• Less is more

    Pojkvän högstadiet

    Har alltid som.förälder tyckt att det verkar onödigt med pojkvän för tjejer på högstadiet. Jag har i förbifarten sagt att man i te behöver ha någon pojkvän när man är så ung.

    Men så en dag så satt han bara där när jag kom hem från jobbet. En pojkvän och hon fyller snart 15 år. Han verkar lugn och jättesnäll.
    Jag har sagt till min dotter att skola och fritidsintressen måste skötas.  Jodå säger hon. Jag frågar raktvut ifall hon har koll på skydd och ungdomsmottagningen om.hon behöver. Samtidigt känns det helt knäpp. Som.att jag uppmuntrar sexuella relationer. Det gör jag inte. Dels så.måste hon skydda sig - sen är det tråkigt med stämpeln att man är lösaktig.

    Hur gör ni andra? Går ni iväg med era döttrar till en barnmorska för lämpligt preventivmedel eller förbjuder ni pojkvänner?

    /mamma

  • Svar på tråden Pojkvän högstadiet
  • Mortiscia80

    Hur tänker du att du ska kunna förbjuda kärlek...? Självklart får barn och tonåringar ha flick/pojkvän och lika självklart pratar man med sina barn i början av puberteten om vikten av att skydda sig. När de fyller 15 år ger man dem ett paket kondomer (som de så klart öppnar privat). P-piller slarvas det lätt med och det är en sak man kan vänta med. Det finns annars så klart p-spruta och annat som är säkrare, men själv rekommendrar jag att man iaf är i en varaktig relation då, inte bara efter någon månad.

  • Less is more

    Nä, det går ju inte att förbjuda kärlek och relation.

    Samtidigt så skulle jag känna mig som en horig mamma om jaf ger min dotter kondomer. Jag skulle vilja att de var mer oskuldsfulla, håller varandra i handen och går på bio bara.  Men jag tror de gör mer än så. Jag knackade på för att ge en efterrätt efter middagen - då öppnade min dotter i bh och trosor bara.

    Jag är lite chockad. Jag var mycket mer blygsam.som tonåring. Jag är inte särskilt "vulgär" nu heller..Tycker inte attbjag uppmuntrat ett tidigt sexliv faktiskt. Hon är ju så ung!

  • MsM84

    Du kommer aldrig kunna stoppa en tonåring från att ha en relation eller sex. Du kan däremot se till att den hemlighåller det för dig och inte vågar prata med dig när det behövs. Även om du tycker att du vet bättre och har erfarenhet så behöver man lära sig själv och få erfarenheter själv.

  • Less is more
    callmepreggoornot skrev 2024-04-07 16:32:20 följande:

    Tappade nästan hjärnceller bara av att läsa detta.


    Vad menar du?

    Är du ung själv eller har du  tonårsbarn?
  • Less is more
    MsM84 skrev 2024-04-07 16:33:03 följande:

    Du kommer aldrig kunna stoppa en tonåring från att ha en relation eller sex. Du kan däremot se till att den hemlighåller det för dig och inte vågar prata med dig när det behövs. Även om du tycker att du vet bättre och har erfarenhet så behöver man lära sig själv och få erfarenheter själv.


    Ja, men där man inte vill hamna är att hon råkar bli gravid nu i tonåren eller går in/ ur lösa relationer.
  • callmepreggoornot
    Less is more skrev 2024-04-07 16:40:41 följande:
    Vad menar du?

    Är du ung själv eller har du  tonårsbarn?

    "Har alltid som.förälder tyckt att det verkar onödigt med pojkvän för tjejer på högstadiet. Jag har i förbifarten sagt att man i te behöver ha någon pojkvän när man är så ung."

    "jag har sagt till min dotter att skola och fritidsintressen måste skötas. "
    "Samtidigt känns det helt knäpp. "
    "sen är det tråkigt med stämpeln att man är lösaktig"

    "
    Samtidigt så skulle jag känna mig som en horig mamma om jaf ger min dotter kondomer. Jag skulle vilja att de var mer oskuldsfulla, håller varandra i handen och går på bio bar"


     


     


    Och du frågar mig om jag är ung eller har tonårsbarn, vad är detta ens???

  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 16:31:06 följande:

    Nä, det går ju inte att förbjuda kärlek och relation.

    Samtidigt så skulle jag känna mig som en horig mamma om jaf ger min dotter kondomer. Jag skulle vilja att de var mer oskuldsfulla, håller varandra i handen och går på bio bara.  Men jag tror de gör mer än så. Jag knackade på för att ge en efterrätt efter middagen - då öppnade min dotter i bh och trosor bara.

    Jag är lite chockad. Jag var mycket mer blygsam.som tonåring. Jag är inte särskilt "vulgär" nu heller..Tycker inte attbjag uppmuntrat ett tidigt sexliv faktiskt. Hon är ju så ung!


    Ursäkta...? Du kallar din dotters beteende för horigt? Fy fan alltså.... Det är inget fel med att ha sex i hennes ålder och bara för att du hade en annan inställning så ska du verkligen inte döma henne för det.

    Att ge kondomer är väl bättre än att bli mormor, eller hur? Det betyder inte att du uppmuntrar sex utan skydd!
  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 16:43:43 följande:
    Ja, men där man inte vill hamna är att hon råkar bli gravid nu i tonåren eller går in/ ur lösa relationer.
    Det ena kan du stötta henne i genom att ge kondomer, det andra har du inte med att göra och borde ärligt talat inte bry dig om.
  • Less is more
    Mortiscia80 skrev 2024-04-07 16:46:55 följande:
    Det ena kan du stötta henne i genom att ge kondomer, det andra har du inte med att göra och borde ärligt talat inte bry dig om.
    Har du själv tonåringar..Tycker du själv att ddt är så enkelt att ge din 14/15-åriga dotter kondomer?

    Jag har aldrig ens själv köpt kondomer själv i hela mitt liv.
Svar på tråden Pojkvän högstadiet