Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Anonym (L) skrev 2024-04-10 19:11:38 följande:

Har läst hela tråden och tycker det anmärkningsvärt att en mamma skickar iväg sitt barn i såna kläder i kylan för att man inte ORKAR klä på barnet. Herregud. 

Ja. Den fruktansvärda kylan med flera plusgrader där det stackars stackars barnet skulle gå hela tre meter utomhus.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 20:15:40 följande:
    Man klär på sitt barn så att barnet kan vistas utomhus. Pappan ska inte behöva be dig om att klä på barnet så att de kan leka utomhus. Att du inte tar till dig vad folk skriver visar hur du är som person och jag förstår att pappan har det svårt som måste handskas med dig. 
    Även när jag frågar och han säger att de inte ska ut och leka så gör de det. Han ber mig ALDRIG ALDRIG någonsin om att klä barnet för han tar nästan aldrig ut barnet öht. Inte på flera månader förrän nu.

Du skulle inte påstå att det är jag som är problemet om du kände honom, det kan jag lova!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (...) skrev 2024-04-10 20:36:12 följande:

TS, släpp det där med 3 meter, du klädde inte barnet tillräckligt och det ansvaret ligger på dig. Tänk om ni hade råkat ut för en mindre bilolycka där inte ni har skadat er men ska stå ute och vänta på bärgaren, (hände oss i januari) är det kallt ute så tar man jacka och skor, man vet aldrig vad som händer, visst om de inte brukar bara ute så hade jag kanske inte skickat mössa och vantar men skor och jacka har man, dom kanske också skulle till affären och då bör man ha kläder.

Det tänker jag verkligen inte göra för det är så verkligheten ser ut! Det är vad barnet kläs för och inget annat! Eller ska jag kanske skicka med badkläder också? Pappan KAN ju få för sig att ta sonen till badhuset någon gång.

Vid en bilolycka så kommer ingen bli stående mer än max tio minuter innan sonen blir hämtad av mig och det finns nästan överallt en busshållsplats inom synhåll med täta linjer så det behöver man inte oroa sig för. Även om de ska till affären så är det ett fåtal meter mellan bil och byggnad så nej, man måste inte ha täckbyxor för den biten heller.
  • Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2024-04-10 20:59:55 följande:
    Så, DU ska inte köpa jeans, för då behöver du slänga alla andra kläder, men pappan ska minsann "ta ansvar" och se till att såväl ha kläder som DU tycker passar för de aktiviteter som görs. 

Vidare saknar du uppenbarligen förmåga att se att trots att du och barnets pappa varit i en destruktiv relation, så behöver du förhålla dig till vad som är rimligt, rent allmänt.

INGEN vettig människa som jag känner skulle släppt iväg ett barn i foppatofflor och tunna mjukisbyxor och fokuserat på att den andre föräldern borde skaffat kläder. ALLA vettiga föräldrar, bonus-föräldrar och t.o.m. människan på stan skulle tyckt att det är rimligt att ett barn får med sig tillräckligt med kläder så att den inte fryser, eller far illa när man lämnar bostaden! Oavsett om det handlar om umgänge, eller att åka vil i allmänhet. 

Men ditt fokus verkar vara på kläderna, och på att du ska ha rätt, och att allting behöver slängas p.g.a att det blivit förstört. 
    Vilket virrvarr... Jag köper jeans, det finns flera par, men sonen vill inte ha dem och ska han bara in i en bil räcker mysbyxor. Pappan kan ha ETT par jeans ifall de ska ut, inte så svårt att byta om då. Säger pappan uttryckligen att man inte ska vara ute och sedan tar hem sonen med totalt nedsmutsade kläder kan man också undra om det fortfarande är mitt fel.

