• Anonym (Anonym)

Namn upptaget av hund

Nog för att jag hade tänkt mig att det här med namnval skulle bli svårt men nu har vi hamnat i en sits jag faktiskt inte hade kunnat föreställa mig. I början av graviditeten var det ett namn som dök upp nästan direkt, detta skrattades dock bort lika snabbt då svärföräldrarnas hund bär namnet. Nu har månaderna gått och vi har fortfarande inte hittat ett namn. Lite förslag har kommit upp från bådas håll men inget som känts bra för oss båda. Nu börjar vi känna att det är rejält synd att det enda namnet vi båda älskar är upptaget av hunden. 

Till saken hör att hunden är nästan tio år gammal och väldigt etablerad i familjen. Den är med överallt och älskad av barn och barnbarn. Vi träffas allihopa ofta.

Vad är rätt och fel i detta läge? Jag tänker inte så mycket på det praktiska utan mer på om det verkligen vore rätt av oss om vi tillslut valde det namnet? Jag vet inte hur svärföräldrarna skulle reagera men jag tänker mig att de skulle tycka att det var väldigt märkligt av oss. Tänker också att barnen i familjen som ju vuxit upp med hunden kommer bli väldigt förvirrade av vårt val. Samtidigt känns det här som vårt enda alternativ, vi älskar namnet och alla andra namn känns fel. 

Status mellan mig och min partner just nu är att vi undviker samtalsämnet då ingen riktigt mäktar med att ta i problemet..

• Svar på tråden Namn upptaget av hund
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-02 15:43:57 följande:

Låst mig har jag nog gjort vilket absolut kan ha att göra med det du skrev men också att jag är ganska envis generellt. Sen håller jag personligen inte med om att det borde vara ett problem att döpa barnet till samma sak men om svärföräldrarna tycker som du, att det är opassande, får vi helt enkelt respektera det och välja något annat. Kommer vara bitter men överlever. 

Men de måste inte respektera eran åsikt om vilken namn ert barn ska ha?
  • Anonym (M)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-02 15:54:10 följande:
    Men de måste inte respektera eran åsikt om vilken namn ert barn ska ha?
    Varför skulle de inte göra det? Bara för att de ogillar det så betyder det inte att de inte respekterar deras val. 
  • Anonym (Mm)
    Anonym (M) skrev 2024-05-02 16:02:20 följande:
    Varför skulle de inte göra det? Bara för att de ogillar det så betyder det inte att de inte respekterar deras val. 
    Varför inte, ja kanske eftersom deras åsikt påverkar TS och hennes man till den grad att de väljer bort namnet. Hade de respekterat TS och hennes man om vilket namn de vill att deras barn ska ha så hade de inte kritiserat namnvalet
  • Anonym (Matte/Farmor)
    OlleSQ skrev 2024-05-02 11:37:21 följande:

Är hunden redan 10 så har den inte så många år kvar. Ert barn däremot har ett helt liv framför sig och det är inte ert fel att dina svärföräldrar har valt en människonamn på ett djur. Jag måste säga att det är ett oskick och hur skall man göra om ens barn träffar en partner som har samma namn som ens hund/katt... Nej du kan inte träffa den då vår hund heter samma sak...

www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRg4M4/nar-basta-vannen-blir-som-sin-manniska

Alla mina hundar under 25 år har haft människobarn. 
  • Anonym (Hehe ..)

Hrm ... vårt barn heter samma som en hund som funnits i släkten. Drömmer  Den dog i och för sig 20+ år innan barnet föddes. Och barnet är inte döpt efter hunden, inspirationen kom från ett annat håll. 

• Anonym (Matte/Farmor)
    Anonym (Matte/Farmor) skrev 2024-05-02 16:26:07 följande:
    Alla mina hundar under 25 år har haft människobarn. 
    Haha, människoNAMN!!!
  • Anonym (MB)

Funderar på att göra samma sak, då det enda flicknamnet som jag och min sambo kan komma överens om är samma som på mina föräldrars hund. Hunden kommer nog leva 6-8 år till men jag ser på det som att man hedrar hunden, för hon är verkligen världens finaste hund och en familjemedlem om något. I usa heter ju pappor och söner samma bara att dem lägger till ett Jr, så jag säger go for it! 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (MB) skrev 2024-05-19 15:16:24 följande:

Funderar på att göra samma sak, då det enda flicknamnet som jag och min sambo kan komma överens om är samma som på mina föräldrars hund. Hunden kommer nog leva 6-8 år till men jag ser på det som att man hedrar hunden, för hon är verkligen världens finaste hund och en familjemedlem om något. I usa heter ju pappor och söner samma bara att dem lägger till ett Jr, så jag säger go for it! 

Då är vi verkligen i samma sits. Var en månad sen jag startade tråden men vi har fortfarande inte kommit på något vi båda gillar förutom hundens namn. Sambon har nämnt det för sina föräldrar och det verkar som att de inte tycker att det är en så big deal trots allt. Har du tagit upp det med dina? :) 
  • Anonym (MB)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-21 10:57:45 följande:
    Då är vi verkligen i samma sits. Var en månad sen jag startade tråden men vi har fortfarande inte kommit på något vi båda gillar förutom hundens namn. Sambon har nämnt det för sina föräldrar och det verkar som att de inte tycker att det är en så big deal trots allt. Har du tagit upp det med dina? :) 
    men skönt ju! Då är det ju bara go for it 😃 
    Vi har inte tagit upp de, det blir aktuellt när man vet att man får en dotter för vi hoppas starkt på en son för där har vi 2-3 namn klara som vi båda gillar 🥰 
    Jag tror dock mina föräldrar hade vart okej med de! För vi alla tycker ju namnet är väldigt fint, därav hunden fick namnet. Tror det har någon koppling till mammas släkting också 
  • Lynx123

Men...att uppkalla ett barn efter en älskad familjemedlem är väl jättefint - oavsett om den familjemedlemmen har ett, två, tre eller fyra ben?

• Anonym (S)

Men snälla, vilken diskussion!! Man kan ju inte "äga" eller "paxa" namn på något sätt! Vill ni verkligen ha detta namn till ert barn -vem vet, det kanske blir ert enda barn?- så är det väl självklart NI som bestämmer var barnet ska heta! Oavsett vad nån annan heter! Nu förutsätter jag att ni inte kommer döpa barnet till typ Pluto.... Alla mina djur har haft namn som jag tycker är generellt fina, aldrig att jag skulle se det som att jag på nåt sätt "äger" de namnen och att ingen unge i min omgivning någonsin kommer kunna heta det! Bara kul om andra tycker lika!
    Men jag har varit i situationen. Planerade barn med exet, och han hade sex äldre syskon så när vi diskuterade namn så var det alltid någon annan som hette så! Herregud, det skiter väl jag i???? Jag började med skydd igen. Får man kanske bara ett barn i livet så är det självklart jag och pappan som ska bestämma vad barnets ska heta, oavsett vad någon annan heter!! Ni behöver självklart inte "be om lov", vad är det för trams??

Svar på tråden Namn upptaget av hund