• Anonym (Dator)

Gå hem från skolan - sitter bara vid datorn

Hejsan! Har en 10 åring som nyligen börjat gå hem från skolan själv. Det är jättekul att han vågat ta det steget. 

Dock sätter han sig med datorn wller telefonen när han kommer hem. Å så är det ju säkert för de flesta som har datorintresserade barn. 
    Men jag tycker det blir lite mycket. För när vi kommer hem sen så tänker han sitta hela eftermiddagen och kvällen med. 
    Å då blir det lite väl mycket skärm. Han har inga aktiviteter direkt pga inget intresse. 

Hur gör era barn eller hur gör ni?.

• Svar på tråden Gå hem från skolan - sitter bara vid datorn
  • cosinus

Det går ju att rent tekniskt strypa ner så att han inte kommer åt saker på dator/telefon när ni inte är hemma. Telefonen behöver ju bara kunna ringa och datorn kan man ju se till att han inte kan logga in i.

Att han ska kunna låta bli det om han kan är ju liten chans. Bättre då att göra det omöjligt så tvingas han vara kreativ och hitta på andra saker hemma.

• Anonym (vi)
    Anonym (Dator) skrev 2024-05-06 14:04:41 följande:
    Gå hem från skolan - sitter bara vid datorn

Hejsan! Har en 10 åring som nyligen börjat gå hem från skolan själv. Det är jättekul att han vågat ta det steget. 

Dock sätter han sig med datorn wller telefonen när han kommer hem. Å så är det ju säkert för de flesta som har datorintresserade barn. 
    Men jag tycker det blir lite mycket. För när vi kommer hem sen så tänker han sitta hela eftermiddagen och kvällen med. 
    Å då blir det lite väl mycket skärm. Han har inga aktiviteter direkt pga inget intresse. 

Hur gör era barn eller hur gör ni?.

Vad tycker du att han ska göra istället? För om du ska få honom ifrån datorn så är det nog bra om han har andra alternativ.

Jag gick hem från skolan vid ca 10 års ålder, på 80-talet, och satt sedan mest framför TV:n under eftermiddagen. Det var precis när de nya kanalerna började komma, och såpoperorna. Det hände att jag bakade också, eller gjorde chokladbollar.

Möjligen tyckte mina föräldrar att jag borde ha gjort nåt annat, mer vettigt. Men jag minns det som härliga eftermiddagar. En skål med chokladbollssmet och Home and away, Glamour och Neighbours :)
  • Anonym (Gg)

Vill man att ens barn ska hitta på nåt annat så får man som förälder försöka hitta på nåt med barnet sen när man kommer hem. Varje dag kanske inte fungerar men någon gång i veckan till badhuset, ut och cykla/ promenera, lekland etc. Annars blir det ju lätt skärmtid precis som när jag var barn fast då var det tv-spel eller kolla på tv. 

• Anonym (...)

Att han ska sluta med dator/telefon kommer inte att hända om ni inte låser allt wifi men så har han säkert spel utan wifi som han sitter med istället, men när ni är hemma så kan ni ju enkelt styra över det, lägg energin där istället 

• Anonym (Engla)

Tänker som någon nämt ovan att det är rätt skönt med lugna eftermiddagar vid en skärm, i soffan ,med lite fika och slappa efter skolan. Vad ska han göra annars om ingen är hemma? Det var väl ungefär det man själv gjorde, ensam eller tillsammans med någon kompis. 

Mina barn har också sånna eftermiddagar, periodvis ofta, men ibland är de väldigt aktiva också. Beror på väder och säsong. Eftersom mina barn är aktiva i övrigt så tycker inte jag det gör något om dom slöar i soffan, vid en skärm nån timme efter skolan... kanske ni skulle försökt hitta på nån aktivitet, eller göra nåt tillsammans om du vill få honom mindre framför en skärm? Våra barn hänger ute med kompisar mkt, de spelar två olika sporter, vi föräldrar tar med dom ut på diverse grejjer... gäller att vara lite aktiv själv också för att få barnen att bli det :)

• Anonym (Yes)
    Anonym (vi) skrev 2024-05-06 14:38:02 följande:
    Vad tycker du att han ska göra istället? För om du ska få honom ifrån datorn så är det nog bra om han har andra alternativ.

