• Less is more

Pojkvän högstadiet

Har alltid som.förälder tyckt att det verkar onödigt med pojkvän för tjejer på högstadiet. Jag har i förbifarten sagt att man i te behöver ha någon pojkvän när man är så ung.

Men så en dag så satt han bara där när jag kom hem från jobbet. En pojkvän och hon fyller snart 15 år. Han verkar lugn och jättesnäll.
    Jag har sagt till min dotter att skola och fritidsintressen måste skötas.  Jodå säger hon. Jag frågar raktvut ifall hon har koll på skydd och ungdomsmottagningen om.hon behöver. Samtidigt känns det helt knäpp. Som.att jag uppmuntrar sexuella relationer. Det gör jag inte. Dels så.måste hon skydda sig - sen är det tråkigt med stämpeln att man är lösaktig.

Hur gör ni andra? Går ni iväg med era döttrar till en barnmorska för lämpligt preventivmedel eller förbjuder ni pojkvänner?

/mamma

• Svar på tråden Pojkvän högstadiet
  • Cathariiina
    Less is more skrev 2024-04-07 16:43:43 följande:
    Ja, men där man inte vill hamna är att hon råkar bli gravid nu i tonåren eller går in/ ur lösa relationer.
    Du har fått två nedåttummar på detta inlägg. Jag fattar inte det. Vilka är dessa som tycker att det är bra att en flicka blir gravid i tonåren, eller går in och ut ur lösa relationer? Kan ni förklara er?
  • Cathariiina
    Mortiscia80 skrev 2024-04-07 16:46:55 följande:
    Det ena kan du stötta henne i genom att ge kondomer, det andra har du inte med att göra och borde ärligt talat inte bry dig om.
    Det är väl klart att man måste bry sig om sina barn! Förvånad
  • Mortiscia80
    Cathariiina skrev 2024-04-08 10:39:19 följande:
    Det är väl klart att man måste bry sig om sina barn! Förvånad
    Bry sig om sina barn ja, men INTE hur hon sköter sina relationer!
  • Cathariiina
    Mortiscia80 skrev 2024-04-07 17:09:57 följande:
    Vissa människor gör det, har inte med kön att göra. Hoppas du håller inne med de där tankarna till din dotter iaf! Hon kommer må skit om du pratar på det här sättet med henne. Vill du att hon ska känna sig som en bilig hora bara för att hon gör något som är helt naturligt..?
    Fast att det är "naturligt" är ingen ursäkt för ett slampigt beteende. Vi är faktiskt inte några djur längre. (De flesta av oss.) I ett mänskligt samhälle måste det finnas uppförande- och umgängesregler, trots - eller just på grund av - att vi även har drifter kvar sedan vi var apor.
  • Hejhoppgummi
    Cathariiina skrev 2024-04-08 10:37:39 följande:
    Du har fått två nedåttummar på detta inlägg. Jag fattar inte det. Vilka är dessa som tycker att det är bra att en flicka blir gravid i tonåren, eller går in och ut ur lösa relationer? Kan ni förklara er?
    det finns noll och ingen korrelation med att förespråka kvinnlig sexualitet med att förvägra skydd, jag har inte i ett endaste inlägg sagt att preventivmedel inte borde nyttjas. det är tonen ni mammor har mot era döttrar, att ni tror och vill få era döttrar att tro att deras värde baseras på deras eventuella sexliv. Är en sexuellt aktiv kvinna värd mer än en som inte är? är en snygg kvinna mer värd än en mindre snygg? Är en vit kvinna mer värd än en mörk? Eller är kvinnans värde lika stort oavsett?
  • Hejhoppgummi
    Cathariiina skrev 2024-04-08 10:42:17 följande:
    Fast att det är "naturligt" är ingen ursäkt för ett slampigt beteende. Vi är faktiskt inte några djur längre. (De flesta av oss.) I ett mänskligt samhälle måste det finnas uppförande- och umgängesregler, trots - eller just på grund av - att vi även har drifter kvar sedan vi var apor.
    Jasså? Slampigt beteende? så din dotter skulle alltså få ett lägre värde desto fler sexpartners hon har? Skulle hon också få lägre värde om hon är homosexuell? Tänk om hon varken får naturligt stora bröst eller röv? Ja tänk vilket lågt värde hon måste få då? Eller hur går tankarna? Det är sorgligt att det finns mammor som inte vill uppfostra sina döttrar till starka kvinnor som vet sitt eget värde
  • Mortiscia80
    Cathariiina skrev 2024-04-08 10:42:17 följande:
    Så du är lika dömande som ts, bra att veta. Tur att det finns gott om andra vuxna som kan hjälpa ungdomar med terapi när de blir nedtryckta av sina egna föräldrar och får med sig skamkänslor som räcker i åratal framöver. Har verkligen inget mer att säga dig.
  • Less is more
    Cathariiina skrev 2024-04-08 10:30:58 följande:

