Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Jemp skrev 2024-04-02 07:47:16 följande:

Var ligger krånglet?
    Och slänga kläder för lera? 

Krånglet är (för de som haft barn i 6-7-årsåldern säkert minns) att ha tjat och bråk i minst en kvart innan barnet ska hämtas för att han kommer att vägra ta på sig, det kommer att bli tjafs om vartenda plagg oavsett om jag säger att det kan behövas hos pappa eller vilket skäl som helst. Detta medan pappan står utanför huset med bilen och blir sur för att han måste vänta (han kommer alltid sent så det går inte att förbereda och klä på innan jag säkert vet att han är på väg).

Sedan kommer barnet tillbaka och har så klart inte använt kläderna och han kommer inte ha dem på sig heller utan jag får gå ner och hjälpa honom bära upp allt, om ens allting följer med tillbaka. Viktiga saker som jacka och ytterbyxor är då ett måste eftersom jag så klart inte har hur mycket kläder som helst hemma och det är inte säkert pappan kommit ihåg att ta med det tillbaka. Så har vi det där med att pappan har katt som bajsar i hallen (upptäckte jag sist jag var dit) och jag kommer inte ha någon aning om barnet tappat några kläder på detta vilket också känns lite äckligt men det kan jag ju inte göra något åt ändå.

Ja om det är så att fläckarna inte går bort så kommer han iaf inte kunna använda dem i skolan och då blir de rätt oanvändbara, hemma använder han inte byxor helst. Och då ska jag påpeka att jag själv struntar fullständigt i fläckar men det är en sådan sak som skolan kan reagera på och tycka att man missköter sitt barn, även om det är helt nytvättade plagg med fläckar som bara inte gått bort.
  • Anonym (Mamma)
    halvan skrev 2024-04-02 08:10:32 följande:

Om pappan betalar underhåll så är det du som mamma som ska stå för kläderna.

Gå in på Tradera, Blocket eller Vinted och köp ytterkläder i rymlig storlek för 20kr styck och ge till pappan, så att det finns en uppsättning där. Vad är problemet? Ni har ju inte varannan vecka och barnet sover inte över där, utan du är ansvarig flr kläderna.

Der allra viktigast här borde vara att barnet inte behöver frysa, vara kall eller blöt. Tänk på ditt barn som hamnar i kläm för att ni båda vägrar köpa kläder till barnet. Stackars? 

Jo det var en som föreslog begagnat tidigare och det får nog bli den lösningen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Noppi) skrev 2024-04-02 08:10:36 följande:

Så klart att barnet inte går ut hos pappan när du inte skickar med några ytterkläder. Om du tycker att lek utomhus är viktigt så ge förutsättningar för det. 

En viktig grej, i synnerhet med barn, är att alltid ha kläder efter väder när man åker bil. Man kan bli stående pga olycka eller behöva ställa bilen och gå en bit. Då behövs ordentliga ytterkläder. 

Du har förstått fel. Så klart att barnet inte går ut för att pappan inte VILL.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Noppi) skrev 2024-04-02 08:17:36 följande:
    Hur har du det i livet generellt? Du låter som jag gör när jag håller på att klappa ihop totalt av stress. Då känns helt vardagliga saker som att tjata på barnet om kläder (som ju de flesta föräldrar gör typ varje dag) helt övermäktigt och småsaker som en glömd vante får min värld att rasa. Och det blir verkligen inte bättre av att andra kommer och påstår att det är småsaker och inget att bli upprörd över. Det är ju dropparna som får min bägare att rinna över. För mig, när jag är i det utmattade läget, är det inte småsaker. Hur är det för dig? 
    Ja jag har en del stress i mitt liv, dock inte så illa att jag håller på att klappa ihop direkt, men det är klart det är påfrestande att ha ett lågstadiebarn på heltid. Det är ju tjat dygnet runt om precis allt, alltså då allt från tusen frågor från barnet medan man försöker fokusera på matlagning eller nåt till att jag måste försöka resonera med honom om saker som ska göras. Det är ju skönt att någon förstår att även små saker kan påverka mycket. Att skicka med barnet kläder i onödan varje helg och ta den stora diskussionen varje gång är verkligen att skapa problem känner jag.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (K) skrev 2024-04-02 08:20:42 följande:

De kan inte gå ut för barnet har inga ytterkläder med sig. 

