Inlägg från: Anonym (Toker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Toker)

När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?

Om du pratar med en psykoterapeut, du erkänner att du begått brott som har fängelse i straffskalan. Men det finns inte så mycket mer att gå på än det du sagt. Inga bevis eller så.

Måste de anmäla det då?

• Svar på tråden När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?
  • Anonym (Toker)
    Anonym skrev 2024-05-02 16:58:11 följande:

Om det finns ett minderårigt offer så är de skyldiga att anmäla till socialnämnden

Okej, så var det inte här. Men hon har nämnt att frågan om ålder är viktig.

Men om offret är okänt och helt omöjlig att få tag på? Ska det anmälas ändå?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-05-02 17:15:42 följande:

Halloj Toker! 

Det beror på. Handlar det om att du skadat eller nyttjat minderåriga blir det rätt svårt om brottet har en straffskala. Mycket blir förebyggande snack så det inte händer igen. Om någon farit illa blir det genast svårare än om du ställt till något som inte utgjort direkt fara för mer än dig själv. Om terapeuten starkt misstänker att du är på väg att skada dig själv eller annan är denne ålagd att bryta sin tystnadsplikt. Bäst är om du fattar själv att du begått brott. Det vårdande i samtalet är att du ska få insikt om varför du går igång på det, att det är skadligt och måste få ett slut. Är finkan rätt väg att gå då? Hur mycket riskerar du inte då för ditt guilty pleasure? Kan tänka mig att jobb, vänner, familj och div sociala sammanhang går åt pipan. 

Brottet jag erkände har en straffskala som är kännbar. Lite oklart hur mycket. Insåg inte att det var ett brott när jag gjorde det förrän efteråt. Men det är preskriberat nu. Däremot vet hon att det finns mer saker. Både som hon vet om, sen även sådant jag inte berättat. En del saker jag inte berättat har hon antytt ett flertal gånger.

Vet att jag inte borde gå dit, har försökt avbryta behandlingen en gång men blev övertalad att komma tillbaka. Det är roligt, jag har svårt att låta bli.

Jag riskerar en hel del. Men fungerar inte så.
  • Anonym (Toker)
    Anonym skrev 2024-05-02 17:22:56 följande:

Hela denna bilaga finns att ladda ner för utskrift på www.gothiaforlag.se, under Bilagor.
    Anmäla brott till polisen Som psykolog är du aldrig skyldig att anmäla en klient som berättar att han eller hon begått ett brott. Däremot har du enligt sekretesslagen rätt att till polis eller åklagare berätta om ett brott som du fått kännedom om, ifall brottet som lägst skulle ge ett års fängelsestraff. Exempel på sådana brott är våldtäkt, mord, rån, dråp och grov misshandel. Om brottet är begånget mot en minderårig, det vill säga en person under 18 år, får du lämna uppgifter till polis och åklagare för brott som mord, misshandel, frihetsberövande eller sexualbrott. Då gäller inte regeln att brottet måste ge minst ett års fängelse. Trots att du inte själv är skyldig att anmäla kännedom om dessa brott är du skyldig att delge polisen information om de begär det av dig. 

Tack för informationen. Jag ska ladda hem och läsa.

Är de tvungna att berätta för mig som patient att de anmäler saken? Eller kan de göra det bakom min rygg?

Det är inte så att jag hotar med att göra något. Men de är ju klart oroade över mina fritidsintressen.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Bevis) skrev 2024-05-02 17:09:44 följande:
    Polis och åklagare avgör om det finns bevis eller inte, inte du. Självklart måste de anmäla.
    Enligt psykoterapeuten så har det betydelse. Det är inte mina ord.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-05-02 20:48:22 följande:

Ett alternativ att du anger dig själv och tar konsekvensen av dina brottsliga handlingar. Kanske det är det som behövs för att du ska kunna lägga av. Eller kommer Dumpen och filmar dig? 

Bra du fortsätter att träffa henne. Trots allt gör det dig gott. Hoppas du har taggat ner lite på ditt åkande och slingrade. Kul ändå att se dig i farten. Hade tänkt skriva till dig med det kom en jäkla massa emellan. 

Det är ju du! Det är lugnt, jag förlåter dig. Ser att du försöker gissa.

Har inga planer på att anmäla mig själv. Men indirekt så riskerar jag att göra det. Därför jag frågar här. Försöker lära. Jag har givetvis frågat henne och fått svar. Men det är lite otydligt.
  • Anonym (Toker)
    fornminne skrev 2024-05-02 21:48:06 följande:
    Vad är det du har gjort?

