• Anonym (Toker)

När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?

Om du pratar med en psykoterapeut, du erkänner att du begått brott som har fängelse i straffskalan. Men det finns inte så mycket mer att gå på än det du sagt. Inga bevis eller så.

Måste de anmäla det då?

• Svar på tråden När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?
  • Anonym (Vivo)
    Anonym (Toker) skrev 2024-05-04 02:44:18 följande:
    Lite special. Jag är anonym på mina besök. I vart fall tror jag det. Anteckningar förs, de förstörs om jag slutar. Har det sagts till mig.

Men...

Helt uppenbart förs det ju anteckningar. Hon är påläst under våra samtal och refererar ofta till saker sagda långt tillbaka i tid. Hon för inga anteckningar under mötet.

Hur ser journalen efter ett 45min samtal ut? Hur förs dem?
    Hur kan du vara anonym vid vårdbesök?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-05-04 08:52:19 följande:

Hur du för journal för anonym vete fasen men inom psykiatrin har man har man stöd i mallar med sökord. Man noterar vad som är aktuellt. Alltså syftet med besöket. Vad du ser dvs utanpåskriften. Allmäntillstånd. Psyk status för viss bedömning ingår alltid. Vad som hänt sedan senast. Dagens möte. Syftet med det. En sammanfattande bedömning och planerade åtgärder. Beslut om vidare kontakt typ vilket tidsspann för nästa besök. Skriver sällan exakt vad en pat säger. Alltså ingen mitt livs novell. Nämner en ev tredje part vid namn. Suicidriskbedömning ligger i egen anteckning. Måste följa riktlinjer bl a socialstyrelsens. 

Men din terapeut är väl förberedd och påläst. Dokumenterar bra och har ett hästminne. Henne ska du vara rädd om och sluta se det som en lek. Där var du vunnit mycket om du kan gå vidare från det. Inte vara misstänksam och ffa vilja komma ifrån ditt guilty pleasure. Du är fullt medveten om att det är skadligt. När du knäckt koden inom dig finns chans till tillfrisknande. 

Det står ett fingerat namn. Jag fick själv välja det. Om man frågar om vad för status/samlad bedömning de anger, svarar de på det då?

Hon vet om att jag ser det som en lek. Sa ju att jag försökte sluta. Skickade ett 'tack för din tid men nu slutar jag' -brev. Hon övertalade mig att komma tillbaka.

Hon vill att jag ska lita på henne. Samtidigt så vet jag att det förtroendet är ett minfält. Hon är inte min vän, säger jag fel sak så anmäler hon mig. Klart jag är misstänksam.

Avsaknaden av ett samvete, eller ett i vart fall rymligt sådant har varit uppe för diskussion. Hon ville förstå om det är något som suddats ut över tid eller kommit tidigare.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Vivo) skrev 2024-05-04 10:25:17 följande:
    Hur kan du vara anonym vid vårdbesök?
    Annars hade jag inte kommit. De hittade mig och erbjöd sin hjälp. Jag har aldrig sökt något.
  • Anonym (Jag)

Jag har berättat för min psykolog att jag tjänar svarta pengar.. Han har iallafall inte anmält. Har berättat det för socialtjänsten också eftersom det har varit relevant (fick kontakt med dom pga våld i nära relation och min sons pappa har hotat att anmäla mig när vi har bråkat). 

Förhoppningsvis är det tillfälligt men iallafall, ingen har anmält det. När det gäller t.ex droger kan jag inte tänka mig att de skulle polisanmäla heller men kanske anmäla till socialtjänsten om man har barn. Har man däremot mördat nån och berättar det kommer de antagligen anmäla. Tror jag iallafall. 

• Anonym (Vivo)
    Anonym (Toker) skrev 2024-05-04 11:25:16 följande:
    Annars hade jag inte kommit. De hittade mig och erbjöd sin hjälp. Jag har aldrig sökt något.
    Vem hittade dig? Hur?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (....) skrev 2024-05-03 23:20:25 följande:
    Fast ni skrev väl journaler? Och de journalerna hade en domstol kunnat bestämma, att de skulle lämnas ut. Präster för överhuvudtaget inga journaler. (Vilket gör att de måste ha bra minne!)

Psykologer skriver inte exakt vad man har sagt, har själv läst min journal och även haft praktik inom psykiatrin. Som nån annan skrev så skriver man lite om status , suicidrisk, planering .. Lite allmänt t.ex om mig har de skrivit ?Kvinna som har problem kopplade till sin sociala situation? men inte alls exakt vad jag har sagt. 

Har som sagt sagt till både psykolog och socialtjänst att jag har tjänat svarta pengar och min sons pappa har hotat att anmäla det när vi har bråkat.. ingen har polisanmält.

Sen förstår jag att det är skillnad med brott som drabbar en annan person direkt t.ex grova våldsbrott eller sexbrott eller alla brott mot barn, då tror jag och hoppas att de anmäler till polis eller socialtjänst. 

• Anonym (Toker)
    Anonym (Vivo) skrev 2024-05-04 11:42:38 följande:
    Vem hittade dig? Hur?
    De skickade ett meddelande till mig på nätet. Typ som att du skulle få ett meddelande i din inkorg här.

Jag blev nyfiken och tyckte att det lät skoj så jag svarade. Jag är lite impulsiv.
  • Anonym (Vivo)
    Anonym (Toker) skrev 2024-05-04 12:06:14 följande:
    De skickade ett meddelande till mig på nätet. Typ som att du skulle få ett meddelande i din inkorg här.

Jag blev nyfiken och tyckte att det lät skoj så jag svarade. Jag är lite impulsiv.
    Det måste ju finnas en anledning till att du blev utvald.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-04 11:46:16 följande:

Psykologer skriver inte exakt vad man har sagt, har själv läst min journal och även haft praktik inom psykiatrin. Som nån annan skrev så skriver man lite om status , suicidrisk, planering .. Lite allmänt t.ex om mig har de skrivit ?Kvinna som har problem kopplade till sin sociala situation? men inte alls exakt vad jag har sagt. 

Har som sagt sagt till både psykolog och socialtjänst att jag har tjänat svarta pengar och min sons pappa har hotat att anmäla det när vi har bråkat.. ingen har polisanmält.

Sen förstår jag att det är skillnad med brott som drabbar en annan person direkt t.ex grova våldsbrott eller sexbrott eller alla brott mot barn, då tror jag och hoppas att de anmäler till polis eller socialtjänst. 

Anmäla att du har tjänat svarta pengar? Jag tror inte att polisen skulle bry sig om han anmälde. De skulle tycka att han var en fjant och lägga ner det.

De anser att jag skadar andra. Jag mår som person bra. Bra liv, bra jobb, pengar. Allt du kan önska egentligen.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Vivo) skrev 2024-05-04 12:10:41 följande:
    Det måste ju finnas en anledning till att du blev utvald.
    Ja, naturligtvis. De anser att jag skadar andra. Sen efter att ha träffat mig anser de nog att det är mer än så.
Svar på tråden När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?