Det ligger på dig att skicka med barnet ytterkläder när det bara är hos pappan några timmar åt gången och han betalar underhåll. Jag antar att du skickar med barnet ytterkläder till förskola/skola också, eller förväntar du dig att de ska köpa det åt ditt barn? Hade du skickat med barnet ytterkläder om det skulle vara hos en barnvakt över dagen? 

Som sagt, det ligger på dig att skicka med ditt barn ytterkläder och de kan inte gå ut även om de skulle vilja när du inte gjort detta.

Även till dig - de går inte ut för att pappan inte VILL.
  • Anonym (Mamma)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-04-02 08:23:52 följande:

Så det är för krångligt att packa en väska och skicka med barnet, och se till att väskan kommer med hem igen? Barnet får hellre frysa? 
    Det är krångligt att ha barn. 

Barnet kan få med en väska men inte säkert den kommer med tillbaka och det är kläder som behövs dagligen hemma. Barnet fryser inte inomhus såvitt jag vet.
  • Anonym (Mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-04-02 09:26:50 följande:
    De flesta fläckar som barn får på sina kläder är lätta att få bort.
    Man förbehandla det med flytande galltvål
    Funkar även med block galltvål men då får man för blöta fläcken med ljummet vatten.
    Galltvål flytande/fast finns att köpa i majoriteten av varuhus/livsmedelsbutiker...

Vill du ha lista på vilka fläckar galltvål tar bort, utöver de klassiska fläckarna barnen får på sina kläder? 🙂
    Mm jag har fast galltvål hemma så jag hoppas leran går bort, det är halvljusa byxor tyvärr.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-02 09:03:23 följande:

Men vad du gör det krångligt för dig. Du behöver ju inte ta på barnet alla kläder i bilen. Ta overall/byxor i handen. Stoppa ner mössan i byxbenet om han inte vill ha den på sig. Klart.

Ja, jag har barn i samma ålder. Oftast är de ju rätt självgående om han är såpass stor, men låser de sig är det ju väldigt lätt att bara bära med sig ett ytterplagg. 

Det känns som ett så onödigt tjafs, särskilt när mycket annat verkar strula. 

Nej, men i hallen innan barnet ska till bilen. Han har inte overall utan jacka och byxor, mössa och handskar. Enda sättet att få med dem är antingen på kroppen eller möjligen i en påse, blir för mycket att bära löst. Jag får se om vi ska prova det, men risken är fortfarande som sagt att pappan glömmer ta med kläderna tillbaka. Då får han väl vända om och hämta dem helt enkelt. Glada miner det....
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-04-02 10:35:30 följande:
    Fast det är ju inte direkt krångligt för pappan att ha lite kläder hemma hos honom. Känns som minimum som förälder. Det spelar ju ingen roll om barnet inte bor där vv, vh eller om pappan betalar underhåll. Han borde ju se till att han har några uppsättningar kläder hos honom.
    Ja jag begär liksom inte att han ska köpa hur mycket som helst, ett par byxor kan väl räcka tycker jag.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-02 11:14:08 följande:
    Normala föräldrar klär på sina barn lämpliga ytterkläder för dagens väder oavsett om de ska gå tre meter eller en km. 

Varför är det så svårt för dig att göra det? 
    Man klär barnet utifrån vilken aktivitet de ska hålla på med. Att sitta inomhus i flera timmar kräver inte vinterutrusning.

Jag kommer inte att svara dig igen för du är bara ute efter att bråka.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?