• EpicF

Vem ska köpa kläder?

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 13:33:20 följande:
    EpicF skrev 2024-04-12 13:14:54 följande:

Hermis123: Socialtjänsten skulle snarare undra varför inte barnet hade med sig ombyteskläder vid umgänge. Vilket barnet borde ha eftersom det inte finns hos pappan. 

Och det är förövrigt inte märkligt att skicka med kläder vid umgänge. 

Det FINNS ombyte hos pappan, bara inte extra ytterkläder.

Uppenbarligen så används ytterkläder. Också av pappan. Så varför är det onödigt att skicka med lämpliga ytterkläder, som vilken annan Nora.la ansvarstagande vuxen förälder skulle göra? 

Så bra att det finns ombyte till pappan. Då är nästa steg för dig att agera ansvarstagande vuxen förälder och ta på barnet lämpliga ytterkläder inför barnets umgänge med pappan. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 13:47:12 följande:
    För att de aldrig går ut.
    Och ändå då har det två gånger och kommer säkerligen hända igen. 

Du gör en höna av en fjäder. Skapar ett problem som inte finns. Det är inte att samarbeta med den andre föräldern. 

Båda ni verkar ha stora sammarbetssvårigheter och brister i erat föräldraskapet. Den enda det går ut över är erat stackars barn. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 14:59:42 följande:
    Så för att ni inte får medhåll från mig så är det ok att vara elak...?
    Det är elakt mot sitt barn att inte se till att barnet har lämpliga ytterkläder när denne ska umgås med sin pappa.

Lämpliga ytterkläder ska barnet ha på sig oberoende om de ska ut eller inte. Det ingår I föräldraskapet och är normalt. 

Det du gör är onormalt, brister i föräldraskapet, hämnd på pappan och ända som det för ut över är ditt barn. 
  • EpicF

Ts, det spelar ingen roll om de går ut vartannat år.  DU ska oavsett se till att barnet har lämpliga ytterkläder när han ska umgås med sin pappa. Det är din plikt som förälder och ingår i ett normalt föräldraskap. 

Hade du var varit under 25 år så hade jag kunnat förstå att du inte tänker på det eller förstår men du säger själv att du är över 40 år och då blir det ännu märkligare. 

• EpicF
    Kammen320 skrev 2024-04-12 16:51:05 följande:
    Fast han hade ju inte jacka på sig (bara en tunn fleecejacka?) o dessutom foppa-tofflor. Nu har dom ju gått ut 2 ggr på en månad, så börja klä på sonen ordentligt istället? Dom kanske går ut mer nu då det börjar bli vår, förhoppningsvis. O ja, det kanske blir jobbigt att få honom att klä på sig i början, men barn vänjer sig snabbt. Så det kan ju vara värt att ta striden så han inte får skäll av pappan dessutom. Att du tycker att du curlar pappan genom att klä på sonen ordentligt är ju ditt problem. Börja tänka att du gör det för sonens skull, så han kan få leka ute utan att få skäll av pappa om han smutsar ner sig, istället för att se det som att det är nåt du gör för pappan. 
    Är väl det ts ser som ytterjacka
  • EpicF
    Kammen320 skrev 2024-04-12 17:01:58 följande:
    Fast hon tyckte ju också att det inte var lämpliga kläder att gå ut o leka i...
    Ja. Hon svänger endel i sina svar...
  • EpicF
    EnAnonumius skrev 2024-04-12 20:46:47 följande:
    I andra inlägg hade du skrivit "flera par jeans".

Så hur skulle man kunna tolka "flera par" som "tre par"? Du får ju att definitionen på "flera par" är ju olika för olika människor.

Skriv i klarspråk i fortsättningen så slipper du att  bli "sur och uppgiven", när folk inte kan gissa sig till vad du menar dina lite luddigt formulerade texter.
    "Flera par" brukar nog de flesta tolka som 5 par och uppåt. Men absolut inte tre par. 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-13 09:51:54 följande:

Alltså jag är i chock över hur mycket människor hoppar på dig! 

