Anonym (...) skrev 2024-04-13 16:08:15 följande:
Kan berätta en sak för dig från verkligheten.
Pojkar som är utåtagerande i förskola/skola får ingen hjälp. Har flera gånger bevittnat hur dessa pojkar får leva rövare, slåss, spotta, svära, vara våldsamma mot andra elever och personal. Vi snackar förskolebarn och lågstadie. Det finns inga resurser att ta till med. Det ska sparas, sparas, sparas. Istället för att sätta in extra personal till barnet diskuteras det, skrivs handlingsplaner, verksamheten planeras efter dessa pojkar men inget blir bättre. Ingen personlig assistans mm, för har de ingen diagnos händer inget. Inte ens om de har diagnos händer något, för då har man ju ny information som man kan göra "strukturer" för personalen att följa. Dessutom OM man nu skulle få en resurs till barnet, så säger man inte att det är till det barnet för det är "utpekande"... De invandrade föräldrarna till barnet skrattar - "boys will be boys!". Det är nämligen halft eftertraktat att ha en pojke som "tar för sig" och är dominant. Känslor och gråt ses som svaghet, även hos små pojkar. Att skapa kaos är bra enligt dem, han går sin egna väg!
Det är bland annat dessa pojkar som sen springer fritt på gatorna och är gängkriminella. Jag har under mitt yrkesliv där jag varit verksam med barn kunnat säga "han kommer falla in i gängkriminalitet" och TYVÄRR haft rätt varje gång ca 10 år senare.
"Mycket snack men lite verkstad" är Sveriges melodi kring dessa barn. Det ska pratas, diskuteras, handlingsplaner, strukturer, uppföljning, samtal med föräldrar, med barnet, men föräldrar och barnet, ett samtal med specialpedagog osv osv. Det är fasen absurt, för INGET händer.
Ja, det är väl därför det ser ut som det gör i dessa länder, där pojkar uppfostras att ta för sig och vara dominanta. I dessa länder är det ju ändamålsenligt, för i en tuff och hård miljö med mycket våld och våldskapital går man ju under om man inte lärt sig att ta plats och bruka våld.
Är det det som kommer hända med våra svenska pojkar som uppfostras till att bli mjuka, medkännande och jämställda män?