Inlägg från: Anonym (Enkelt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Enkelt)

Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?

Du gör en anonym orosanmälan till soc.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-31 14:26:52 följande:

Men tar de anonyma anmälningar på allvar?

Funderar på hur man kan få det att låta som det kommer från en förälder till barnens kompisar eller dyl...

De ska inte lägga någon värdering i det alls. Enligt LAG är de skyldiga att följa upp om det rör misskötsel av barn. Sedan kanske de inte kan gå vidare pga tunt underlag eller tar ett samtal med pappan som inte ger något men du får väl försöka ge så mycket info som möjligt.

Fundera på att inte vara anonym, du måste ju ge all info du kan så det finns ändå risk att han räknar ut vem det är. Lika bra att vara rak och samarbeta med soc.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 14:36:14 följande:
    Ge all info? 
    Nejdå, räcker att. 

Jag gör härmed en orosanmälan avseende Kalle Kula född 2015 och bor på adressen xxx. 
    Jaha. Och det tror du räcker? De kanske vill veta vad saken gäller också? Och varför de borde bry sig?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mia maj) skrev 2024-03-31 17:00:10 följande:

Där jag bor har socialtjänsten ändå talat om vem som anmält då ngn velatvara anonym. 

Litar Inte ett dugg på de där kärringarna. 
    hade oxå kunnat anmäla pappan till mina barn men då kommer dom ju efter mig oxå o som jag hört så hittar dom minsta grej o tar barnen obefogat. Sen håller dom koll resten av ens liv så 

Ja, det har de skyldighet till om man har gett namnet så det är inte att de struntar i ens önskan utan att de följer lagen.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 17:28:13 följande:
    Så jo, det räcker!
    Nej, det räcker inte att säga att man vill göra en orosanmälan. De vill veta varför.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 18:06:30 följande:
    Jodå, du kan som sagt även skicka ett brev där det framgår att du har oro och vem det gäller då måste de dessutom hantera det som en inkommen handling. 

Vad oron består i är upp till socialtjänsten att utreda. 
    Nej, det stämmer inte. Det första de gör är att ta ställning till om de ska starta en utredning eller inte, och om de inte ens vet vad oron gäller kommer de inte starta en utredning.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 18:25:57 följande:
    Korrekt, mottaget får en orosanmälan till sig varpå de har en föreskriven tid på sig att samla på sig den information de tycker sig behöva för att sedan avgöra om en utredning ska inledas eller ej. 

Notera, mottaget ska samla på sig information....sedan fattas ett beslut. 
    Källa på att de måste kontakta pappan i blindo för att försöka utröna vad oron kan bero på?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 19:02:25 följande:
    Det har jag aldrig påstått, varför hittar du på? 

Jag har sagt att man kontaktar vårdnadshavarna för att informera (enligt informationsskyldigheten) att man som myndighet tagit emot en orosanmälan avseende deras barn. Man informerar även om att en utredning kan komma att inledas. 

Sedan börjar socialtjänstens arbete där mottaget tillsammans med förste socialsekreterare ser om det finns fog för att anta att ett barn far illa och i sådana fall starta en utredning. Tror man inte att ett barn far illa så startas ingen utredning.
    Du skrev att de ska samla på sig information. Hur ska de kunna det med tanke på att du menar att man inte ens ska tala om vad oron gäller??

-Hej, vi har fått en orosanmälan, vi vet inte varför, har ni någon aning, finns det anledning att ha oro för ert barn?
    -Vad konstigt! Självklart inte.
    -Jaha, ja då lägger vi ner det här och går inte vidare med någon utredning, ursäkta för besväret.

Eller hur tänkte du dig att man ska få soc att utreda något de inte har en aning om?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 19:25:16 följande:
    Den anmälan kommer till mottaget som kommer att börja jobba med den och göra en förhandsbedömning, om de finner Fog för det startas en utredning. Annars läggs anmälan ner.
    EpicF skrev 2024-03-31 19:08:31 följande:
    Nja, man gör snarare en orosanmälan på barnens situation hos pappan, mamman eller båda föräldrarna. 
    Nja, för att klyva håret mer....man anmäler sin oro.
    Varför ens diskutera något så dumt som att man inte ska berätta varför man gör en orosanmälan? Ja de har skyldighet att utreda OM de finner fog, men utan att ange orsak i orosanmälan finns inget fog och ingen utredning startas!
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 22:25:16 följande:
    Det är bland annat så det går till absolut, man vill höra vad Vårdnadshavare har att säga om det inte föreligger ett akut hot mot barnet eller någon annan i familjen. I vissa fall tar man även kontakt med exempelvis skola eller förskola under förhandsbedömningen innan utredningen inleds. 

Frågor på det? 
    Ja en väldigt bra. Varför skulle man låta bli att tala om vad oron gäller??
Svar på tråden Hur kan man anmäla utan att det kommer fram från vem?