Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Anonym (pappa på deltid) skrev 2024-04-09 09:50:50 följande:
    Jag tycker inte mina inlägg hållit dålig nivå. Däremot försöker jag få dig att inse att du kanske borde tänka på lite annat sätt. 

OM du nu tycker pappan utsätter pojken för "psykisk misshandel", så anmäl detta då, så proffs kan avgöra om du har rätt (eller bara ser på pappan genom glasögon färgade av er dåliga relation sinsemellan). 

Allt annat ÄR umgängessabotage, och skadligt för ditt barn - att du får honom att välja sida, fast INGET barn vill det. 
    Jag säger inte att han helt tvärsäkert gör det, det är svårt att veta var gränsen går. Det enda jag vet är att han ofta skäller högljutt på sonen och att sonen blir så pass ledsen att han ibland inte vill träffa sin pappa nästa gång (och inte på det där sur-tjuriga sättet som barn kan ha utan äkta ledsenhet). Det har gått så långt att han nyligen sa att han tror att hans pappa inte älskar honom.

Min syn på pappan är tyvärr inte färgad av det han utsatte mig för, man ska bara inte tilltala barn på det där sättet titt som tätt. Han fattar inte själv att det kan uppfattas som aggressivt och högljutt när han höjer rösten, han har en väldigt stark röst så den går snabbt upp i sånt som kan bli rent skrämmande. Han viftar bara bort så snart jag försöker ta upp det, att det är sonen som överreagerar eller är sur och allt möjligt annat. Ingen vilja att stanna upp och ens titta på sig själv OM det skulle finnas något där.

För övrigt i tråden, inte riktat just till dig, men försökte i helgen att fråga om de skulle ut och leka så jag skulle skicka med ytterkläder. Nej då, de skulle inte ut! Sonen kommer hem några timmar senare med förstörda skor, förstörda strumpor och smutsiga byxor. (Nej, jag har inte köpt någon extra uppsättning att ha hos pappan.)
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-09 12:06:24 följande:

Vad bra, då har sonen fått komma ut oftare! Då har du ju verkligen en anledning att alltid skicka med kläder nu. 
    Hur kommer det sig att du bara använder kläder som blir förstörda av utevistelse? De flesta av oss föräldrar tvättar ju smutsiga kläder stup i kvarten som sen är fit for fight igen. 

Det låter som att du varit i samma klädbutik som Stålmannen, jag köper iaf normala kläder i normala klädbutiker där de flesta föräldrar köper kläder till sina barn. Hur kan det vara en nyhet att kläder kan förstöras av smuts? Eller så kanske du är en sån som tycker att det är helt ok att gå omkring med vita strumpor som ser ut som att de nyss varit ute i lerbad trots att de är nytvättade, i min värld är det iaf inte ok.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-09 13:27:34 följande:

För mig är det helt orimligt att man då köper sådana kläder till sina barn, och använder dem i vardagen. Kläder ska tåla att lekas i och barn ska inte hindras av sina kläder.

Jag köper tex vattentäta skor, oftast andra strumpfärger än vitt (även om ljusa också brukar bli tillräckligt rena) osv. Vi har inte jättestor omsättning på kläder, givetvis ska allt tåla lek och leks de sönder hör det till (tänker på perioder där tex inga byxor höll mer än några veckor, eller på föräldern som bad om ursäkt för att sonens byxor fick en liten slitning medan han var där på kalas). Varför det nu skulle vara hennes fel, men den här tråden kanske gör det mer förståeligt. 

Vad ska jag köpa då, allt i svart...? Nej, ljusa strumpor funkar inte heller här.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-09 13:45:49 följande:
    Jag antar att du har tillgång till tvättmaskin? Med tvättmedel?
    På vilket sätt är skorna förstörda av att de varit ute? 
    De var totalt sönderlerade. Kommer aldrig bli rena igen för det har satt sig i materialet.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 13:49:17 följande:
    De var totalt sönderlerade. Kommer aldrig bli rena igen för det har satt sig i materialet.
    Alltså, både skor och strumpor kommer aldrig bli i närheten av rena igen. Kommer att få slänga dem.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-09 14:27:10 följande:
    Jag funderar över om du har fel sorts skor eller väldigt höga krav på dess utseende?
    Det är helt normala skor som vem som helst kan köpa i affärerna! Kläderna likaså! Och nej, jag har inte "väldigt höga krav". Jag undrar verkligen vilka föräldrar som tycker att det är ok att deras ungar ser ut som att de rullat runt i lera. Bara för att kläderna är hela så måste man också kunna tänka ett steg längre.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Stellan) skrev 2024-04-09 14:42:17 följande:

Tja, jag är en sån förälder som absolut hellre väljer att mitt barn ser ut som att han rullat i lera än att han sitter still inomhus. Jag blir lite orolig för ditt barn faktisk. Är du inte ute och leker med honom heller? Får han aldrig röja loss i skogen och lära sig att gå på ojämnt underlag? Är din pojke ett sånt där barn som inte kommer kunna göra en kullerbytta när han är tio år? 

Det var inte frågan om att sitta instängd utan om klädernas skick. Du får oroa dig hur mycket du vill, med mig är han iaf ute så gott som dagligen när vädret tillåter och vi är i skogen, vid sjöar och stränder, lekplatser och överallt annars du kan tänka dig så du kan ta den där tonen till någon annan! Kan lova att han är rörligare än de allra flesta i hans ålder.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-09 14:58:39 följande:
    Varfor det? Använd dem när barnet ska till pappan då?
    Jodu, det skulle just se snyggt ut att skicka barnet i "skitiga" kläder till pappan... Kommer det en dag en vårdnadstvist så är det jag som brister i omsorg.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-09 15:08:13 följande:
    I vilka skor då?
    Passande skor för syftet, så klart.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-09 15:20:39 följande:
    Kan du ta ett foto av dem och lägga upp? Jag blir himla nyfiken hur de ser ut.
    Nej det gör jag tyvärr inte :)
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?