Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Anonym (Thea) skrev 2024-04-01 21:17:09 följande:

Du står för kläder barnet använder när hen är hos dig. Pappan står för kläder när barnet är hos honom. Finns inget att diskutera.

Manbebisen får lösa det själv. 

Jo, så verkar ju andra föräldrar ha löst det. Vet inte ens hur mycket ombyte som finns hos pappan nu, alltså strumpor, byxor, tröja och så.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-01 21:26:36 följande:
    Nej, men fortfarande lämpliga ytterkläder. 
    Ja, och det har barnet, för syftet att gå mellan hus och bil några meter.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (snäll) skrev 2024-04-01 21:27:15 följande:

Jag skulle nog skicka med kläder. Om han bara går ut med barnet en gång i kvartalet låter det som DET är det stora problemet. Om det är ok väder går man väl ut varje dag? I alla fall när det inte är skola/förskola. 

Jag klär barnet för utelek varje dag till skolan (ytterbyxor, skor, vantar, mössa, jacka). Inte svårt att göra det även när barnet ska till pappa. 

Jag tycker inte det är så värt att krångla med kläder när de nästan aldrig behövs. Det ställer till problem varje helg för mig bara. Pappans bekvämlighet är ett helt annat problem som behöver en egen tråd.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-01 22:00:30 följande:
    Så om barnet har lämpliga ytterkläder på sig till pappan så finns ju inget problem. 

Eller tycker du att mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor är lämpliga ytterkläder? 
    Lämpliga kläder för att gå några meter ja. Inte för att springa omkring på en lerig lekplats, som de inte har varit till på flera månader vid det här laget och som jag aldrig hade kunnat gissa att de skulle till just idag.

Har du en lösning eller bara pekpinnar?
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-01 22:32:54 följande:
    I mina ögon är jeans och mjukisbyxor likvärdiga ur det perspektivet så det ser Jag ingen vits med.
    Har han bara umgänge kan du väl lika väl skicka med ytterkläder? 
    Jo, men det är som sagt ett väldigt krångel varenda gång i så fall. Varför kan han inte bara köpa ETT par byxor att ha hemma? Eller så får väl jag göra det antar jag. De kommer knappast användas ändå. Som idag så regnar det, då skulle de aldrig gå ut så extra regnkläder är ingen vits att skicka med.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-01 22:32:54 följande:
    I mina ögon är jeans och mjukisbyxor likvärdiga ur det perspektivet så det ser Jag ingen vits med.
    Har han bara umgänge kan du väl lika väl skicka med ytterkläder? 
    Jo just det ja, skillnaden för mig med jeans är att de håller för lek och smuts på ett annat sätt. Mysbyxorna han hade igår lär vi få slänga, tyvärr.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-01 22:36:18 följande:

Men alltså? hur gör du när ni ska nån annanstans? 

Att ta med kläder är ju vardagsgöra oavsett var man ska. 

Det beror väl på vad vi ska göra? Om vi ska ut och leka i snön eller bara åka och handla så behöver han inte samma slags kläder riktigt.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-01 22:58:39 följande:
    Och varför tar du inte på ditt barn lämpliga utekläder? 

Ja, lösningen är att du alltid tar på ditt barn lämpliga utekläder när han ska träffa sin pappa. Vilket är det man normalt brukar göra när barnet ska till den andra föräldern. 

Mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor är inte lämpliga utekläder vid plussgrader (inte ens när man bara ska gå någora meter ute), vilket du även själv säger. Så varför tar du inte på mer lä.pluga ytterkläder? 

Det spelar ingen roll att de oftast inte är ute. Möjligheten finns och då ska ungen ha lämpliga kläder. Och eftersom det är normalt att mam skickar barnen mellan föräldrar med ytterkläder så är det de du också borde göra. Då hade du sluppit problemet. 
    Men fattar du inte - de går aldrig ut. Aldrig. Jo, som sagt kanske en gång i kvartalet. Men jag ska krångla på barnet full utemundering varje gång? Jag ser inte den logiken. Och jo, man kan visst ha de kläderna som jag beskrev när man går TRE meter mellan en bil och ett hus för att sedan bara vara inne.

Vad är det för fel på att ha ETT par ytterbyxor hemma hos pappan istället för att skapa problem för mig flera ggr i veckan?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-04-02 01:00:42 följande:

Jag har två barn med mitt ex. Den ena bor varannan vecka där delar vi på halva ansvaret med kläder och alla inköp som behövs. Vilket jag tycker är rimligt. 

Sen har vi ett barn som bor hos mig på heltid som han betalar underhåll till. Han har umgänge med det barnet varje vecka. Där tycker jag att han gör det han ska då han betalar underhåll. För mig skulle det kännas fel att begära att han ska köpa allt dubbelt upp och han bara har det barnet 1 gång/veckan. Riktigt onödigt. Jag har ändå allt till det barnet så när han ska ha henne så skickar jag med klädombyten och klär henne efter rätt väder. 

det jag blir bekymrad över är om du själv tycker det är lämpligt att skicka barnen till pappa i foppatofflor, mjukisbyxor och tunn fleese när det är kallt? Hur lämpligt tycker du att det är? Skicka med de ytterkläder som behövs och be han bara skicka tillbaka. Kläderna är ju ändå barnens inte dina. 

Jag menar inte dubbelt upp, jag bad honom köpa ETT par lämpliga byxor som skulle kosta honom mindre än 200:- att skaffa.

Som jag skrev till en annan - barnet skulle gå TRE meter och då kan man inte ha mysbyxor på sig...?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (T) skrev 2024-04-02 07:30:54 följande:
    Men sätt på ungen ytterkläder!! Det är oseriöst att lämna över ett barn i mjukisbyxor och fleece. Idag är det varning för snöoväder i stora delar av landet, om dom blir ståendes nånstans och behöver gå ett par km så ska ditt barn gå omkring utan ytterkläder??
    Som jag redan sagt flera gånger nu - barnet skulle gå TRE meter och det var varken snö eller särskilt kallt ute. Och nej, de kommer aldrig behöva gå flera km och kommer heller inte bli stående annat än vid pappans bostad isf och då kan jag ta min bil och hämta barnet i värsta fall.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?