EpicF skrev 2024-03-31 23:10:04 följande:
Fast utan någon reell oro för ett barne och dennes situation så leder inte orosanmälan någonstans utan den läggs faktiskt ner med en gång, eller snarare påbörjas aldrig. Möjligen att se sparar anmälan i tillfälle det kommer in flera om samma barn.
Men kan inte enbart skriva att man vill göra en orosanmälan på X barn, född xxxxx och bor på gata XY i kommune XZ. En sådan anmälan läggs ner med en gång, eftersom de inte har något att utreda. Ingen oror nämns. De har absolut inget att gå på.
Orosanmälan är inget som påbörjas, man startar en utredning (eller inte) på en av privatperson eller professionell (lärare etc) upprättad orosanmälan.
Och jo, en utredning kan självklart (än en gång) inledas trots att anmälaren inte lämnar skäl till det än just sin egen oro.
Om du bara visste hur många gånger en socialsekreterare får en anmälan efter förhandsbedömning just för att jobba vidare med den. I många fall lägger socialsekreteraren själv ner anmälan utan efter samtal med vårdnadshavare, skola/förskola och ibland barn utan att vidta andra åtgärder.
Många professionella gör en orosanmälan i tjänsten ''jag vet inte vad det är men något är det'' och i vissa av dessa fallen inleds självklart en utredning även om den leder till noll och inget och läggs ner.
Fråga dig själv hur jag vet detta....för jag vet...