Jag gick hem från skolan vid ca 10 års ålder, på 80-talet, och satt sedan mest framför TV:n under eftermiddagen. Det var precis när de nya kanalerna började komma, och såpoperorna. Det hände att jag bakade också, eller gjorde chokladbollar.

Möjligen tyckte mina föräldrar att jag borde ha gjort nåt annat, mer vettigt. Men jag minns det som härliga eftermiddagar. En skål med chokladbollssmet och Home and away, Glamour och Neighbours :)
    Exakt! Jag med. Minns att jag älskade mitt tvhäng med oboy i stort glas framför. Love boat och lilla huset på prärien på repriser på tv och nåt gott att äta.

Men när mamma och pappa kom hem gjorde vi ju saker ihop sen. Eller åkte på nån aktivitet.

Jag växte upp till en fullt fungerande individ, har sprungit maraton, gjort en klassiker och läst enormt mkt böcker.

Men TS: Skapa alternativ på eftermiddagen när ni kommer hem? Begränsa wifi? Åk och låna böcker?
  • Anonym (Dator)

Vi är aktiva själva å har försökt få honom intresserad av de flesta sporter och andra aktiviteter. Men det mesta kretsar runt skärm för honom. Å tar han hem kompis så sitter de bara å antingen spelar eller glor på sina telefoner. 

Sen är jag uppväxt med förälrar som väldigt sällan roade mig hemma. Utan antingen fick jag leka på mitt rum eller med kompisar. Mamma å pappa började väldigt sällan leka elöer roa mig när de kom hem från jobbet när jag var 10.  

Har han ingen å leka med när vi kommer hem från jobbet så vill han bara spela hela tiden. Å tar jag bort skärmen så kan han inte ta sig för nåt alls. Försöker få igång honom med nåt men det är inte det lättaste. 

• Anonym (XX&)
    Anonym (Dator) skrev 2024-05-06 15:34:48 följande:

Vi är aktiva själva å har försökt få honom intresserad av de flesta sporter och andra aktiviteter. Men det mesta kretsar runt skärm för honom. Å tar han hem kompis så sitter de bara å antingen spelar eller glor på sina telefoner. 

Sen är jag uppväxt med förälrar som väldigt sällan roade mig hemma. Utan antingen fick jag leka på mitt rum eller med kompisar. Mamma å pappa började väldigt sällan leka elöer roa mig när de kom hem från jobbet när jag var 10.  

Har han ingen å leka med när vi kommer hem från jobbet så vill han bara spela hela tiden. Å tar jag bort skärmen så kan han inte ta sig för nåt alls. Försöker få igång honom med nåt men det är inte det lättaste. 

Men bestäm att ni åker och simmar varje tisdag, har familjekväll med bordsspel på fredagar och lagar mat tillsammans på lördagar mm. Då har ni lite grejer att hänga upp umgänget på och får bort honom automatiskt från skärmarna en liten stund. Det gör ju inget att han har skärmen när han är hemma ensam, men jag förstår mycket väl att du vill umgås med honom när du kommer hem. 

Eller gå ut och spela lite bandy på gården, fotboll vid fotbollsplan, basket mm eller bara ta en promenad. Gå på bio, teater, konserter. Det finns ju så mycket man kan göra tillsammans med barnen. 
  • Anonym (Enkelt)

Stäng av wifi tills ni kommer hem och han har gjort läxorna!

• Anonym (Miss me)

Ja du, vad kan man göra åt detta mån tro?
    Vet att mitt barns kompisar en tid i samma ålder satt väldigt mycket vid sina spel efter skolan, samt på eftm och kvällarna och umgicks så i några år, speciellt de som under en tid inte hade några andra intressen.
    Men det ändrades efter en tid och de började att automatiskt minska på spelandet och började umgås ute istället på fotbollsplan eller cyklade runt.
    Sedan kom elsparkcyklarna, mopparna och nu EPA bilarna.
    Spelandet är nästan helt borta.
    Tror att allt är nyhetens behag och att det ändras med tid.
    Så länge de mår bra och allt annat funkar som det ska så skulle jag inte bry mig så mycket.
    Fördelen jag har sett på dem som spelar är att de blir grymma på engelska,även lärarna nämnde det.
    Det är ju så det är, att de flesta unga idag umgås på ett eller annat sätt genom nätet.
    Tjejer snackar 24/7 i mobilen och killarna spelar spel .

Svar på tråden Gå hem från skolan - sitter bara vid datorn