• Anonym (Mamma)

Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?

Barnens sits hos pappan är ohållbar, men jag är allvarligt orolig för vad som skulle hända om jag anmäler... om jag tex informerar skolan, kommer de då berätta att det kommer från mig?

Någon med råd?

• Svar på tråden Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?
  • EpicF

Det allra bästa när man gör en orosanmälan är att få med all information  man vet, även saker man misstänker. Ex att man misstänker att Kalle blir misshandlad då man sett honom med blåmärken i ansiktet eller armar/ben etc.

• EpicF

Men behöver inte ha bevis för det man är orolig över, utan kan skriva att man är orolig för att man har sett Kalle med smutsiga kläder. 

Även om nu utredningen visar att Kalle inte alls far illa i hemmet utan att de gångerna med smutsiga kläder berodde på trasig tvättmaskin. 

Men ju mer info man kan uppge dessro bättre underlag har socialtjänsten för en utredning. 

Och ja, jag har oroanmält barn två gånger. Ena gången anonymt och andra gången i jobber (olika barn). 

• Anonym (Hin håle)
    EpicF skrev 2024-03-31 19:15:27 följande:

Skriver man "härmed lämnar jag en orosanmälan på Kalle Kallessons, född xxxxxx, adress Kallelulavägen 3, 123 33 Kalleland" och inget mer så kommer de inte utreda eftersom de inte vet vad de ska utreda. Däremot kan de spara anmälan för att se om det kommer in flera. 

Men skriver däremot "härmed lämnar jag en orosanmälan på Kalle Kallessons, född xxxxxx, adress Kallelulavägen 3, 123 33 Kalleland. Orosanmälan grundar sig på att Kalle ses ute med smutsiga kläder och ett ovårdad utseende. Han kommer också ibland på dörren för att fråga om han får äta med oss. Jag har också sätt Kalles pappa flera gånger uppträda berusad med systembolagsåsar i händerna. Känner stark oror över att Kalle far illa i hemmer" då har socialen något att gå på och kan starta en utredning. Man kan också skriva att Kalle enbart har smutsiga kläder och ett ovårdad utseende. Det räcker också. Men de måste ha något att gå på för att kunna starta en utredning. 

Den anmälan kommer till mottaget som kommer att börja jobba med den och göra en förhandsbedömning, om de finner Fog för det startas en utredning. Annars läggs anmälan ner.
    EpicF skrev 2024-03-31 19:08:31 följande:
    Nja, man gör snarare en orosanmälan på barnens situation hos pappan, mamman eller båda föräldrarna. 
    Nja, för att klyva håret mer....man anmäler sin oro.
  • honeyhoney1986
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 19:02:25 följande:
    Det har jag aldrig påstått, varför hittar du på? 

Jag har sagt att man kontaktar vårdnadshavarna för att informera (enligt informationsskyldigheten) att man som myndighet tagit emot en orosanmälan avseende deras barn. Man informerar även om att en utredning kan komma att inledas. 

Sedan börjar socialtjänstens arbete där mottaget tillsammans med förste socialsekreterare ser om det finns fog för att anta att ett barn far illa och i sådana fall starta en utredning. Tror man inte att ett barn far illa så startas ingen utredning.
    Det är fel. De pratar först med vardnadshavare som gjorde orosanmälan och med barnen och bestämmer om de ska starta utredningen. Sen pratar de med den andra vårdnadshavare som orosanmälen gäller. Om de skulle kontakta mitt ex på en gång när jag gjorde orosanmälan då skulle han påverka barnen.
  • Anonym (Hin håle)
    honeyhoney1986 skrev 2024-03-31 19:25:52 följande:
    Det är fel. De pratar först med vardnadshavare som gjorde orosanmälan och med barnen och bestämmer om de ska starta utredningen. Sen pratar de med den andra vårdnadshavare som orosanmälen gäller. Om de skulle kontakta mitt ex på en gång när jag gjorde orosanmälan då skulle han påverka barnen.
    Nja, son jag skrev så är det självklart olika från fall till fall...
    I detta fallet där vi dessutom diskuterar anonym anmälan och on det inte rör sig om vålds- eller sexualbrott så kontaktas vårdnadshavarna. 

Under förhandsbedömningen tas självklart den typen av omständigheter i beaktande men i normalfallet skulle jag våga påstå att informationsskyldigheten gäller. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 19:02:25 följande:
    Det har jag aldrig påstått, varför hittar du på? 