Vad dina bekanta gör har faktiskt inte med mig att göra.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 22:29:13 följande:
    Om du inte får på barnet jeans varför ska då pappan prompt köpa ett par? 
    Det går visst, men med mycket tjat och tvång. Inte värt att ta den kampen när det inte behövs, men om man ska ut och leka så måste man ju. Ska de ut och leka är det väl bra om det finns bra kläder på plats?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 22:34:55 följande:
    Han ska inte behöva upplysa dig om vad han och barnet ska hitta på, om de vill gå ut ska de kunna göra det utan att be dig om lov innan. 
    Det är ingen som måste be om lov, du försöker bara skapa halmgubbar.
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 22:36:24 följande:
    Absolut, så se till att skicka med ett par till pappan nästa gång. 
    Tack för din åsikt. Du hade inte behövt ta omvägen däremot.
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 22:40:16 följande:
    Och vadå inte värt den kampen? Ditt barn får betala för din lathet om de ska ut och leka sen. Är det bättre? Det säger mycket om dig som mamma. Bedrövligt. 
    Knappast. Barnet är ute hur mycket som helst med mig. Hos pappan sitter de instängda hela tiden. Dina barnsliga kommentarer säger väldigt mycket om dig som person.

• Anonym (Mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-04-11 00:10:56 följande:

När man läser TS, aka (mamma)s inlägg så får man känslan av att prestigen och (någon) princip mot pappan är viktigare för henne än barnet.

Du har fattat totalt fel kan jag säga.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 12:07:46 följande:
    Men även om han inte ber dig om att klä barnet så kan du väl göra det ändå.
    Nu vet du att han kan ta ut barnen och då är det väl bra om barnet får på sig bra kläder och att det finns ombyte hos pappan.
    Varför ska jag ta den kampen med ett otroligt motsträvigt barn varje vecka när det ändå "aldrig" behövs? Det kan finnas ett par utebyxor hos pappan bara så slipper man hela den biten, vem som köper dem är ju egentligen frågeställningen och som vi ser av den screenshot som någon la ut så ja, det kan man förvänta sig att pappan köper. Sedan att det inte kommer att hända är en helt annan sak....
  • Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2024-04-11 07:41:00 följande:
    Även om vi tolkar dig fel, så är det ändå så du uppfattas. Vill du att människor på riktigt ska tänka att barnets välmående och välbefinnande betyder något behöver du inse att vissa saker må vara orättvisa, men tyvärr något man behöver stå ut med 

Genom att lägga tid och energi på att beskriva, vad många anser som småsaker uppfattar läsaren dig som en människa som inte sammarbetar, gör saker onödigt komplicerat och som medverkar till att de egna barnet fryser, far illa och utsätts för risk. 

Du kanske inte är en sådan person, men vi som läser hur du skriver gör naturligtvis de tolkningar vi gör. Hur fel de än må vara.
    Jag är trött på att curla en lat mansbebis och undrar helt enkelt vem som ska köpa byxorna. Jag är trött på att hela tiden vara den som ska fixa tusen saker, hålla koll på, påminna flera gånger om tider och vad det nu än är. Kan man tänka sig att pappan EN enda gång gör en insats? Ja, tydligen! Iaf enligt den info som till slut kom fram i tråden. Sedan kommer han garanterat inte göra det, så det faller på mig ändå, som alltid annars...

Jag håller iaf inte med om att barnet fryser, far illa eller utsätts för risk. För det första är de som sagt "alltid" inomhus, barnet ska gå ett fåtal meter mellan hus och bil, barnet är otroligt varmt av sig oavsett årstid och vad det är för risker vet jag inte riktigt vad du tänker på, men om det är att bilen blir stående så finns det snabba lösningar som tur är. Det barnet far illa av är möjligen att pappan brister i sin omsorg genom att ta ut honom i olämpliga miljöer så det blir olyckor (och sedan skäller på sonen för det). Man kan prata om hönan och ägget hela dan, att det inte fanns utebyxor och uteskor, men de borde inte ha varit ute alls i så fall och pappan borde ha påpekat för mig att det behövs ordentliga kläder framöver. Missar man lekplats EN enda gång så är det väl ändå inte det värsta här i världen om man då löser problemet framledes. Dessutom frågade jag sist om de skulle ut (för att då skicka med kläder!) men neeeej då, de skulle ingenstans, och sedan kommer sonen hem lerig igen. Så tydligen måste jag fortsätta curla och hålla koll även på pappans hem och vilka kläder som finns där.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?