• Anonym (Mamma)

Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?

Barnens sits hos pappan är ohållbar, men jag är allvarligt orolig för vad som skulle hända om jag anmäler... om jag tex informerar skolan, kommer de då berätta att det kommer från mig?

Någon med råd?

• Svar på tråden Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?
  • Anonym (M)
    Anonym (Mia maj) skrev 2024-03-31 17:00:10 följande:

Där jag bor har socialtjänsten ändå talat om vem som anmält då ngn velatvara anonym. 

Litar Inte ett dugg på de där kärringarna. 
    hade oxå kunnat anmäla pappan till mina barn men då kommer dom ju efter mig oxå o som jag hört så hittar dom minsta grej o tar barnen obefogat. Sen håller dom koll resten av ens liv så 

Fast så är det överallt. De FÅR berätta vad som framkommit, så vill du vara anonym så säg inte vem du är.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-03-31 14:38:15 följande:
    Jaha. Och det tror du räcker? De kanske vill veta vad saken gäller också? Och varför de borde bry sig?
    Nej, absolut inte. 
    Inkommer en regelrätt orosanmälan till socialtjänsten är det socialtjänstens skyldighet och sak att hantera vidare. 
  • Anonym (Hin håle)
    honeyhoney1986 skrev 2024-03-31 14:39:33 följande:

Vad kan hända om du skriver orosanmälan? Socialtjänsten ska prata med barnen först. Om anmälan gäller pappan sa får inte vara med när socialen pratar med barnen. Tycker du att barnen kan berätta för socialen? Du har skyldighet att skydda dina barn. Om det är något dåligt som händer hos pappa och du vet om det men vill inte prata med solcialen och vill inte skydda barnen kan socialen i värsta fall omplacera barnen. Så jag skulle inte skriva anomym anmälan utan jag skulle ringa socialen och berätta vad är det som du är orolig för. 

Fel!
    Orosanmälan görs avseende barnen, inte pappan och socialtjänsten pratar alltid med vårdnadshavarna först. 
  • Anonym (Hin håle)

Där jag bor har socialtjänsten ändå talat om vem som anmält då ngn velatvara anonym. 

hade oxå kunnat anmäla pappan till mina barn men då kommer dom ju efter mig oxå o som jag hört så hittar dom minsta grej o tar barnen obefogat. Sen håller dom koll resten av ens liv så 

Du verkar inte till att veta vad anonym innebär. 
    Är du anonym så är du och då presenterar du dig inte. Presenterar du dig med namn så är du inte anonym och då är självklart risken stor att namnet kommer med i anmälan. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-03-31 14:38:15 följande:
    Jaha. Och det tror du räcker? De kanske vill veta vad saken gäller också? Och varför de borde bry sig?
    Så jo, det räcker!
  • Anonym (Enkelt)

Ja, det har de skyldighet till om man har gett namnet så det är inte att de struntar i ens önskan utan att de följer lagen.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 17:28:13 följande:
    Så jo, det räcker!
    Nej, det räcker inte att säga att man vill göra en orosanmälan. De vill veta varför.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-03-31 17:34:39 följande:
    Nej, det räcker inte att säga att man vill göra en orosanmälan. De vill veta varför.
    Jodå, du kan som sagt även skicka ett brev där det framgår att du har oro och vem det gäller då måste de dessutom hantera det som en inkommen handling. 

Vad oron består i är upp till socialtjänsten att utreda. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 18:06:30 följande:
    Jodå, du kan som sagt även skicka ett brev där det framgår att du har oro och vem det gäller då måste de dessutom hantera det som en inkommen handling. 

Vad oron består i är upp till socialtjänsten att utreda. 
    Nej, det stämmer inte. Det första de gör är att ta ställning till om de ska starta en utredning eller inte, och om de inte ens vet vad oron gäller kommer de inte starta en utredning.
  • honeyhoney1986
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 17:24:55 följande:
    Fel!
    Orosanmälan görs avseende barnen, inte pappan och socialtjänsten pratar alltid med vårdnadshavarna först. 
    Nej. Jag har gjort orosanmälan mot mitt ex. Socialtjänsten pratade med barnen och mig först. Sen pratade de med mitt ex om vad barnen och jag berättade för dem. 
Svar på tråden Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?