• Hermis123

Vem ska köpa kläder?

olof 45 skrev 2024-04-10 13:27:08 följande:
    Då har du inte läst på ordentligt. 

betalar man udnerhåll har man "fullgjort sin underhållsplikt," med undantag bara av mat och hygien på umgängesdagarna.

Allt det som barnet behöver (och hit räknas givetvis kläder) står boedenföräldern för.

Detta för att man ska undvika diskussioner om huruvida umgängesföräldern "bidrar tillräckligt" med inköp av kläder. ALLA dessa kostnader är istället inkluderade i uträkningen av underhåll. Ena föräldern betalar underhåll, andra föräldern inhandlar kläder. 

Du blandar ihop saken med det vanliga vecka-vecka (=inget underhåll) situationen - som inte är aktuellt här! 

Förstår du nu? (menat vänligt)
    Jo jag har läst! Och det står precis att umgängesföräldern ska ha extra kläder?ombyte ifall barnet behöver byta kläder, eller om barnet behöver kläder till någon aktivitet Som umgengesföröldern ska göra! Det står ingenstans att man ska köpa extra kläder till ungängesföräldern. Man är inte ens slav för att man får underhåll!!
  • Hermis123
    EnAnonumius skrev 2024-04-10 14:53:54 följande:
    Om det är VV boende och inget underhåll utgår, ja då skall föräldrarna själva lösa kläderna för "sitt hem"..

Men betalas det underhåll, då har ju den betalande föräldern gjort sitt, och då får boendeföräldern fixa med kläderna om man så skall stoppa ned det i en plastpåse, alternativt skicka dit lite kläder till icke boende föräldern, så barnet slipper springa med liten väska/påse. 

Som i TS fall så är ju barnet hos pappa några timmar c:a 3-4 dagar och då kan TS skicka med ytterkläder.. Ville inte  barnet ha på så ytterkläderna, så får ju TS skicka med det påse.
    Nej, det gäller inte ombyte ifall kläderna behöver bytas om! Det ska ungängesföräldern sköta Eller kläder till en spec aktivitet!  Barnet Har redan kläder på sig, om dom behöver bytas om är det umgengesförälderns uppgift! 
  • Hermis123
    olof 45 skrev 2024-04-10 16:00:11 följande:
    Källa på det tack!

(Tror du fått saken fullständigt om bakfoten nämligen)

• Hermis123

Dessutom Finns inte ens någon lag som just säger att  det boende förälderns uppgift att köpa alla kläder heller, utan vara Praxis från tidigare domar!

• Hermis123
    molly50 skrev 2024-04-11 14:51:47 följande:
    Ja,men uppenbarligen så tar ju pappan med barnet ut ibland.
    Saker kan ju ändras även om han inte säger till dig att de ska ut.
    Jag såg länken. Men om han inte skaffar kläder att ha som ombyte hemma hos sig så får ju du göra det.
    Annars kan ju det ju ses som att du inte vill samarbeta också.

Ok. Vad är då problemet? Det finns bra och mindre bra tvättmedel också.
    Det har jag egen erfarenhet av.
    Jaha, lätt det är för er. Om pappan inte tar ansvar då ska mamman ta ansvar för pappans skull, om men om mamman inte vill ta ansvar för pappans skull då har hon samarbetssvårigheter?   Det är väl därför kvinnor blir utbrända idag, när sånna som er finns!
  • Hermis123
    EnAnonumius skrev 2024-04-11 17:06:07 följande:
    Men nu får du väl ge dig? Vem eller vilka i denna tråden har hävdat att TS skall ta ansvar för "pappans skull"? 🙄

Och om pappan inte tar ansvar skall mamman skita i att ta ansvaret? Det drabbar ju barnet och inte pappan i så fall.  Eller vad menar du?

OM pappan inte köper in ett ombyte så måste ju TS ta ansvaret och fixa fram ombyte. Man gör det fasiken inte för "pappans skull",  man gör det för barnets skull.

Sedan så var TS snäll och gjorde ditt jobb, länkade till sidan du skärmdumpade från, bara för att du är för lat att slänga med länk och/eller inte förstår att det är inte andras jobb att leta upp DINA källor.

Ingenstans så står det i den texten att pappan "SKA" köpa ombyten.. Det står visserligen att det är en praxis. Praxis är ett snyggare ord för "tumregel", dock så finns det inget "lagligt krav" på att umgänge föräldern skall betala för extra kläder för ombyte.

