Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hermis123 skrev 2024-04-13 09:51:54 följande:

Alltså jag är i chock över hur mycket människor hoppar på dig! 

Ja man undrar ju verkligen om det skulle låta så i en diskussion irl. Jag undrar helt enkelt vem som har det lagliga ansvaret för att köpa ett par byxor för utelekar. Då behöver man inte anklaga en ts för ditten och datten och bråka och försöka vrida saken till något annat märkligt. Kanske jag hädanefter bara ska strunta i svar som inte har med ursprungsfrågan att göra, folk begriper ändå inte hur min situation ser ut och jag orkar inte försöka förklara mer.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-13 10:50:30 följande:
    Men säg åt honom då, vill ha. Ha tillgång till sitt barn så måste han ta ansvar som förälder!
    Jag oroar mig för att han snarare ska göra umgänget svårare, minska tiden, vara mindre flexibel osv... Svårt att förklara för han älskar sin son å andra sidan, å andra sidan verkar han inte värdesätta tiden de har riktigt. Det har tagit lång tid att komma till den här punkten där vi till 99% kan prata civiliserat utan att han stormar iväg som ett barn, börjar bråka eller beter sig illa på annat sätt. Vill inte gärna rubba den balansen. Så han har kort sagt inga problem att minska umgänget om jag svarar emot...
    Hermis123 skrev 2024-04-13 10:51:40 följande:
    Dom har för miserabelt liv, vissa här ser man i varje tråd, bråka med alla ts Hahahaha, det är inte personligt mot dig, dom är sånna!
    Ja åtminstone två som jag inte kommer svara mer i tråden. Man får nog av påhopp till slut.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-13 11:50:59 följande:
    Har du koll på att knapparna i höfterna de flesta byxor har är till för att minska dem i midjan? 
    Jo, men verkar tyvärr inte finnas på alla slags jeans/byxor =/
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-13 14:11:01 följande:
    Det behövs inte.
    Man kan beställa i samma modell och kanske en storlek större om de börjat växa ur sina kläder.
    Skulle de inte passa så går det att skicka tillbaka också.
    Eller så provar man i butik så man har byxor på en gång istället för att riskera att stå utan i ett par veckor extra. Modellen av jeans han gillar bäst finns tyvärr inte längre att köpa heller.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-13 13:47:45 följande:

Men om två månader kommer väl problemet vara löst för denna gång, när pojken börjar ha bara shorts.

Att tvinga på honom jeans när han inte gillar jeans är ju kränkande. Och har man inte råd att köpa mjuka överdragsbyxor för ynka 399 spänn (finns säkert billigare på HM) som funkar med mjukisbyxor har man ju inte.

Ja just nu behövs väl knappt överdragsbyxor heller, jeans duger utmärkt. Har sagt åt honom att det är de som gäller framöver om han ska ut. Och nej, det är inte kränkande att han ska ha sådana byxor när det knappast finns några alternativ, det blir inte ljusa chinos iaf. Han har tidigare tyckt att det gått utmärkt, han har bara en period där han ogillar allt annat än mysbyxor, och det kan han ju inte leka ute i.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-13 17:11:56 följande:
    Det kan gå fort att beställa på nätet med. 
    Ja det tar väl inte mer än max en vecka, men just det där att om det blir fel storlek menar jag och hålla på och beställa om och ha sig. Jag vill hellre ha det gjort direkt då. Det lär bli en tur till Lager 157 inom kort så kanske vi hittar några vettiga par.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-13 19:16:27 följande:
    Det finns ju annars storleksguide på sidorna så man kan mäta själv och få rätt storlek.
    Har själv problem med att hitta byxor åt min son som är lång och smal.
    Men det har inte varit några större problem att beställa på nätet.
    Säkert, men jag föredrar som sagt att veta att det blir rätt direkt.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-14 13:38:09 följande:
    Ok. Men då får du ju ta dig den tiden då,helt enkelt. 
    Du borde veta att det inte bara är att "ta sig tiden". Den finns inte rent fysiskt jämt att ta av.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-14 13:56:04 följande:
    Jag har inte haft några problem med att ta mig den tiden.
    Du verkar se problem som inte finns.
    Och du och jag är två helt olika personer med helt olika förutsättningar. Du verkar inte förstå det. Om du säger att jag ska laga pannkakor till lunch och jag förklarar att jag inte har några ägg så kan du inte fortsätta säga att "det är ju bara att ta fram ägg". Det finns inga "ägg" att ta av jämt, förstår du?
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-14 13:59:19 följande:

Hon kanske inte har råd att köpa extra? 

