• Anonym (Osäker)

    Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån

    Vet inte om detta är rätt tråd-kategori men jag bor i alla fall just nu hemma med mina föräldrar (är 20 år) och jag studerar på universitetet, mitt program är totalt 3 år och jag har efter sommaren 2 år kvar. Jag tar CSN-lån som jag lägger in på ett sparkonto med ränta, och planen har varit att jag ska bo hemma under studietiden och ta fullt CSN-lån som jag sparar på sparkontot, som jag sedan kan använda som kontantinsats för en lägenhet när studierna är klara.

    Men nu har jag börjat fundera på att eventuellt flytta hemifrån - till någon studentbostad, som ligger betydligt mycket närmare mitt universitet. Anledningen är att jag börjar ruttna på resetiden till skolan, som ligger på 1,5-2 timmar, med 3 stycken byten. Detta skulle dock kräva att jag börjar använda mitt CSN-lån (inte det som redan finns på sparkontot), och jag vet liksom inte hur värt det skulle vara då det verkar bra att spara det, men det skulle ju inte gå att klara sig på bara bidraget & eventuellt extrajobb. Så jag är ganska kluven :/ vet ju att det bästa är att bo hemma, men jag har hört mycket om att man växer som person osv när man flyttar hemifrån, och jag är ju medveten om att det är en annan frihet man får när man bor ensam, + den extrema minskade resetiden vore ju en dröm, känns mest som jag efter föreläsningar/seminarium bara vill åka hem så jag har det avklarat typ haha (kanske missar "studentlivet" med att bara dra hem).

    Vet faktiskt inte vad jag ville få fram med allt detta men undrar om någon har varit i en liknande situation eller har någon åsikt på om det är värt att flytta hemifrån 

  • Svar på tråden Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån
  • Anonym (Karin)

    Hade du varit min son hade jag ridit dig att spara pengarna. Det är trots allt 2300kr/vecka vilket på 3 år 120 veckor som blir hela 276 000 som mycket väl kan räcka till en kontantinsats. Dock förstår jag att du vill flytta och det finns såklart fördelar med det.

  • FuckGoggleAskMe

    Du har hela livet på dig sen att vara ekonomisk, pendla till förbannelse, vara förnuftig och spara, men bara ett kort tag nu att leva studentliv. Flytta! 

  • Anonym (att anpassa sig)
    Anonym (Karin) skrev 2024-05-07 22:49:34 följande:

    Hade du varit min son hade jag ridit dig att spara pengarna. Det är trots allt 2300kr/vecka vilket på 3 år 120 veckor som blir hela 276 000 som mycket väl kan räcka till en kontantinsats. Dock förstår jag att du vill flytta och det finns såklart fördelar med det.


    Jag tänker att det absolut är smart att spara, men att man välja bort vänner och det sociala i samband med studier ger också en kostnad. Likaså att inte komma ur sitt "bo".
  • Anonym (Jessica)

    Får man verkligen ta CSN lån för att investera i pengarna? De är ju till för att du ska kunna studera. Inte bara för att du ska ta dem. 

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (r) skrev 2024-05-07 22:07:01 följande:

    Att kunna välja att spara csn är väldigt privilegierat och inte vad det är till för. Självklart är det bättre att bli av med den hysteriska pendlingstiden.


    Men ÄR det verkligen okej enligt CSN? Det borde man ju kolla upp alltså. 
  • Anonym (Jessica)

    Vart kan man läsa det isåfall? Vart hittar ni den informationen. CSN är ju en myndighet. Tveksam på det alltså.

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-05-07 20:58:43 följande:
    Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån

    Vet inte om detta är rätt tråd-kategori men jag bor i alla fall just nu hemma med mina föräldrar (är 20 år) och jag studerar på universitetet, mitt program är totalt 3 år och jag har efter sommaren 2 år kvar. Jag tar CSN-lån som jag lägger in på ett sparkonto med ränta, och planen har varit att jag ska bo hemma under studietiden och ta fullt CSN-lån som jag sparar på sparkontot, som jag sedan kan använda som kontantinsats för en lägenhet när studierna är klara.

    Men nu har jag börjat fundera på att eventuellt flytta hemifrån - till någon studentbostad, som ligger betydligt mycket närmare mitt universitet. Anledningen är att jag börjar ruttna på resetiden till skolan, som ligger på 1,5-2 timmar, med 3 stycken byten. Detta skulle dock kräva att jag börjar använda mitt CSN-lån (inte det som redan finns på sparkontot), och jag vet liksom inte hur värt det skulle vara då det verkar bra att spara det, men det skulle ju inte gå att klara sig på bara bidraget & eventuellt extrajobb. Så jag är ganska kluven :/ vet ju att det bästa är att bo hemma, men jag har hört mycket om att man växer som person osv när man flyttar hemifrån, och jag är ju medveten om att det är en annan frihet man får när man bor ensam, + den extrema minskade resetiden vore ju en dröm, känns mest som jag efter föreläsningar/seminarium bara vill åka hem så jag har det avklarat typ haha (kanske missar "studentlivet" med att bara dra hem).

    Vet faktiskt inte vad jag ville få fram med allt detta men undrar om någon har varit i en liknande situation eller har någon åsikt på om det är värt att flytta hemifrån 


    Men visst är det så folk gör? Då borde man ju läsa något bara för skojs skull och bara spara pengarna. Inte vara seriös med plugget överhuvudtaget. Fasen, inte konstigt att vissa kan köpa dyra grejer direkt när de kommer ut från plugget. Då fattar man ju varför.
  • Anonym (Flisa)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 07:17:39 följande:
    Men visst är det så folk gör? Då borde man ju läsa något bara för skojs skull och bara spara pengarna. Inte vara seriös med plugget överhuvudtaget. Fasen, inte konstigt att vissa kan köpa dyra grejer direkt när de kommer ut från plugget. Då fattar man ju varför.

    Precis. Och det är de med välbärgade föräldrar som betalar mat och uppehälle åt sina vuxna barn som kan göra så. Det är som det alltid har varit: folk som redan har det fett får det lätt ännu fetare. 

  • Anonym (Karin)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 07:14:57 följande:
    Men ÄR det verkligen okej enligt CSN? Det borde man ju kolla upp alltså. 
    Finns inga regler som säger att man inte får spara CSN. Tvärtom en bank gav Råd till en kompis brorsa att maxbelopp sig och lägga undan för investering. Han bodde dock inte hemma men jag antar billigt och jobbade extra. Om du tittar på alla influensers som brinner för ekonomi och att uppnå FIRE. Sen angående det sociala, det ens behöver kanske utesluta det andra. För att man väljer att bo hemma så kan man väl ändå träffa kompisar.
  • Anonym (Jösses)

    Ja herregud, vad säger man...är tydligen inte ensam om att bli provocerad.

    För mig är svaret självklart.
    Du flyttar hemifrån. Bli vuxen, självständig och lär dig hushållsekonomi-på riktigt-inte i någon skyddad hemmaverkstad...

    CSN är till för att alla ska ha möjlighet att kunna studera, inte att priviligerade ska kunna köpa lägenhet...
    Men när man bara har sitt perspektiv och är i Me myself and I-perspektivet så kanske det är svårt att ta in att alla val får konsekvenser på samhållsnivån...
    Fortsätter du och din generation på detta sätt kommer det kanske inte finnas sådana möjligheter till era barn...

Svar på tråden Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån