• Anonym (Osäker)

Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån

Vet inte om detta är rätt tråd-kategori men jag bor i alla fall just nu hemma med mina föräldrar (är 20 år) och jag studerar på universitetet, mitt program är totalt 3 år och jag har efter sommaren 2 år kvar. Jag tar CSN-lån som jag lägger in på ett sparkonto med ränta, och planen har varit att jag ska bo hemma under studietiden och ta fullt CSN-lån som jag sparar på sparkontot, som jag sedan kan använda som kontantinsats för en lägenhet när studierna är klara.

Men nu har jag börjat fundera på att eventuellt flytta hemifrån - till någon studentbostad, som ligger betydligt mycket närmare mitt universitet. Anledningen är att jag börjar ruttna på resetiden till skolan, som ligger på 1,5-2 timmar, med 3 stycken byten. Detta skulle dock kräva att jag börjar använda mitt CSN-lån (inte det som redan finns på sparkontot), och jag vet liksom inte hur värt det skulle vara då det verkar bra att spara det, men det skulle ju inte gå att klara sig på bara bidraget & eventuellt extrajobb. Så jag är ganska kluven :/ vet ju att det bästa är att bo hemma, men jag har hört mycket om att man växer som person osv när man flyttar hemifrån, och jag är ju medveten om att det är en annan frihet man får när man bor ensam, + den extrema minskade resetiden vore ju en dröm, känns mest som jag efter föreläsningar/seminarium bara vill åka hem så jag har det avklarat typ haha (kanske missar "studentlivet" med att bara dra hem).

Vet faktiskt inte vad jag ville få fram med allt detta men undrar om någon har varit i en liknande situation eller har någon åsikt på om det är värt att flytta hemifrån 

• Svar på tråden Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-05-07 20:58:43 följande:
    Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån

Vet inte om detta är rätt tråd-kategori men jag bor i alla fall just nu hemma med mina föräldrar (är 20 år) och jag studerar på universitetet, mitt program är totalt 3 år och jag har efter sommaren 2 år kvar. Jag tar CSN-lån som jag lägger in på ett sparkonto med ränta, och planen har varit att jag ska bo hemma under studietiden och ta fullt CSN-lån som jag sparar på sparkontot, som jag sedan kan använda som kontantinsats för en lägenhet när studierna är klara.

Men nu har jag börjat fundera på att eventuellt flytta hemifrån - till någon studentbostad, som ligger betydligt mycket närmare mitt universitet. Anledningen är att jag börjar ruttna på resetiden till skolan, som ligger på 1,5-2 timmar, med 3 stycken byten. Detta skulle dock kräva att jag börjar använda mitt CSN-lån (inte det som redan finns på sparkontot), och jag vet liksom inte hur värt det skulle vara då det verkar bra att spara det, men det skulle ju inte gå att klara sig på bara bidraget & eventuellt extrajobb. Så jag är ganska kluven :/ vet ju att det bästa är att bo hemma, men jag har hört mycket om att man växer som person osv när man flyttar hemifrån, och jag är ju medveten om att det är en annan frihet man får när man bor ensam, + den extrema minskade resetiden vore ju en dröm, känns mest som jag efter föreläsningar/seminarium bara vill åka hem så jag har det avklarat typ haha (kanske missar "studentlivet" med att bara dra hem).

Vet faktiskt inte vad jag ville få fram med allt detta men undrar om någon har varit i en liknande situation eller har någon åsikt på om det är värt att flytta hemifrån 

Sen får du väl säkert pengar av dina föräldrar också, på det. Gullegull. Är det dina föräldrar som till dig att spara pengarna från CSN? 

Mina kastade ut mig innan jag ens hade gått klart gymnasiet. Klart man blir både ledsen och arg på sådana som bara åker bananskal.

• Anonym (Karin)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 09:56:18 följande:

Precis. CSN är inget ställe man kan gå till för att få gratis pengar. 

Det roliga är när man frågar om källa till att man får använda pengarna till att utnyttja systemet och försöka få mer pengar av pengarna, så är det uppenbarligen ingen som kan visa en sådan. 

Ska fasen själv kolla detta. Vore ju inte mer än rätt om de blir återbetalningsskyldiga i efterhand. 

Men snälla du CSN har en hemsida. Titta där eller ring dom om du är så intresserad. Men jag kan garantera dig att det är fullt lagligt.

Å återbetalningsskyldig  blir man ju ändå det är ju ett lån
  • halvan

Det är jättebra att bo hemma och spara CSN-lånet. Det är väldigt bra ränta på det lånet och du kan betala tillbaka lånet när du fått arbete efter avklarade studier.
    För att köpa en bostad behöver du ju ha sparat flera hundra tusen till kontantinsatsen, och det kommer vara betydligt svårare och ta mycket längre tid om du flyttar hemifrån. Sparar du flitigt nu i de 2 år du har kvar kanske du kan köpa någon 1a eller kanske till och med liten 2a när du är färdig. Det är jättebra att bo hemma under tiden du studerar, mycket klokt ekonomiskt beslut.

• Anonym (Jessica)

Borde ju då vara som återkrav, att man måste betala tillbaka en stor del direkt. De pengarna är till för folk som BEHÖVER det.

• Anonym (Jessica)
    halvan skrev 2024-05-08 10:01:54 följande:

Det är jättebra att bo hemma och spara CSN-lånet. Det är väldigt bra ränta på det lånet och du kan betala tillbaka lånet när du fått arbete efter avklarade studier.
    För att köpa en bostad behöver du ju ha sparat flera hundra tusen till kontantinsatsen, och det kommer vara betydligt svårare och ta mycket längre tid om du flyttar hemifrån. Sparar du flitigt nu i de 2 år du har kvar kanske du kan köpa någon 1a eller kanske till och med liten 2a när du är färdig. Det är jättebra att bo hemma under tiden du studerar, mycket klokt ekonomiskt beslut.

Ja flers hundra tusen får väl han spara som alla andra genom jobb osv?
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Karin) skrev 2024-05-08 10:00:44 följande:
    Men snälla du CSN har en hemsida. Titta där eller ring dom om du är så intresserad. Men jag kan garantera dig att det är fullt lagligt.

Å återbetalningsskyldig  blir man ju ändå det är ju ett lån
    Japp men tror du själv att det står DU FÅR INVESTERA I DINA LÅNEPENGAR där? Visa mig det isåfall.
  • halvan
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 10:03:25 följande:
    Ja flers hundra tusen får väl han spara som alla andra genom jobb osv?
    Ja, man får ju spara de pengarna man har och får in på kontot. Det är väldigt vanligt att spara CSN-lånet till kontantinsatsen, det kan väl knappast vara första gången du hör om det här? Ungdomar har gjort det i alla år för att kunna komma in på bostadsmarknaden.
    CSN-lånet är ett fördelaktigt lån som går jättebra att spara och använda till senare. Även om du hade flyttat hemifrån under studietiden hade du haft möjlighet att spara delar av ditt CSN-lån om du lyckats få billig hyra någonstans. Sedan betalar man ju tillbaka lånet, så som alla lån.
  • Jemp
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 10:03:58 följande:
    Japp men tror du själv att det står DU FÅR INVESTERA I DINA LÅNEPENGAR där? Visa mig det isåfall.

Men herregud. csn.se där står all info.
    csn har villkor om att man inte får tjäna hur mycket som helst samtidigt som studiestöd, och att man behöver klara ett visst antal poäng för att fortsätta få pengar. 

Det finns inga villkor eller kontroll kring hur mycket sparpengar man har, vad man lägger pengarna på eller hur man bor. Sådana regler finns dock kring vissa andra bidrag. 

• halvan
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 10:03:58 följande:
    Självklart får du använda dina pengar så som du själv vill. Det finns inget krav på att du varje månad måste spendera 100% av ditt studielån och du får inte ha en enda krona över. Självklart får du spara dina pengar, du kanske behöver spara till studentlitteraturen eller nya skor?

Om du bara googlar lite snabbt på om man får spara sitt CSN-lån är första resultatet SEB.se som rekommenderar att spara studielånet. Sedan följer resultat på resultat på hur fördelaktigt det är att spara studielånet eftersom räntan är låg på det lånet. Det kanske känns tråkigt för dig som inte haft den möjligheten, men väldigt många studenter gör precis såhär för att kunna köpa en bostad i framtiden. Det är helt normalt och helt lagligt att som vuxen använda dina pengar till det du själv behagar.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-08 10:02:12 följande:

Borde ju då vara som återkrav, att man måste betala tillbaka en stor del direkt. De pengarna är till för folk som BEHÖVER det.

CSN är inget socialbidrag om du trodde det
Svar på tråden Flytta eller bo hemma & spara CSN-lån