Less is more skrev 2024-04-08 06:51:20 följande:
Lägg av nu.....Din karriär eller familj har inget att göra med min frågeställning.
Vilka preventivmedel använder unga tonåringar nuförtiden som är i relation?
Det blev stressigt för mig nu när jag upptäckte att hon är i en relation. Hon svarar att hon känner till ungdomsmottagning så nu gäller att hon förstår att hon måste dit.
Det finns bara ett enda godtagbart preventivmedel och det är kondom (femidom också tekniskt sett men inte så många som använder det). Man måste tänka på sjukdomar också, inte bara graviditet. Om man mest oroar sig för graviditet så kan man ha kondom eller p-spruta, p-stav, p-ring. Egentligen allt utom p-piller eftersom det är lätt att det blir fel.
Hur som helst så är det INTE upp till dig att fundera på vad hon ska ha och hon kommer att få information om detta från en professionell och kunnig person, OM din dotter VÄLJER att gå till Umo eller någon annan inom vården. Det är inte upp till dig att försöka tvinga henne dit och ju mer du tjatar desto större sannolikhet att hon inte går dit alls. Om du vill att hon ska få alla möjliga problem med sexlivet kör du vidare på din linje, eller så har ni ett lugnt och sansat samtal om att det är viktigt att skydda sig och att det vore BRA om hon gick till Umo och skaffade sig något slags skydd. Om du tjatar eller babblar på om att killar inte vill vara med tjejer som varit med många så kommer du skapa psykologiska men som kan hålla i sig resten av livet, och att hon kanske inte vågar be killar använda skydd när de har sex. Tänk lite!!