• Less is more

Pojkvän högstadiet

Har alltid som.förälder tyckt att det verkar onödigt med pojkvän för tjejer på högstadiet. Jag har i förbifarten sagt att man i te behöver ha någon pojkvän när man är så ung.

Men så en dag så satt han bara där när jag kom hem från jobbet. En pojkvän och hon fyller snart 15 år. Han verkar lugn och jättesnäll.
    Jag har sagt till min dotter att skola och fritidsintressen måste skötas.  Jodå säger hon. Jag frågar raktvut ifall hon har koll på skydd och ungdomsmottagningen om.hon behöver. Samtidigt känns det helt knäpp. Som.att jag uppmuntrar sexuella relationer. Det gör jag inte. Dels så.måste hon skydda sig - sen är det tråkigt med stämpeln att man är lösaktig.

Hur gör ni andra? Går ni iväg med era döttrar till en barnmorska för lämpligt preventivmedel eller förbjuder ni pojkvänner?

/mamma

• Svar på tråden Pojkvän högstadiet
  • Mortiscia80
    Jagäterkeso skrev 2024-04-07 18:43:32 följande:

Hur hanterar man sådant som bonusmamma, när bonusdottern frågar om sådant? Jag skvallrade för både hennes pappa och mamma med resultatet att hon var skitsur på mig i säkert 6 månader...så det är inte en aktuell grej men vad BORDE jag gjort istället? Borde jag bara åkt in till ungdomsmottagningen med henne utan att säga nåt till hennes mamma och pappa? 

Ja självklart skulle du ha hållit tyst och tagit vara på det förtroendet! Nu har du skadat flera relationer på kuppen.
  • Less is more
    Jagäterkeso skrev 2024-04-07 18:43:32 följande:

Hur hanterar man sådant som bonusmamma, när bonusdottern frågar om sådant? Jag skvallrade för både hennes pappa och mamma med resultatet att hon var skitsur på mig i säkert 6 månader...så det är inte en aktuell grej men vad BORDE jag gjort istället? Borde jag bara åkt in till ungdomsmottagningen med henne utan att säga nåt till hennes mamma och pappa? 

Som bonusmamma tänker jag att man får nämna det för pappan bara. Så får han prata med dottern och be henne kontakta ungdomsmottagningen.

Men pappan vet väl också att dottern har en relation?
  • Less is more
    Mortiscia80 skrev 2024-04-07 18:45:33 följande:
    Verkligen lågt...!!
    Absolut inte. Långt ifrån.
  • Less is more
    callmepreggoornot skrev 2024-04-07 18:40:05 följande:
    Less is more skrev 2024-04-07 18:29:45 följande:
    Nu behöver jag inte säga något om det. Hon har en pojkvän som verkar snäll och trevligt.

Men om jag typ OM ett par år misstänker att min dotter ligger runt - så kommer jag absolut be henne lugna ner sig och vara mer selektiv.

Yippi här ökade verkligen troligheten. Om det nu vore troligt kan du räkna med en dotter som inte kommer ha en nära relation med dig som vuxen och säkerligen många som precis som här undrar hur en person som har en tonåring idag fortfarande kan tänka så såhär utan att skämmas????

Menhejhopp.

Skämmas för vaddå - att man pratarbmed varandra och ber dottern tänka till lite i så fall.  
  • Mortiscia80
    Less is more skrev 2024-04-07 18:54:50 följande:
    Absolut inte. Långt ifrån.
    Att hålla på med slut shaming mot sin egen dotter? Jo det är riktigt lågt ts! Du ska inte lägga dig i hur hon har sex, oavsett om hon är oskuld till 30+ eller ligger med 30+ personer innan hon är 20 år.
  • Meddelande borttaget
  • Hejhoppgummi
    Less is more skrev 2024-04-07 18:20:07 följande:
    Det är inte vad jag tycker.- men killar / män vill inte ha tjejer/kvinnor som legat runt för mycket. Hon är i debutålder iofs - så vad hon gör nu behöver inte säga nåt om vad hon gör eller inte gör senare.
    när ska kvinnor sluta bry sig om vad män eller killar vill ha? mitt värde som kvinna baseras inte på vad män tycker om mig eller antal sexpartners jag haft. kvinnor har exakt lika mycket rätt att njuta av sex och sin kropp som män har, vi har inget att dölja. det är vidrigt att det fortfarande finns morsor och farsor som ska skuldbelägga kvinnors frigörelse. Mitt liv, min kropp, mitt val.
  • Meddelande borttaget
  • Hejhoppgummi
    Less is more skrev 2024-04-07 20:16:40 följande:
    Ditt troll, du gör som du vill.

Den här tråden har spårat ur nu.Min undran var framför allt vilka preventivmedel en ung tonåring har nu förtiden. Jag kunde ha uttryckt det mer så.

Nu blev det istället en tråd där du bland annat landar i att unga tjejer kan vara hur promiskuösa som helst. Men det är inte sunt ur ett hälsoperspektiv..Desdutom vill inte så många killar bilda familj med någon som legat runt för mycket - oavsett vad du tycker om det eller inte. Du blir inget flickvänsmaterial. Många killar och män uttrycker det på sociala medier. 
    Och jag bryr mig inte om vad dessa män uttrycker, det borde inte du heller göra. om du ger din dotter en bra och trygg uppväxt borde du lära henne detsamma, inte skuldbelägga henne, inte lära henne hur hon ska vara för någon annan. Hon existerar för sig själv. Inte för dig och absolut inte för män. Jag har egen lön, högre än många mäns, äger min egen bostad, kan skaffa ivf på egen hand. Varför skulle jag då bry mig det minsta av en ynklig man anser? Fler kvinnor borde självförverkliga sig själva för sin egen skull. 
Svar på tråden Pojkvän högstadiet