Om det är preskriberat och du inte visste att det var ett brott när det begicks, kan det inte ha varit jätteallvarligt.
    En våldtäkt
  • Anonym (Toker)
    fornminne skrev 2024-05-02 23:09:26 följande:
    Och du visste inte att det var ett brott?
    Tänkte inte så när jag gjorde det. Det var när hon grät efteråt som jag förstod.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (....) skrev 2024-05-03 01:45:10 följande:

Om du har sådana saker som du vill prata om, ska du inte gå någonstans i den offentliga vården. Deras tystnadsplikt är grovmaskig; det du berättar kan hamna var som helst i stort sett - polis, åklare, socialtjänst, andra ställen i vården... Du ska gå till en präst i stället. Han har s.k. absolut tystnadsplikt, d.v.s. väljer han att gå vidare med det du berättar så förlorar han samtidigt sin prästkrage. 

Har dem? Nästan så att jag ska prova det, se hur han reagerar. Får jag syndernas förlåtelse? Har egentligen inget behov av att prata på så sätt. Tycker det är skoj bara.

Det var de som tog kontakt med mig i höstas. Fick erbjudande om att komma anonymt. Tyckte det verkade skoj och nappade. Sen vet jag inte om det är frivilligt längre.
  • Anonym (Toker)

Inget ont om präster och deras tystnadsplikt. Men har de samma kunskap som psykologer och psykoterapeuter då?

Tänkte att det ändå finns lite olika fokusområden i deras utbildningar?

• Anonym (Toker)
    Anonym (V) skrev 2024-05-04 02:28:04 följande:
    Då begick du tjänstefel. Psykiatrin är enligt lag skyldiga att skriva journal exempelvis och att anmäla till socialtjänsten när barn far illa. Att man kan ignorera att anmäla till socialen förstår jag men hur undvek du att skriva journaler? 
    Lite special. Jag är anonym på mina besök. I vart fall tror jag det. Anteckningar förs, de förstörs om jag slutar. Har det sagts till mig.

Men...

Helt uppenbart förs det ju anteckningar. Hon är påläst under våra samtal och refererar ofta till saker sagda långt tillbaka i tid. Hon för inga anteckningar under mötet.

Hur ser journalen efter ett 45min samtal ut? Hur förs dem?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-05-04 08:52:19 följande:

Hur du för journal för anonym vete fasen men inom psykiatrin har man har man stöd i mallar med sökord. Man noterar vad som är aktuellt. Alltså syftet med besöket. Vad du ser dvs utanpåskriften. Allmäntillstånd. Psyk status för viss bedömning ingår alltid. Vad som hänt sedan senast. Dagens möte. Syftet med det. En sammanfattande bedömning och planerade åtgärder. Beslut om vidare kontakt typ vilket tidsspann för nästa besök. Skriver sällan exakt vad en pat säger. Alltså ingen mitt livs novell. Nämner en ev tredje part vid namn. Suicidriskbedömning ligger i egen anteckning. Måste följa riktlinjer bl a socialstyrelsens. 

Men din terapeut är väl förberedd och påläst. Dokumenterar bra och har ett hästminne. Henne ska du vara rädd om och sluta se det som en lek. Där var du vunnit mycket om du kan gå vidare från det. Inte vara misstänksam och ffa vilja komma ifrån ditt guilty pleasure. Du är fullt medveten om att det är skadligt. När du knäckt koden inom dig finns chans till tillfrisknande. 

Det står ett fingerat namn. Jag fick själv välja det. Om man frågar om vad för status/samlad bedömning de anger, svarar de på det då?

Hon vet om att jag ser det som en lek. Sa ju att jag försökte sluta. Skickade ett 'tack för din tid men nu slutar jag' -brev. Hon övertalade mig att komma tillbaka.

Hon vill att jag ska lita på henne. Samtidigt så vet jag att det förtroendet är ett minfält. Hon är inte min vän, säger jag fel sak så anmäler hon mig. Klart jag är misstänksam.

Avsaknaden av ett samvete, eller ett i vart fall rymligt sådant har varit uppe för diskussion. Hon ville förstå om det är något som suddats ut över tid eller kommit tidigare.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Vivo) skrev 2024-05-04 10:25:17 följande:
    Hur kan du vara anonym vid vårdbesök?
    Annars hade jag inte kommit. De hittade mig och erbjöd sin hjälp. Jag har aldrig sökt något.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Vivo) skrev 2024-05-04 11:42:38 följande:
    Vem hittade dig? Hur?
    De skickade ett meddelande till mig på nätet. Typ som att du skulle få ett meddelande i din inkorg här.

Jag blev nyfiken och tyckte att det lät skoj så jag svarade. Jag är lite impulsiv.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-04 11:46:16 följande:

Psykologer skriver inte exakt vad man har sagt, har själv läst min journal och även haft praktik inom psykiatrin. Som nån annan skrev så skriver man lite om status , suicidrisk, planering .. Lite allmänt t.ex om mig har de skrivit ?Kvinna som har problem kopplade till sin sociala situation? men inte alls exakt vad jag har sagt. 

Har som sagt sagt till både psykolog och socialtjänst att jag har tjänat svarta pengar och min sons pappa har hotat att anmäla det när vi har bråkat.. ingen har polisanmält.