Det hände gudskelov inte här, och nu är dottern 22 år och utflyttad. Jag vet att hon har haft en pojkvän - sedan hon flyttade hemifrån - men på vilken nivå det var vet jag inte. Det blev inte långvarigt. 

Jag tror att jag skulle ha haft väldigt svårt för ämnet, om det hade kommit upp medan hon bodde hemma. Det är ju som du säger: pratar man om preventivmedel så är det precis som att man ger sin välsignelse till en alldeles för tidig utomäktenskaplig förbindelse, men gör man det inte så kan konsekvenserna för dottern bli livsavgörande. Å andra sidan kanske man ska kunna lita på idag, att de får denna upplysning i skolan och även genom kamrater och på internet?

Utomäktenskaplig förbindelse tänker vi föräldrar inte så mycket på. Men lämpligt p-medel för vår unga dotter som nu verkar vara i en relation med en jämnårig. Klurigt...har sagt åt henne att gå till ungdomsmottagningen. Tror det är enklast för henne att vända sig dit.
  • Krocko
    Less is more skrev 2024-04-08 11:59:43 följande:
    Utomäktenskaplig förbindelse tänker vi föräldrar inte så mycket på. Men lämpligt p-medel för vår unga dotter som nu verkar vara i en relation med en jämnårig. Klurigt...har sagt åt henne att gå till ungdomsmottagningen. Tror det är enklast för henne att vända sig dit.
    Jag tror också det bästa är att du får henne att gå till ungdomsmottagningen. Jag följde med min dotter ett par gånger när hon var yngre, kanske 13 eller 14, men jag satt i väntrummet. Hon hade väldigt svår PMS så hon behövde ha något för det. Någon gång i början var jag inne hos barnmorskan en stund i början av samtalet för att förklara vad problemet var och sen i väntrummet. 

I samma veva så pratade de om preventivmedel också så det var ju bra!

Du kan väl fråga din dotter om hon vill ha sällskap dit eller gå själv? 
  • elsi
    Less is more skrev 2024-04-07 16:15:00 följande:
    Pojkvän högstadiet

Har alltid som.förälder tyckt att det verkar onödigt med pojkvän för tjejer på högstadiet. Jag har i förbifarten sagt att man i te behöver ha någon pojkvän när man är så ung.

Men så en dag så satt han bara där när jag kom hem från jobbet. En pojkvän och hon fyller snart 15 år. Han verkar lugn och jättesnäll.
    Jag har sagt till min dotter att skola och fritidsintressen måste skötas.  Jodå säger hon. Jag frågar raktvut ifall hon har koll på skydd och ungdomsmottagningen om.hon behöver. Samtidigt känns det helt knäpp. Som.att jag uppmuntrar sexuella relationer. Det gör jag inte. Dels så.måste hon skydda sig - sen är det tråkigt med stämpeln att man är lösaktig.

Hur gör ni andra? Går ni iväg med era döttrar till en barnmorska för lämpligt preventivmedel eller förbjuder ni pojkvänner?

/mamma

Jag tycker över lag att man inte som förälder har rätt att bestämma såna saker över sitt barn. Man förbjuder inte relationer, och man inser att barnen är sina egna personer som växer upp och fattar alltmer egna beslut kring sina liv.

Däremot bör man diskutera och informera om eventuella risker och ansvar. Jag skulle kunna ta med min tonåring och skaffa preventivmedel, absolut. Eller informera om hur man går till väga om tonåringen vill sköta det själv. Och även diskussion om samspel, samtycke, hur man är mot varandra, att inte gå med på något man själv inte vill osv. Minst lika viktigt som att undvika graviditet eller könssjukdomar.
Svar på tråden Pojkvän högstadiet