och enbart fem veckor ledigt om året, blir det tråkigt för den andra som är pensionär, och kanske skulle vilja sitta uppe länge med ett glas vin på kvällarna, sova halva dagen och bo fyra månader om året i Spanien... Så kan man knappast hålla på i 15 år, utan då får man kanske göra så att man gifter sig och har alla pengar tillsammans, och då kan den som är yngst gå i pension några år tidigare än riktåldern. i alla fall. (Dessutom höjs pensionsåldern hela tiden för de yngre generationerna, så 15 års åldersskillnad kan innebära 17 eller 18 års skillnad i riktålder, till och med.)
  • EnAnonumius
    Anonym (MH) skrev 2024-05-08 09:30:34 följande:
    Om det är den yngre kvinnan som vill vara tillsammans med en äldre man, och det är hon som frågar, så har det betydelse och det är skillnad.
    Du fortsätter med att bete dig som en pajas och struntar i att förklara. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (MH)
    Anonym (Lika åt båda håll!) skrev 2024-05-08 10:14:16 följande:
    Men du har aldrig reagerat på att kvinnor som varit i förhållande med yngre män fått utstå kommenterar om just ålder och att det alltid varit mer accepterat och vanligt att mannen är äldre?
    Att kvinnorna blivit mer hånade genom åren, det är inget du tycker är fel?

Nej jag jag läser trådar där både män och kvinnor där båda är intresserade och bägge får bra svar.

Tror du tänker på trådar där man tar upp när äldre skriver om att ragga på yngre just bara för att dom är yngre. där många yngre inte gillar just raggandet på krogen osv. 

Men trådar där bägge redan är intresserade av varandra och redan har konstaterat det och bara funderar där får alla bra svar.

Det är olika typer av trådar och inlägg, skillnad på att vara 50+ och bara vilja ha yngre och ragga men där inget gensvar får och bara fortsätta med att man suktar efter yngre och trådar där två personer har intresse för varandra och det är ömsesidigt och man bara vill ta upp funderingar.

Men vad anser du om att kvinnor när dom varit den äldre i förhållandet genom åren fått höra så många fler nedsättande kommentarer än när det varit tvärtom?
    Är det något du reagerat på och tyckt till om och tagit upp som orättvist eller
    bryr du dig inte då?
    Då har du säkert sett att svaren skiljer sig åt. Båda könen får inte lika bra svar.
    Män som inte bara är ute efter unga tjejer får mer skit. Det räcker faktiskt att han blivit attraherad av en yngre tjej, så är han stämplad för livet sen. Det vet man ju hur män är. Vad de tänker med. Jo jo, minsann.

Jag tycker det är fel att kvinnor döms för att de vill ha yngre, men jag håller inte med om att kvinnor får fler nedsättande kommentarer än män. Det är män som får flest nedsättande kommentarer.
  • Cathariiina
    Anonym (MH) skrev 2024-05-08 10:01:06 följande:
    Tror du att de flesta generellt tycker att t ex män är jämnåriga med 15 år yngre kvinnor?
    Jag tror att BÅDE män och kvinnor gärna lurar sig själva, och intalar sig att de är mycket yngre till kroppen och själen och utseendet än sina jämnåriga! - varför de matchar bättre med yngre personer! Solig Medan de yngre personerna ser... en tant eller farbror. Tomte
  • Anonym (MH)
    Cathariiina skrev 2024-05-08 10:30:52 följande:
    Jag tror att BÅDE män och kvinnor gärna lurar sig själva, och intalar sig att de är mycket yngre till kroppen och själen och utseendet än sina jämnåriga! - varför de matchar bättre med yngre personer! Solig Medan de yngre personerna ser... en tant eller farbror. Tomte
    Men är man jämnårig om det skiljer 15 år?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (MH) skrev 2024-05-08 10:31:52 följande:
    Men är man jämnårig om det skiljer 15 år?
    Nej det är man såklart inte! Vilket såklart inte hindrar att man kan ha ett förhållande ändå, om den yngsta personen har fyllt åtminstone 21.
  • Anonym (MH)

Om en man på 60 säger att han är jämnårig med en kvinna på 45, vad tänker ni då?
    Är det skillnad om en kvinna på 60 säger att hon är jämnårig med en 45-årig man?
    Om han är 40, hon 25, jämfört med om hon är 40 och han 25, är det skillnad?

• Anonym (MH)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-08 10:34:38 följande:
    Nej det är man såklart inte! Vilket såklart inte hindrar att man kan ha ett förhållande ändå, om den yngsta personen har fyllt åtminstone 21.
    Jag tycker inte heller att man är jämnåriga om det skiljer 15 år. Frågan är om ett sånt förhållande håller i längden. De flesta par är jämnåriga.
Svar på tråden Åldersskillnad förhållande? Är det rimligt?