Ett par skulle jag faktiskt ha råd med, men jag undrar så klart om jag kan begära det av pappan istället eftersom det är där barnet är. Var går liksom gränsen mellan ombyten (som pappan ska köpa in) och ett par jeans (som KAN ses som ombyte)? Jag har ett liv i övrigt också och har inte alltid tid att ta av. Pappan kan ju ta med sonen till en affär då och köpa ett par när de har umgänge, istället för att sätta ungen framför en skärm hela dagarna.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-14 14:12:44 följande:

Om ts har full vårdnad så är det hon som ska stå för klädinköpen.

Vi har gemensam vårdnad och FK står för barnbidrag och underhåll.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-14 14:13:43 följande:
    Testa att föreslå det, vägrar han betala de byxorna så säg att du betalar, men se först om han kan tänkas ta det.
    Jo jag sa det redan då situationen var aktuell, det var då han fräste åt mig att jag ska skicka med kläder.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-14 14:17:17 följande:
    Men då måste han börja bidra lite! Har du aldrig stämt honom för underhåll?
    Nej, men jag borde ha gjort det när han (enligt FK:s uträkning) betalade ungefär hälften av vad han borde. Då hade han mer än dubbelt så mycket som mig i inkomst och samtidigt mindre utgifter.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-14 14:17:17 följande:
    Men då måste han börja bidra lite! Har du aldrig stämt honom för underhåll?
    Numera går han på a-kassa och har lite mindre än mig i inkomst. Tror inte jag skulle få mer än minimum oavsett. Sedan vet jag inte om det underhållet skulle gå att dra via FK i så fall, annars betalar han inte i tid.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-14 14:31:01 följande:
    Alltså jag vet inte, då kanske du ändå kan köpa ett par jeans? Om pappan är arbetslös så finns det inte mycket han kan bidra med ändå.  När han får ett jobb kan du ställa mer krav på honom!
    Hans plan är att slippa jobba för resten av livet.... Han har ansträngd ekonomi nu men det beror till stor del på att han lever över sina tillgångar, har köpt en alldeles för dyr bil, ser inte över abonnemang som kan bli billigare, såna saker.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-14 14:39:05 följande:
    Jadu, du hittar inte rätt med
    typen av man, din sin blir äldre med åren och då kommer du inte behöva honom, förmodligen inte sonen heller.
    Tur man är självständig redan från grunden... Vi får se, antingen vill sonen inte ha med pappan att göra eller tvärtom att det är bra att åka dit där det knappt finns krav utan han kan sitta med skärmar hur mycket han vill. Det blir iaf inga byxor köpta denna helg, ligger sjuk så det lär väl inte bli förrän tidigast nästa helg.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-14 15:11:42 följande:

Ja då får du antingen lägga tid på att komma på nåt annat sätt att lyckas få honom att köpa det eller lägga tid på att köpa ett par till. 

Enklast låter ju fortfarande alternativet att du tar ansvar för att det finns byxor där eftersom pappan inte klarar av det.

Jo jag vet, men man ska ha tiden också. Nu lär det inte bli gjort förrän tidigast nästa helg.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-14 15:29:19 följande:
    Varför inte nu? Skippa att skriva på fl och åk och köp en par byxor istället. 
    JAG ÄR SJUK OM DU MISSADE DET!!
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-14 16:53:28 följande:
    Det är klart jag förstår der.
    Men du har ju uppenbarligen kläder till ditt barn så på något sätt måste du ju ha lyckats köpa dem.
    Och eftersom du inte vill beställa på nätet så måste du ju ha haft möjligheten att ta dig till en affär. Eller hur.
    Ja, jag är inte upptagen 24/7 men just nu går det inte och det är inte bara så lätt som att säga "åk och köp" för det är inte alltid tiden finns.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-14 17:22:43 följande:
    Nej,jag förstår att du inte kan nu när du är sjuk.
    Men sen när du har frisknat till kanske.
    Ja, men det är som sagt tidigast till helgen isf.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?