Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

molly50 skrev 2024-04-11 14:18:45 följande:
    Men då får man ta den kampen med barnet.
    Är det kallt ute så går man inte ut i bara mysbyxor,tunn fleecejacka och foppatofflor.
    Barn brukar själva känna att det känns fel när de kommer ut.

Om han betalar underhåll så är det väl egentligen du som ska handla kläderna.
    Men sen är det ju bra om han har ombyten hemma när han har barnen.
    Ett tips är ju också att skaffa bättre tvättmedel om kläderna inte blir rena med det du har.
    Och det gör han inte för han är som sagt varmblodig och ska man gå tre meter mellan hus och bil så nej, det behövs faktiskt inte full utemundering då.

Om du läser svaret från soc som lagts in längre upp så står det att umgängesföräldern ska stå för vissa saker trots underhåll, t ex ombyte.

Det är inte tvättmedlet det beror på, faktiskt.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 14:51:47 följande:
    Ja,men uppenbarligen så tar ju pappan med barnet ut ibland.
    Saker kan ju ändras även om han inte säger till dig att de ska ut.
    Jag såg länken. Men om han inte skaffar kläder att ha som ombyte hemma hos sig så får ju du göra det.
    Annars kan ju det ju ses som att du inte vill samarbeta också.

Ok. Vad är då problemet? Det finns bra och mindre bra tvättmedel också.
    Det har jag egen erfarenhet av.
    Ja, hela två gånger nu på mer än ett halvår :)

Hur kan det ses som att jag inte vill samarbeta för att jag inte gör det HAN borde göra? Då är det väl han som brister i omsorg i första hand?

Jag har provat olika genom åren, blir tyvärr ingen skillnad.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-11 16:33:23 följande:

Du kan ju som sagt lika gärna ta dem i handen. 

Varför? För att ditt barn ska slippa frysa, bli blöt, hämmas (och få skäll). För att du verkar ha betydligt allvarligare saker att bråka med pappan om. Och för att han faktiskt bett dig ta med kläder. Och för att du anser att kläderna blir förstörda då. 

Ang om han fryser: du har ägnat en hel tråd åt att förfäras över att de gick ut trots dåliga kläder. 

Barnet går själv till bilen och pappan har inte "bett" mig skicka med kläder, han fräste och skällde på mig när jag tyckte att han kunde köpa ett par byxor att ha hemma.

Jag "förfäras" inte ett dugg, det blir bara löjligt när folk kommer med sådan sandlådenivå. Jag tycker självklart inte det är kul att min son får oförtjänt skäll av sin pappa, det är en helt annan sak.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-11 16:36:06 följande:
    Jaha, lätt det är för er. Om pappan inte tar ansvar då ska mamman ta ansvar för pappans skull, om men om mamman inte vill ta ansvar för pappans skull då har hon samarbetssvårigheter?   Det är väl därför kvinnor blir utbrända idag, när sånna som er finns!
    Det är väl lite den logiken jag har svårt att se också, det är jag som har samarbetssvårigheter för att jag föreslår att pappan kan köpa ett par byxor och undrar vems ansvar det egentligen är, medan det är han som tar ut sonen i lekpark och sedan skäller på både mig och sonen när det går fel.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 18:00:14 följande:
    Om du skickar ivög barnet med tunna kläder och foppatofflor när det är några få plusgrader ute och han sen går ut med barnet så kan det ju ses som att du inte bryr dig.

Och fläckborttagningsmedel? 
    Bryr sig är inte alls samma sak som att ha samarbetssvårigheter, så förklara gärna hur jag har det.

Försökt för länge sedan, funkar inte.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 18:28:09 följande:
    Du verkar ju inte vilja se till att han har ombyte hemma till barnet t ex.
    Och eftersom det är han som betalar underhåll så är det väl du som ska köpa kläderna.

Ok. Då måste det vara en ordentlig lera där du bor om den fastnar så hårt i kläderna.
    Eller så är tyget inte det bästa.
    Det är inte samarbetssvårigheter, fortfarande. Dessutom betalar han inte en krona faktiskt, jag får pengar via FK och de har hittills inte krävt honom på något.

Ja men jättelera, verkligen. Suck... Och tygerna är som jag sagt flera gånger helt normala kläder som vem som helst köper i vilken butik som helst. Nästa steg är väl kevlar...
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:34:52 följande:
    Även om hand skulle betala underhåll är du inte skyldig att köpa ombyte till hans hem! underhålls ska täcka en Del kostnader som du har eftersom du är heltids förälder! Du är inte hans slav!
    Ibland undrar man... För det landar ju i att någon måste vara ansvarig förälder om den andra inte är det, för barnet sitter annars emellan. Så trött på att behöva tänka för två hela tiden.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 19:31:56 följande:
    Så när du struntar i att skicka med ombyte till barnet så tycker du att du samarbetar bra?

Jag tycker bara det verkar konstigt.
    Du verkar inte förstå innebörden av ordet samarbete så som det används i vårdnadstvister och liknande.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (, m ÖK) skrev 2024-04-11 19:52:20 följande:
    Kläderna är barnets och följer med barnet. Även om pappan går ut med barnet en gång i kvartalet så borde barnet ha haft kläder efter väder på sig vid umgänget. 
    Jättefint. Nästa gång skickar jag med både vinteroverall, badkläder, gymnastikpåse och eftermiddagsfika. Det KAN ju hända att de får för sig att göra aktivitet x, y eller z....
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-11 19:56:48 följande:
    Vad du vad hon måste göra för sin sons skull?  Vara hel och inte slutkörd! En ensamstående heltidsarbetande mamma, har du förstått hur mycket hon redan har på sina axlar? Hur skulle de hjälpa sonen Om hon blev utbränd ? vem kommer finnas för sonen då? Inte vi på familjeliv iaf, inte farsan heller för den delen! Jag ser två alternativ just nu! 1 pappan tar sitt ansvar eller 2 minska pappas umgänge med sonen!
    Tyvärr behöver jag umgänget för att få mer än en timme för mig själv per dag när sonen har somnat, jag skulle inte orka med annars. I år jobbar jag åtminstone "bara" 100 % men det tar på krafterna att ha ett energiknippe runt sig hela dagarna.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?