Jag har sagt att man kontaktar vårdnadshavarna för att informera (enligt informationsskyldigheten) att man som myndighet tagit emot en orosanmälan avseende deras barn. Man informerar även om att en utredning kan komma att inledas. 

Sedan börjar socialtjänstens arbete där mottaget tillsammans med förste socialsekreterare ser om det finns fog för att anta att ett barn far illa och i sådana fall starta en utredning. Tror man inte att ett barn far illa så startas ingen utredning.
    Du skrev att de ska samla på sig information. Hur ska de kunna det med tanke på att du menar att man inte ens ska tala om vad oron gäller??

-Hej, vi har fått en orosanmälan, vi vet inte varför, har ni någon aning, finns det anledning att ha oro för ert barn?
    -Vad konstigt! Självklart inte.
    -Jaha, ja då lägger vi ner det här och går inte vidare med någon utredning, ursäkta för besväret.

Eller hur tänkte du dig att man ska få soc att utreda något de inte har en aning om?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 19:25:16 följande:
    Den anmälan kommer till mottaget som kommer att börja jobba med den och göra en förhandsbedömning, om de finner Fog för det startas en utredning. Annars läggs anmälan ner.
    EpicF skrev 2024-03-31 19:08:31 följande:
    Nja, man gör snarare en orosanmälan på barnens situation hos pappan, mamman eller båda föräldrarna. 
    Nja, för att klyva håret mer....man anmäler sin oro.
    Varför ens diskutera något så dumt som att man inte ska berätta varför man gör en orosanmälan? Ja de har skyldighet att utreda OM de finner fog, men utan att ange orsak i orosanmälan finns inget fog och ingen utredning startas!
  • EpicF

Anonym (Hin Håle): En anmälan så som du beskrev "Jag gör härmed en orosanmälan avseende Kalle Kula född 2015 och bor på adressen xxx. " utreds inte eftersom den inte innehåller saglig grund för anmälan eller ens misstanke om oro för barnas situation. Däremot kan den sparas i fall det kommer in flera anmäldelser om samma barn. 

Mottaget? Nej, en orosanmälan blir tilldelad en handläggare med en gång den har kommet in och diarieförts.

Ja, man anmäler sin oro för barna och dras situation. 

• Anonym (Hin håle)
    EpicF skrev 2024-03-31 20:20:28 följande:

Anonym (Hin Håle): En anmälan så som du beskrev "Jag gör härmed en orosanmälan avseende Kalle Kula född 2015 och bor på adressen xxx. " utreds inte eftersom den inte innehåller saglig grund för anmälan eller ens misstanke om oro för barnas situation. Däremot kan den sparas i fall det kommer in flera anmäldelser om samma barn. 

Mottaget? Nej, en orosanmälan blir tilldelad en handläggare med en gång den har kommet in och diarieförts.

Ja, man anmäler sin oro för barna och dras situation. 

Nej de flesta kommuner har en funktion de kallar mottaget dit orosanmälningarna landar in och där görs en skyddsbedömning om en orosanmälan gäller våld i hem etc eller en förhandsbedömning om anmälan är av ''allmän karaktär''. 
    I detta skedet är det vanligt att man tar kontakt med vårdnadshavare, sedan görs bedömning om anmälan läggs ner eller om man inleder en utredning. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-03-31 20:08:08 följande:
    Du skrev att de ska samla på sig information. Hur ska de kunna det med tanke på att du menar att man inte ens ska tala om vad oron gäller??

-Hej, vi har fått en orosanmälan, vi vet inte varför, har ni någon aning, finns det anledning att ha oro för ert barn?
    -Vad konstigt! Självklart inte.
    -Jaha, ja då lägger vi ner det här och går inte vidare med någon utredning, ursäkta för besväret.

Eller hur tänkte du dig att man ska få soc att utreda något de inte har en aning om?
    Det är bland annat så det går till absolut, man vill höra vad Vårdnadshavare har att säga om det inte föreligger ett akut hot mot barnet eller någon annan i familjen. I vissa fall tar man även kontakt med exempelvis skola eller förskola under förhandsbedömningen innan utredningen inleds. 

Frågor på det? 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 22:25:16 följande:
    Det är bland annat så det går till absolut, man vill höra vad Vårdnadshavare har att säga om det inte föreligger ett akut hot mot barnet eller någon annan i familjen. I vissa fall tar man även kontakt med exempelvis skola eller förskola under förhandsbedömningen innan utredningen inleds. 