Vad som faktiskt står på den sidan är att man har då som praxis att barnet skall ha tillgång till mat, extrakläder, hygienartiklar. Hur man löser det i praktiken är ju upp till föräldrarna. Men det finns inga lagfästa regler på hur det skall lösas. Vilket är upplyst på hemsidan att det finns inga lagfästa regler på hur det skall lösas,.
    För det första, man är inte lat Bara för att du inte fick en länk. Nummer två så visar du ditt rätta ansikte när du går på personliga påhopp mot mig för att jag bevisa dig att hon är inte skyldig att fixa ombyte till Barnens pappa, för som du ser så finns ingen lag om att ta ska fixa det heller! Däremot kan en pappa inte hävda sig ansvarig om han inte ens har ett par byxor i sitt hem För sin son?  Det skulle inte se fint ut för någon som hävdar rätt till umgänge men inte ens har ett par byxor För sitt barn! Om pappan inte kan ta ansvar då kanske han inte ska ha sitt Barn så mycket som han Får nu! Så gå fixa ditt miserabla liv som du verkar ha istället för att hoppa på mig och t och låt oss diskutera ifred!
  • Hermis123
    molly50 skrev 2024-04-11 18:18:20 följande:
    Eftersom pappan verkar vara en slarver så får väl TS se till att barnet har riktiga kläder på sig när det ska ut.
    Och se till att det finns ombyte hos pappan om han inte har ordnat med det själv.
    Men du tycker kanske det är helt i sin ordning att skicka ut ett barn i tunna kläder och foppatofflor när det är kallt ute?
    När har jag sagt att det är ok att skicka barnet i Foppa tofflor? Tvärtom jag själv skrev att ts ska klä barnet utifrån vädret där och då! Men farsan ska ha ombyte och extra kläder hem hos sig, i slutändan en ensamstående mamma har redan mycket på sitt huvud och ska definitivt inte ta ännu Mer ansvar än vad hon redan gör för att fixa kläder till en pappa som inte bryr sig! Om han inte ens kan ha ett par byxor för att byta om sitt barn, då ska han inte kräva umgänge med sitt barn , kanske ska den minskas? Vill ha ditt barn ta ansvar, punkt! Om ts frågar mannen om dom ska ut för att skicka rätt kläder och hans svarar nej men sedan går ut med barnet i fel kläder, är hans oansvarig, punkt! Att skrika på sitt barn Som blev smutsigt är olämpligt, punkt! Ts ska absolut ha en jacka och ett par skor på Barnet, när den Ska till pappa, men mer än så inte! Hon ska inte slita ut sig mer, hon har säkert ett heltidsjobb Och är ensamstående på heltid, hon har mycket i sitt huvud för att också se till att fixa en massa till en pappa som inte bidrar med ett jävla skit förutom att bråka med både henne och sonen!
  • Hermis123
    molly50 skrev 2024-04-11 18:18:20 följande:
    Eftersom pappan verkar vara en slarver så får väl TS se till att barnet har riktiga kläder på sig när det ska ut.
    Och se till att det finns ombyte hos pappan om han inte har ordnat med det själv.
    Men du tycker kanske det är helt i sin ordning att skicka ut ett barn i tunna kläder och foppatofflor när det är kallt ute?
    Nej, hon måste inte alls köpa ombyte till pappan. Det har vi konstaterat. 
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:31:14 följande:
    Det är inte samarbetssvårigheter, fortfarande. Dessutom betalar han inte en krona faktiskt, jag får pengar via FK och de har hittills inte krävt honom på något.

Ja men jättelera, verkligen. Suck... Och tygerna är som jag sagt flera gånger helt normala kläder som vem som helst köper i vilken butik som helst. Nästa steg är väl kevlar...
    Även om hand skulle betala underhåll är du inte skyldig att köpa ombyte till hans hem! underhålls ska täcka en Del kostnader som du har eftersom du är heltids förälder! Du är inte hans slav!
  • Hermis123
    molly50 skrev 2024-04-11 18:28:09 följande:
    Du verkar ju inte vilja se till att han har ombyte hemma till barnet t ex.
    Och eftersom det är han som betalar underhåll så är det väl du som ska köpa kläderna.

Ok. Då måste det vara en ordentlig lera där du bor om den fastnar så hårt i kläderna.
    Eller så är tyget inte det bästa.

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:31:14 följande:
    Det är inte samarbetssvårigheter, fortfarande. Dessutom betalar han inte en krona faktiskt, jag får pengar via FK och de har hittills inte krävt honom på något.

Ja men jättelera, verkligen. Suck... Och tygerna är som jag sagt flera gånger helt normala kläder som vem som helst köper i vilken butik som helst. Nästa steg är väl kevlar...
    Även om hand skulle betala underhåll är du inte skyldig att köpa ombyte till hans hem! underhålls ska täcka en Del kostnader som du har eftersom du är heltids förälder!  
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?