• Anonym (Toker)

När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?

Om du pratar med en psykoterapeut, du erkänner att du begått brott som har fängelse i straffskalan. Men det finns inte så mycket mer att gå på än det du sagt. Inga bevis eller så.

Måste de anmäla det då?

• Svar på tråden När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?
  • Anonym

Hela denna bilaga finns att ladda ner för utskrift på www.gothiaforlag.se, under Bilagor.
    Anmäla brott till polisen Som psykolog är du aldrig skyldig att anmäla en klient som berättar att han eller hon begått ett brott. Däremot har du enligt sekretesslagen rätt att till polis eller åklagare berätta om ett brott som du fått kännedom om, ifall brottet som lägst skulle ge ett års fängelsestraff. Exempel på sådana brott är våldtäkt, mord, rån, dråp och grov misshandel. Om brottet är begånget mot en minderårig, det vill säga en person under 18 år, får du lämna uppgifter till polis och åklagare för brott som mord, misshandel, frihetsberövande eller sexualbrott. Då gäller inte regeln att brottet måste ge minst ett års fängelse. Trots att du inte själv är skyldig att anmäla kännedom om dessa brott är du skyldig att delge polisen information om de begär det av dig. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-05-02 17:15:42 följande:

Halloj Toker! 

Det beror på. Handlar det om att du skadat eller nyttjat minderåriga blir det rätt svårt om brottet har en straffskala. Mycket blir förebyggande snack så det inte händer igen. Om någon farit illa blir det genast svårare än om du ställt till något som inte utgjort direkt fara för mer än dig själv. Om terapeuten starkt misstänker att du är på väg att skada dig själv eller annan är denne ålagd att bryta sin tystnadsplikt. Bäst är om du fattar själv att du begått brott. Det vårdande i samtalet är att du ska få insikt om varför du går igång på det, att det är skadligt och måste få ett slut. Är finkan rätt väg att gå då? Hur mycket riskerar du inte då för ditt guilty pleasure? Kan tänka mig att jobb, vänner, familj och div sociala sammanhang går åt pipan. 

Brottet jag erkände har en straffskala som är kännbar. Lite oklart hur mycket. Insåg inte att det var ett brott när jag gjorde det förrän efteråt. Men det är preskriberat nu. Däremot vet hon att det finns mer saker. Både som hon vet om, sen även sådant jag inte berättat. En del saker jag inte berättat har hon antytt ett flertal gånger.

Vet att jag inte borde gå dit, har försökt avbryta behandlingen en gång men blev övertalad att komma tillbaka. Det är roligt, jag har svårt att låta bli.

Jag riskerar en hel del. Men fungerar inte så.
  • Anonym (Toker)
    Anonym skrev 2024-05-02 17:22:56 följande:

Hela denna bilaga finns att ladda ner för utskrift på www.gothiaforlag.se, under Bilagor.
    Anmäla brott till polisen Som psykolog är du aldrig skyldig att anmäla en klient som berättar att han eller hon begått ett brott. Däremot har du enligt sekretesslagen rätt att till polis eller åklagare berätta om ett brott som du fått kännedom om, ifall brottet som lägst skulle ge ett års fängelsestraff. Exempel på sådana brott är våldtäkt, mord, rån, dråp och grov misshandel. Om brottet är begånget mot en minderårig, det vill säga en person under 18 år, får du lämna uppgifter till polis och åklagare för brott som mord, misshandel, frihetsberövande eller sexualbrott. Då gäller inte regeln att brottet måste ge minst ett års fängelse. Trots att du inte själv är skyldig att anmäla kännedom om dessa brott är du skyldig att delge polisen information om de begär det av dig. 

Tack för informationen. Jag ska ladda hem och läsa.

Är de tvungna att berätta för mig som patient att de anmäler saken? Eller kan de göra det bakom min rygg?

Det är inte så att jag hotar med att göra något. Men de är ju klart oroade över mina fritidsintressen.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Bevis) skrev 2024-05-02 17:09:44 följande:
    Polis och åklagare avgör om det finns bevis eller inte, inte du. Självklart måste de anmäla.
    Enligt psykoterapeuten så har det betydelse. Det är inte mina ord.
  • Anonym (Camilla)

Ett alternativ att du anger dig själv och tar konsekvensen av dina brottsliga handlingar. Kanske det är det som behövs för att du ska kunna lägga av. Eller kommer Dumpen och filmar dig? 

Bra du fortsätter att träffa henne. Trots allt gör det dig gott. Hoppas du har taggat ner lite på ditt åkande och slingrade. Kul ändå att se dig i farten. Hade tänkt skriva till dig med det kom en jäkla massa emellan. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-05-02 20:48:22 följande:

Ett alternativ att du anger dig själv och tar konsekvensen av dina brottsliga handlingar. Kanske det är det som behövs för att du ska kunna lägga av. Eller kommer Dumpen och filmar dig? 

Bra du fortsätter att träffa henne. Trots allt gör det dig gott. Hoppas du har taggat ner lite på ditt åkande och slingrade. Kul ändå att se dig i farten. Hade tänkt skriva till dig med det kom en jäkla massa emellan. 

Det är ju du! Det är lugnt, jag förlåter dig. Ser att du försöker gissa.

Har inga planer på att anmäla mig själv. Men indirekt så riskerar jag att göra det. Därför jag frågar här. Försöker lära. Jag har givetvis frågat henne och fått svar. Men det är lite otydligt.
  • fornminne
    Anonym (Toker) skrev 2024-05-02 21:08:57 följande:
    Det är ju du! Det är lugnt, jag förlåter dig. Ser att du försöker gissa.

Har inga planer på att anmäla mig själv. Men indirekt så riskerar jag att göra det. Därför jag frågar här. Försöker lära. Jag har givetvis frågat henne och fått svar. Men det är lite otydligt.
    Vad är det du har gjort?

Om det är preskriberat och du inte visste att det var ett brott när det begicks, kan det inte ha varit jätteallvarligt.
  • Anonym (Toker)
    fornminne skrev 2024-05-02 21:48:06 följande:
    Vad är det du har gjort?

Om det är preskriberat och du inte visste att det var ett brott när det begicks, kan det inte ha varit jätteallvarligt.
    En våldtäkt
  • Anonym
    Anonym (Toker) skrev 2024-05-02 18:15:12 följande:
    Tack för informationen. Jag ska ladda hem och läsa.

Är de tvungna att berätta för mig som patient att de anmäler saken? Eller kan de göra det bakom min rygg?

Det är inte så att jag hotar med att göra något. Men de är ju klart oroade över mina fritidsintressen.
    De är inte skyldiga att tala om för dig om de skulle tala med polisen
  • fornminne
    Anonym (Toker) skrev 2024-05-02 21:56:40 följande:
    En våldtäkt
    Och du visste inte att det var ett brott?
Svar på tråden När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?