Frågor på det? 
    Ja en väldigt bra. Varför skulle man låta bli att tala om vad oron gäller??
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-03-31 22:28:05 följande:
    Ja en väldigt bra. Varför skulle man låta bli att tala om vad oron gäller??
    Ja det vore ju dumt. Självklart är det till det bästa för barnet om man delfäger detta. 
    Jag påpekade endast att det självklart inte var ett krav som någon påstod, ''de lägger ner direkt'' typ var resonemanget. Jag påpekade endast att så inte var fallet utan att lägga personliga värderingar i mitt påstående. 
  • EpicF
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 23:00:20 följande:
    Ja det vore ju dumt. Självklart är det till det bästa för barnet om man delfäger detta. 
    Jag påpekade endast att det självklart inte var ett krav som någon påstod, ''de lägger ner direkt'' typ var resonemanget. Jag påpekade endast att så inte var fallet utan att lägga personliga värderingar i mitt påstående. 
    Fast utan någon reell oro för ett barne och dennes situation så leder inte orosanmälan någonstans utan den läggs faktiskt ner med en gång, eller snarare påbörjas aldrig. Möjligen att se sparar anmälan i tillfälle det kommer in flera om samma barn. 

Men kan inte enbart skriva att man vill göra en orosanmälan på X barn, född xxxxx och bor på gata XY i kommune XZ. En sådan anmälan läggs ner med en gång, eftersom de inte har något att utreda. Ingen oror nämns. De har absolut inget att gå på. 
  • Anonym (Hin håle)
    EpicF skrev 2024-03-31 23:10:04 följande:
    Fast utan någon reell oro för ett barne och dennes situation så leder inte orosanmälan någonstans utan den läggs faktiskt ner med en gång, eller snarare påbörjas aldrig. Möjligen att se sparar anmälan i tillfälle det kommer in flera om samma barn. 

Men kan inte enbart skriva att man vill göra en orosanmälan på X barn, född xxxxx och bor på gata XY i kommune XZ. En sådan anmälan läggs ner med en gång, eftersom de inte har något att utreda. Ingen oror nämns. De har absolut inget att gå på. 
    Orosanmälan är inget som påbörjas, man startar en utredning (eller inte) på en av privatperson eller professionell (lärare etc) upprättad orosanmälan. 
    Och jo, en utredning kan självklart (än en gång) inledas trots att anmälaren inte lämnar skäl till det än just sin egen oro. 

Om du bara visste hur många gånger en socialsekreterare får en anmälan efter förhandsbedömning just för att jobba vidare med den. I många fall lägger socialsekreteraren själv ner anmälan utan efter samtal med vårdnadshavare, skola/förskola och ibland barn utan att vidta andra åtgärder. 

Många professionella gör en orosanmälan i tjänsten ''jag vet inte vad det är men något är det'' och i vissa av dessa fallen inleds självklart en utredning även om den leder till noll och inget och läggs ner. 

Fråga dig själv hur jag vet detta....för jag vet...
  • EpicF
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 23:17:07 följande:
    Orosanmälan är inget som påbörjas, man startar en utredning (eller inte) på en av privatperson eller professionell (lärare etc) upprättad orosanmälan. 
    Och jo, en utredning kan självklart (än en gång) inledas trots att anmälaren inte lämnar skäl till det än just sin egen oro. 

Om du bara visste hur många gånger en socialsekreterare får en anmälan efter förhandsbedömning just för att jobba vidare med den. I många fall lägger socialsekreteraren själv ner anmälan utan efter samtal med vårdnadshavare, skola/förskola och ibland barn utan att vidta andra åtgärder. 

Många professionella gör en orosanmälan i tjänsten ''jag vet inte vad det är men något är det'' och i vissa av dessa fallen inleds självklart en utredning även om den leder till noll och inget och läggs ner. 

Fråga dig själv hur jag vet detta....för jag vet...
    Nej, utan bakgrund kan man inte starta en utredning. 

Gör man en orosanmälan i sitt yrke, som professionell, så startar man aldrig med "jag vet inte vad det är men något är det'' utan där har man en grund, oftast observationer gjort över längre tid och mycket faktiskt om fallet. 

Varför svarar du på frågor du inte har en aning om? 
Svar på tråden Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?