Sen förstår jag att det är skillnad med brott som drabbar en annan person direkt t.ex grova våldsbrott eller sexbrott eller alla brott mot barn, då tror jag och hoppas att de anmäler till polis eller socialtjänst. 

Anmäla att du har tjänat svarta pengar? Jag tror inte att polisen skulle bry sig om han anmälde. De skulle tycka att han var en fjant och lägga ner det.

De anser att jag skadar andra. Jag mår som person bra. Bra liv, bra jobb, pengar. Allt du kan önska egentligen.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Vivo) skrev 2024-05-04 12:10:41 följande:
    Det måste ju finnas en anledning till att du blev utvald.
    Ja, naturligtvis. De anser att jag skadar andra. Sen efter att ha träffat mig anser de nog att det är mer än så.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Vivo) skrev 2024-05-04 12:40:32 följande:
    Vad fick de det ifrån?
    Har dina offer lämmat ditt namn eller postar du om sånt på sociala medier?
    Inget av det. Du är lite inne på fel spår. Det är ganska harmlöst. Men jag vill inte utveckla saken här.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-05-04 22:49:04 följande:

Jag vet ju inte på vilket sätt hon journalför eller vad hon behöver notera. Inom psykiatrin kan en psyk status låta så här: Välvårdad. Åldersadekvat utseende. Klar och vaken. Orienterad x 4. God formell och emotionell kontakt. Psykomotorik ua. Håller röd tråd i samtalet. Respekterar turtagning. Ingen affektlabilitet. Normal verklighetsuppfattning. Inte psykotiskt. Ingen ångest i rummet. Tankeinnehåll och flöde ua. Inga suicidtankar eller planer. Sjukdomsinsikt. Framåtsyftande. Hjälpsökande. 

Typ så är en vanlig och normal status. Sedan preciserar man det avvikande. Kan tänka mig god formell kontakt med flack emotionell i ditt fall. Utan att veta. Men nu förstår du lite hur vi kollar. Självklart ska kunna läsa vad hon skriver i journalen. Kan gissa att det står kort om vilket ämne ni diskuterade. 

Tack för inblicken, det var intressant. Eftersom hon behövde en del uppgifter av mig, som jag visserligen kunde hitta på så tror jag att de där anteckningarna ändå är ett journalsystem. Hade varit intressant att läsa men jag tänker inte fråga om dem som det är nu.

Du verkar vara inne på rätt spår. Sen står det säkert lite till som hon vet, samt sådant hon misstänker. Hon har antytt saker i förbigåendet flera gånger, som för övrigt är helt rätt. Jag har valt att inte kommentera det. Hennes medicinska bedömningar har jag ingen aning om, dvs om hon anser att jag är knäpp. Jag har varit orolig för det. Jag upplever mig inte som det i vart fall.

Om hon skulle få för sig att anmäla något, hur får jag reda på det?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-05-05 08:00:44 följande:

Nej hon tror inte du är knäpp. Det hon kan skriva är beteendet, resonemanget och egenskaper. Kan också vara att hon är van att folk spelar ett spel, försöker manipulera osv men hon har sett ett mönster och läser mellan raderna. O m det skulle bli tal om en anmälan så kommer hon att informera dig om det. Det är inget som kommer som en blixt från klar himmel. 

Hon tror nog på det jag sagt. Vore orimligt att träffa mig så många gånger annars. Hon har pratat om semestern också. Det mesta har hon dragit ur mig bit för bit under många besök. Det är inget jag pratar om självmant. Sen lägger hon antagligen pussel och skickar ut provraketer.

Bra om jag får en heads up i så fall. Vet att tanken inte är främmande för henne. Hon har ställt frågor som tyder på det.

Vill du fortfarande mejla?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-05-06 11:11:16 följande:
    Och det är inte bra. Föräldrar vågar inte söka vård av rädsla för att bli av med sina barn.

Anmälningshysterin var inte så förr. Min äldstas pappa var alkoholist, inte "påbänkenalkis" utan han drack hemma. Visst visste en del att problemet fanns men ingen, ingen, körde med socskvaller. Ingen.
    Vården anmälde inte heller när pappan sökte hjälp för sitt missbruk, han bodde t o m på behandlingshem under en period. Blev det ett ärende hos soc? Nej.

Hade det varit idag så hade pappans högst sannolikt inte sökt vård och då hade det nog blivit väldigt svårt att bryta den destruktiva beteendet han hade.
    Jag är orolig för att bli tvångsintagen eller anmäld. Insatsen att gå dit är ganska stor för mig. Det är vad jag upplever.

Jag får höra att det är viktigt att jag känner förtroende och tillit. Samtidigt som jag får höra i nästa andetag om undantag och reservationer. Som dessutom är motsägesefulla och luddiga.
Svar på tråden När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?