Läser du verkligen samma tråd som oss övriga? 🤔
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 10:15:31 följande:
    Så enkelt är det inte pga kroppsformen på sonen. Många byxor ramlar av höfterna, han kan tycka att de sitter olika tight runt benen osv.
    Och du har aldrig kommit på att man kan skicka tillbaka byxorna som inte passar? 

Precis som i butike  kan man köpa, pröva i lugn och ro hemma och skicka tillbaka om det är fel storlek. 

Har man inte tid med näthandling får man ta sig till att gå till affären irl. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 10:15:19 följande:
    Ja, annars vet man inte om de passar och de jeans vi redan har är köpta irl. Tröjor är en sak men byxor och skor måste provas irl.

Du tror att ett troll skulle orka hålla en tråd vid liv i flera hundra inlägg?? Fult påhopp verkligen!! Tänker inte svara dig mer.
    Är väl lite det ett troll gör.... 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 10:18:28 följande:
    Ja man undrar ju verkligen om det skulle låta så i en diskussion irl. Jag undrar helt enkelt vem som har det lagliga ansvaret för att köpa ett par byxor för utelekar. Då behöver man inte anklaga en ts för ditten och datten och bråka och försöka vrida saken till något annat märkligt. Kanske jag hädanefter bara ska strunta i svar som inte har med ursprungsfrågan att göra, folk begriper ändå inte hur min situation ser ut och jag orkar inte försöka förklara mer.
    Finns ingen av föräldrarna som har det "lagliga ansvaret att köpa utekläder". Men eftersom du får underhållsbidrag så ska du också stå för allt av kläder etc. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 14:47:21 följande:
    Ja just nu behövs väl knappt överdragsbyxor heller, jeans duger utmärkt. Har sagt åt honom att det är de som gäller framöver om han ska ut. Och nej, det är inte kränkande att han ska ha sådana byxor när det knappast finns några alternativ, det blir inte ljusa chinos iaf. Han har tidigare tyckt att det gått utmärkt, han har bara en period där han ogillar allt annat än mysbyxor, och det kan han ju inte leka ute i.
    Normalt sätt så kan ett barn absolut leka ute i mjukisbyxor. Blir de smutsiga så tvättar man de med både förbehandling och rätt tvättmedel.

Detta är dock något du inte verkar klarar av vilket innebär att du måste slänga byxorna. 

Så antigen så får du lära dig att tvätta, ha på överdragsbyxor (som faktiskt också är normalt denna årstiden) eller lära din son att använda jeans. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 13:42:58 följande:
    Du borde veta att det inte bara är att "ta sig tiden". Den finns inte rent fysiskt jämt att ta av.
    Du har minst två timmar att köpa ett par byxor när barnet är till pappan. Så kan han testa byxorna när han kommer från pappan. Är det fel så lämnar du tillbaka de när han till pappan dagen efter. 

Du gör det svårare än det är. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:06:16 följande:
    Ett par skulle jag faktiskt ha råd med, men jag undrar så klart om jag kan begära det av pappan istället eftersom det är där barnet är. Var går liksom gränsen mellan ombyten (som pappan ska köpa in) och ett par jeans (som KAN ses som ombyte)? Jag har ett liv i övrigt också och har inte alltid tid att ta av. Pappan kan ju ta med sonen till en affär då och köpa ett par när de har umgänge, istället för att sätta ungen framför en skärm hela dagarna.
    Nej, du kan inte begära det av pappan. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 15:26:42 följande:
    Jo jag vet, men man ska ha tiden också. Nu lär det inte bli gjort förrän tidigast nästa helg.
    Varför inte nu? Skippa att skriva på fl och åk och köp en par byxor istället. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 15:35:44 följande:
    JAG ÄR SJUK OM DU MISSADE DET!!
    Ja, det har jag missat. 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?