• Anonym (Mamma)

Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?

Barnens sits hos pappan är ohållbar, men jag är allvarligt orolig för vad som skulle hända om jag anmäler... om jag tex informerar skolan, kommer de då berätta att det kommer från mig?

Någon med råd?

• Svar på tråden Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?
  • Anonym (M)

Du kan väl anmäla anonymt. Skicka ett brev. 

Men om det står något som bara du kan veta, så fattar ju pappan ändå att det är du, för socialtjänsten visar alla uppgifter som de fått.

• Anonym (L)

Anmäl anonymt till socialtjänsten.

Skolan har väl också tystnadsplikt men de kan ju inte göra något åt situationen hos pappan, och de kan heller inte göra anmälningar på hörsägen. Dvs skolan är skyldig att anmäla om de misstänker missförhållanden, men om de inte märkt något i skolan så tror jag inte de kommer att anmäla för att du som mamma ber om det.
    Om de dock har märkt något eller misstänker något så SKA de göra en anmälan.

• Anonym (Hin håle)

Har du oro för ditt barn bör du ju självklart göra en orosanmälan. 

• Anonym (Enkelt)

Du gör en anonym orosanmälan till soc.

• Anonym (Mamma)

Men tar de anonyma anmälningar på allvar?

Funderar på hur man kan få det att låta som det kommer från en förälder till barnens kompisar eller dyl...

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-31 14:26:52 följande:

Men tar de anonyma anmälningar på allvar?

Funderar på hur man kan få det att låta som det kommer från en förälder till barnens kompisar eller dyl...

De ska inte lägga någon värdering i det alls. Enligt LAG är de skyldiga att följa upp om det rör misskötsel av barn. Sedan kanske de inte kan gå vidare pga tunt underlag eller tar ett samtal med pappan som inte ger något men du får väl försöka ge så mycket info som möjligt.

Fundera på att inte vara anonym, du måste ju ge all info du kan så det finns ändå risk att han räknar ut vem det är. Lika bra att vara rak och samarbeta med soc.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-03-31 14:31:46 följande:
    De ska inte lägga någon värdering i det alls. Enligt LAG är de skyldiga att följa upp om det rör misskötsel av barn. Sedan kanske de inte kan gå vidare pga tunt underlag eller tar ett samtal med pappan som inte ger något men du får väl försöka ge så mycket info som möjligt.

Fundera på att inte vara anonym, du måste ju ge all info du kan så det finns ändå risk att han räknar ut vem det är. Lika bra att vara rak och samarbeta med soc.
    Ge all info? 
    Nejdå, räcker att. 

Jag gör härmed en orosanmälan avseende Kalle Kula född 2015 och bor på adressen xxx. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 14:36:14 följande:
    Ge all info? 
    Nejdå, räcker att. 

Jag gör härmed en orosanmälan avseende Kalle Kula född 2015 och bor på adressen xxx. 
    Jaha. Och det tror du räcker? De kanske vill veta vad saken gäller också? Och varför de borde bry sig?
  • honeyhoney1986

Vad kan hända om du skriver orosanmälan? Socialtjänsten ska prata med barnen först. Om anmälan gäller pappan sa får inte vara med när socialen pratar med barnen. Tycker du att barnen kan berätta för socialen? Du har skyldighet att skydda dina barn. Om det är något dåligt som händer hos pappa och du vet om det men vill inte prata med solcialen och vill inte skydda barnen kan socialen i värsta fall omplacera barnen. Så jag skulle inte skriva anomym anmälan utan jag skulle ringa socialen och berätta vad är det som du är orolig för. 

• Anonym (Mia maj)

Där jag bor har socialtjänsten ändå talat om vem som anmält då ngn velatvara anonym. 

Litar Inte ett dugg på de där kärringarna. 
    hade oxå kunnat anmäla pappan till mina barn men då kommer dom ju efter mig oxå o som jag hört så hittar dom minsta grej o tar barnen obefogat. Sen håller dom koll resten av ens liv så 

Svar på tråden Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?